Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Temperatur från VP till VVX?  (läst 1654 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aqua11

Temperatur från VP till VVX?
« skrivet: maj 22, 2017, 18:56:15:15 »
Har det kopplat så att husets VP värmer även poolvattnet via en VVX.
Utan att behöva räkna på effekter och dylikt, vilken temperatur är rimlig att ha in från VP?
Har inga tempgivare/sensorer eller dylikt. Stänger slingan manuellt till golvvärmen, öppnar slingan till poolens VVX, går in i VP-menyn och sätter en lägsta temp i slingan.
Har kört med 35 grader nu. Ska man gå högre? Eller är det för högt?
Bifogar bild på VVX.

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Temperatur från VP till VVX?
« Svar #1 skrivet: maj 22, 2017, 21:32:58:58 »
Jag ställde samma fråga igår. 35C är definitivt inte för hög temp. Jag har själv 52C framledningstemp och har en 75kW VVX dessutom... :o
DET är för mycket!  :D
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad TommyC

SV: Temperatur från VP till VVX?
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2017, 21:42:19:19 »
Om 35C är tillräckligt för att hålla poolen så varm som ni vill ha den så är det bra så. Prova att sänka framledningstemp ytterligare och testa gränserna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Thomas-

SV: Temperatur från VP till VVX?
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2017, 22:02:10:10 »
Min framledningstemp påverkas mest av flödet från poolen, behöver byta sandfilter för flödet just nu är bedrövligt.

Jag får en delta på ~8 grader till värmeväxlaren och ~3 grader till poolen vilket värmer poolen med ca 0.5grader/timme dagtid (18m3 ovanmark helt utan isolering).



Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Temperatur från VP till VVX?
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2017, 09:09:33:33 »
Du kan öka flödet lite från värmepumpen, runt 6 grader ger dig lite högre COP på värmepumpen, och du kan sänka min framledningstemp med minst 1 grad.
Problemet med att värma med samma temp hela tiden är att värmeförlusterna varierar rätt mycket, det är stor skillnad i värmeläckage om det är blåsigt, mulet och folk badar eller om det är vindstilla, soligt och poolen är täckt.
Bäst vore väl egentligen att ha en termostat som styr det där?
Vilken värmepump har du?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Aqua11

SV: Temperatur från VP till VVX?
« Svar #5 skrivet: maj 23, 2017, 09:32:59:59 »
Du kan öka flödet lite från värmepumpen, runt 6 grader ger dig lite högre COP på värmepumpen, och du kan sänka min framledningstemp med minst 1 grad.
Problemet med att värma med samma temp hela tiden är att värmeförlusterna varierar rätt mycket, det är stor skillnad i värmeläckage om det är blåsigt, mulet och folk badar eller om det är vindstilla, soligt och poolen är täckt.
Bäst vore väl egentligen att ha en termostat som styr det där?
Vilken värmepump har du?

Nu hänger jag inte med...
Flödet kan jag ju inte påverka, cirkulationspumpen ger ju vad den ger.
Har en CTC Eco Air.
Ska åka och inhandla termometrar och sätta på rören på värmeslingan in och på returen på VVX. Kanske jag kan få lite koll vad som är optimalt  ;)

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Temperatur från VP till VVX?
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2017, 22:20:45:45 »
Har det kopplat så att husets VP värmer även poolvattnet via en VVX.
Utan att behöva räkna på effekter och dylikt, vilken temperatur är rimlig att ha in från VP?
Har inga tempgivare/sensorer eller dylikt. Stänger slingan manuellt till golvvärmen, öppnar slingan till poolens VVX, går in i VP-menyn och sätter en lägsta temp i slingan.
Har kört med 35 grader nu. Ska man gå högre? Eller är det för högt?
Bifogar bild på VVX.


Hej här kommer "lite" input:

Generellt gäller att du vill ha så låg temperatur på primärsidan som möjligt om du värmer denna med berg/jord/lv värmepump eftersom dessa har högre COP vid lägre temperaturer.

Förutsatt att du inte har en Inverter värmepump som kan stega ned hastighet på kompressorn är enda sättet att få en låg temperatur på primärsidan att dimensionera vvx så stor att den kan avge hela din bergvärmepump effekt redan vid låga temperaturer (35-45-grader). Detta beror på att kompressorn (om det inte är en Inverter) styrs med sk. on-off teknik. Detta innebär att den antingen går 100% eller är avstängd. När kompressorn går 100% kan denna inte reglera ned effekten utan är driftsförhållandena sådana att den ger 10kW värme så är det detta som din vvx behöver kunna överföra till poolvattnet vid t.ex. 40-grader. Kan inte din vvx klara av detta för att den är för liten kommer temperaturen på vattnet i din bergvärme (primärsidan) att öka till balansläge uppnås i vvx:en. Balansläget uppnås då vid högre temperatur än de 40-graderna eftersom vvx:ens effektöverföringen ökar vid högre temperatur men med resultat att COP blir lägre.

Om du begränsar framledningtempraturen på din bergvärme i inställningarna till t.ex 35-grader och du har en för lite vvx för att kunna överföra din bergvärmes max effekt på t.ex. 10kW kommer det leda till att du dels får väldigt många start och stop (gäller som sagt ej Inverter :-) )på din bergvärme eftersom den sakta men säkert  kommer nå upp till 35-grader och stoppa, vidare kommer du inte kunna få ut din bergvärmes max effekt i poolvattnet på vår och höst eftersom denna inte går att överföra vid så låg tempratur som 35-grader.

Nedan citat från en annan tråd där jag skrev i ämnet:

"Har du en liten vvx krävs högre temp för att överföra en given effekt än med en stor vvx. Ökar du flödena genom vvx sänker du snitt temp (delta t) på sekundärsidan och ökar snitt temp på primärsidan vilket ökar effektöverföringen och ger lägre temp på primärsidan."

Martin -oceanum.se
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Temperatur från VP till VVX?
« Svar #7 skrivet: maj 23, 2017, 22:30:29:29 »
Jag la in din vvx i Pahléns beräkningsprogram och om du har standardflöden på primär och sekundär kommer du överföra ca 4,8kW vid 35-grader på primär och 28-grader på sekundär/i poolen med din vvx.

Nu vet jag inte hur stor pool du har, men 4,8kW kommer troligen inte ge dig så hög badtemperatur på vår/höst om du har en 4x8m. En tumregel är 300W per kvm för en isolerad och täckt pool i mellansverige det ger ett max behov på ca 9,6kW

Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag