Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ph som konstant stiger  (läst 3953 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fellow

Ph som konstant stiger
« skrivet: juli 28, 2023, 11:35:11:11 »
Hej!
Andra året med pool som efter första året egentligen kändes superbra. Men i år får jag inte till mitt ph och har slut på idéer.

Jag har en 7x3,5m pool med aseko aqua net klorautomatik.
Första året, kommunalt vatten gjorde jag av med kanske 3 l syra.
I år är jag uppe i ca 70 liter. Kloret blir aldrig stabilt och förbrukningen blir således hög där också eftersom ph stiger och klorets värde skiftar också då.
Jag har glas i filtret, kör väl med ca 3x vattnets omsättning, har en flödesmätare.
Mina värden beroende på dagens ph minus.
Alka ca 80.
Clf 1.1
Cya 0
Ph, ja... beror ju på vad jag vill men den stiger konstant efter satt värde.

Jag började året med alger, chockade och fick poolen fin efter några dagar. Såg att min alka var i princip 0. Försökte få upp den och den slutade väl runt 160. Men mitt Ph bara stiger ändå. Första året gjorde jag inget åt alka, jag startade poolen och allt bara fungerade förutom klorförbrukingen som var hög. Visade sig att jag råkat ställt filtret på cirkulation så kanske inget konstigt att gick åt klor när jag inte filtrerade vattnet?

Kan detta påverka i år? Är mitt filter trasigt? Jag fick 2 påsar med olika storlekar glas och hällde i om de var grov först sen fint. Missade dock att jag skulle ha i vatten så detta hällde i glasrt "torrt", på med toppen och startade upp.

Har en grå hinna som bildas i breddavloppet med oljig yta om man rör runt de.  Kommer tillbaka hela tiden. Ingen solkräm på veckor, har chockat 2 gånger, knappt något bad nu heller. Drar ca 500ml syra om dagen för o hålla värdet.

Jag har kört med 7.0 buffert mot asekon o den behövdes justeras 0.1 upp, den reagerar direkt på ph omslaget iaf och visar samma värden om och om igen så tror inte proben eller asekon är problemet utan något som driver upp ph.

Mäter med en poollab 2.0

Jag slår nu om till cirkulation för o utesluta filtret. Kan man plocka bort reglaget när den kör i cirkulation eller måste jag stänga av? Tänkte om den passerar i ventilen och är stängd ner så borde jag väl kunna plocka bort filtret och låta den köra för att kolla i filtret?

Bifogar bild på min ph prob. Fösta är från leverans, andra från nu. De är svarta saker som flyter runt inuti, om de kommer från texten som verkar flagnat på proben eller inte vet jag inte. Kristalliseringrn ser heller inte ut som tidigare.
Min poolleversntör sa att jag skulle förvara ph proben i vanligt vatten under vintern vilket jag nu inser är fel. Så kanske bara o beställa en ny prob?

Den vita "staven" som sticker ut ser ut att ha varit av sen leverans såg jag nu.
« Senast ändrad: juli 28, 2023, 13:22:08:08 av Fellow »

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Ph som konstant stiger
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2023, 17:53:22:22 »
Något måste ju ha hänt om din syraförbrukning typ 20-dubblats. Vad använder du för klor ? Vilket sort och koncentration av syra ? Jag tror inte att du har glas i filtret påverkar detta, det måste finnas någon annan förklaring. Din alkalinitet verkar ju normal, det är inte heller boven i det hela. Oljig hinna, hmm du har möjligtvis inte målat om poolen eller något liknande ?  Eller kan några främmande kemiska ämnen på något sätt ha hamnat i vattnet ? Grå hinna låter ju som någon slags biofilm, men vad skulle den komma från ? Står poolen så att pollen, löv eller liknande kan komma i den från omgivande växtlighet ?

