VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m  (läst 39541 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bitar

SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #10 skrivet: oktober 22, 2019, 22:23:52:52 »
Ser fint ut. Går själva här hemma och funderar över en likadan pool från poolkungen. Fast vi får nöja oss med en 3,5*7 pga av platsbrist. Kostnaden är väll alltid den fråga man ställer sig själv oftast. Vad fick ni betala för grävnig tex?
Du verkar ha gjort det mesta med plattan själv. Va det svårt. Anser mig själv som ganska händig.

Poolgiganten

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #11 skrivet: oktober 25, 2019, 19:51:34:34 »
Många kostnader som det är svårt att få koll på i förväg och det här med grävning var väldigt stökigt. Har inte fått fakturan än, så vet inte helt säkert vad det landar på, men borde bli ca 70’ för grävning, bortforsling av massor, pumpbrunn, dräneringsrör och makadam.
Med en bra bädd att gjuta på, var det inte svårt. Skulle jag göra om det, skulle jag nog dock jobba lite mer med hela plattan för att få den hel är slät.
Betongen inkl transport och pump gick på ca 21’. Isolering, armering och formvirke totalt ca 10’
« Senast ändrad: oktober 25, 2019, 19:55:09:09 av Eriaxe »
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #12 skrivet: oktober 28, 2019, 18:30:38:38 »
Idag har vi kommit igång ordentligt med monteringen av stommen. Först noggrann uppmätning av poolens mått för att lägga ut de bottenprofiler som blir grunden för att få alla vinklar räta. När de väl var på plats, gick det väldigt fort och smidigt att bygga den första väggen. Mellan första och andra bilden har det gått Strax över 1 timme. Lite trångt att komma åt ibland då gropen är väldigt tight grävd - tur man är smidig!
Varje väggelement bultas med 4 expanderbultar ner i plattan (en i själva väggen och 3 i sidostöttan) och bultas ihop med 6 bultar. Sammantaget känns konstruktionen väldigt stabil!
Jag funderar annars främst på valet av tak just nu. Har bestämt mig för att räkna bort Qualitypool, trots att taket verkar väldigt fint, så är de för struliga. Nu senast har jag tittat på Bumerang - någon med erfarenhet av dem? Jag tittar främst på modellen Deli.
Imorgon hoppas jag hinna bygga resten av väggarna!
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

KalleH

  • Gäst
KalleH
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #13 skrivet: oktober 30, 2019, 12:35:05:05 »
Jättekul att följa! Vi planerar ett liknande bygge till våren. Håller på att gräva hålet just nu.
Dyker upp lite frågor.. hoppas du har lust att svara.
Är det en dräneringsbrunn ni har gjutit in i plattan?
Ligger slangarna under plattan i gruset?
Jag tänkte markera upp för plattan och lägga slang strax utanför och ha brunnen ett par meter bredvid poolen. Är något av sätten rätt eller fel?
Något mer man ska tänka på när man gjuter plattan till deras pool?
Passar även på att fråga vad som fick er att välja premiumstommen istället för den som väl bara heter eco (tror jag.) Skillnaden är väl att den ni valt kan stå utan att återfylla emot. Eller har ni även sett andra fördelar med den?
Mvh

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #14 skrivet: oktober 30, 2019, 17:04:36:36 »
Kul med fler med samma planer!
Stämmer