Utloggad Fellow

SV: Ph som konstant stiger
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2023, 21:37:52:52 »
Har pooltak och liner. Har ju misstänkt alger från uppstarten som inte dött helt, alternativt om jag haft för låg klornivå. Nu håller jag 1,2. Jag har haft ganska mycket grön påväxt i pooltaket i springor där taket inte håller helt tätt från regnvatten iof. Tror det är mindre sånt nu när jag håller högre klor.

Har beställt ph minus granulat 5kg för att justera med isllet för flytande. Jobbar upp min alka mer just nu till runt 120, ligger på 85 nu. Jag har natriumhypoklorit och 12% svavelsyra i min aseko.

Ligger för stunden på 7,5 i ph. Låter den stiga just nu medan justering av alkan sker.

Utloggad Fellow

SV: Ph som konstant stiger
« Svar #3 skrivet: augusti 01, 2023, 17:30:50:50 »
Ph gick upp till 7,5 idag och det pumpades i 216ml svavelsyra för att hålla värdet innan jag gick in o häjde börvärdet till 7,6. Den steg till 7,55 inom kort då.
Har manuellt med granulat idag skickat i ca 700gr ph minus och fick ner värdet till 7,04. I skrivande stund är de på 7,07 och fortsätter uppåt. Satt börvärde på 7,1 och tänkte den får väl tugga där några dagar så får jag se hur mycket den dragit. Kruxet nu är att jag har taskig mottagning till asekon så värdena registreras inte riktigt rätt. Men har märkt upp på dunken vart nivån är idag o får väl se hur många cm den sjunkit om några dagar.
Har även innan jag sänkt ph skickat upp alkan i några dagar. Så idag innan ph minus registrerade jag 115 alka.

Tror ända lösningen för mig är tömma o börja om känns det som. Men de skiter jag i nu med tanke på väder och att de är så sent på säsongen.

Men är det skit från taket som driver upp det? Vatten som rinner ner på trallen och ner i poolen så virket påverkar vattnet?

Utloggad Fellow

SV: Ph som konstant stiger
« Svar #4 skrivet: augusti 01, 2023, 21:05:02:02 »
Mätte med poollab 3 gånger nu på kvällen. 7,35, asekon visar 7,08. Misstänker min prob är trög pga att den är defekt. Lägger i resterande ph minus så totalt 1,2kg granulat idag. Nya mätningar imorgon
« Senast ändrad: augusti 01, 2023, 22:58:59:59 av Fellow »

Utloggad Fellow

SV: Ph som konstant stiger
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2023, 09:47:02:02 »
Mätte igen idag, har mätt med både en poollab 2.0 och en autocheck 15. De visar likvärdigt förutom alkanitet där autochecken förvisso har sämre noggrannhet.

Men efter 1,2 kg ph minus samt 600ml svavelsyra är ph idag 7.2, alkanitet är 90.

Asekon visar 7,0 trots att jag kalibrerat den mot buffert igår. Misstänker min prob lite att den är defekt och trög men stoppar jag ner den i buffertvätska slår den om direkt med en 1/10 offset varje gång. Så proben bör ju fungera.
« Senast ändrad: augusti 02, 2023, 10:16:03:03 av Fellow »

Utloggad Erica

SV: Ph som konstant stiger
« Svar #6 skrivet: augusti 02, 2023, 15:26:23:23 »
Vi använder natriumhypoklorit och saltsyra. Vi har aldrig testat svavelsyra, det lär efter vad jag hört också fungera men svavel är ett ämne jag helst inte alls vill se i poolen. Svavelföreningar av olika slag kan vara starkt illaluktande. Vi har brunnsvatten så det följer med både järn och mangan. Vi har normalt en låg förbrukning av syra (köper 10%-ig), en dunk räcker ett par år. Men direkt efter ommålning av poolen gick det åt orimliga mängder. Vi tolkade det som att kemiska ämnen från färgen påverkade pH-värdet.

Natriumhypoklorit innehåller p.g.a. tillverkningsprocessen alltid små mängder av natriumhydroxid som är mycket starkt basiskt. Detta driver upp pH och kräver alltså mer syra. Om det är detta som omotiverat drivit upp ditt pH mer än normalt så finns det ju två möjligheter: antingen har något kommit i eller vuxit till så att systemet tillsatt ovanligt mycket klor (och därmed ovanligt mycket av biprodukten NaOH) eller så kan det möjligen ha varit ovanligt mycket NaOH i ert klor. Jag vet inte om detta kan inträffa, man tror väl att de kemiska fabrikerna har koll på sina produkter men man kan ju aldrig vara helt säker.

Utloggad Fellow

SV: Ph som konstant stiger
« Svar #7 skrivet: augusti 02, 2023, 17:20:16:16 »
Jag har bara haft svavelsyra, men tror mina problem kommer från uppstarten när min pool var grön. Gjorde nog alla fel man kan egentligen. Rätt hade väl varit att mäta och manuellt justera allt, sen slå på när jag fått upp temp. De gjorde inte jag utan jag chockadeo slog på asekon vid 15 grader så asekon fått jobba ihjäl alger antagligen. Chockade bara vid öppning med kalciumhypoklorit, 1 gång bara dessutom. Inga följdmätningar o ytterligare chockkloreringar. Så tror mitt vatten haft liten del alger sen dess och jag haft en klorhalt på 0.8 inställt.

Simmade ner på botten idag, ser att jag har orange-/brunaktiga fläckar i stora delar av botten. Misstänker alger, gick inte att skrubba bort.

Mätte tCl med autocheck som visa 0.9 fritt och 0.3 bundet klor. Gjorde ytterligare ph mätning nu. 7.0 visar autocheck och asekon visar 6,9. Rimlig avvikelse.

Så nu har jag chockat ordentligt. Ska mäta klorhalt ikväll och igen tidigt imorgon för o se hur mycket de faller. Så får jag göra de igen dagen efter o kontrollera. Sedan får jag dra igång asekon igen o se hur mycket ph minus som behövs men är de 7,0 nu så kanske det inte blir så mycket mer än 7,2 efter chockkloreringen.


Utloggad Fellow

SV: Ph som konstant stiger
« Svar #8 skrivet: augusti 05, 2023, 10:00:07:07 »
Pumpat i en halvliter syra och 1kg granulat ph minus. Värdet är idag fortfarande 7,35. Går inte ner...
Har runt 100 i alka, är de så att den håller "fast" ph värdet och därför sänks det inte?

Har 4,1 i klor fortfarande så inget verkar bryta ner kloret.
Har haft i flockningsmedel, har nu klumpar i botten med något som jag inte sett tidigare. Så den har ju hjälpt. Ska backspola imorgon sä kör jag i en dos till sen.

Men jag ger upp detta för i år o byter allt vatten till nästa.

Utloggad Erica

SV: Ph som konstant stiger
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2023, 00:32:53:53 »
Jun högre alka desto svårare att ändra pH, men att en halvliter syra inte skulle ge någon effekt alls verkar ändå otroligt. Du har möjligen inte fått en dunk full med vatten i stället för syra ? Har du någon cyanursyra i poolen ? Använt puckar med cyanursyra i ?  Cyanursyra brukar inte rekommenderas för system med klor/syra-automatik. Har du en massa cyanursyra i poolen så kan dina klorvärden som du mäter upp vara missvisande, så att du inte har någon fungerande desinfektion trots höga klorvärden. Cyanursyra, även kallad "pool stabilizer" fungerar annars som ett "solskydd" för kloret så att kloret inte bryts ned så mycket av solens UV-ljus. Har man fått för höga värden på cya så uppstår klorblockering, kloret finns där men fungerar inte. Då är vattenbyte, helt eller delvis enda utvägen, det finns inget "motgift" mot cyanursyra, inte som med "höj pH" - "sänk pH.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag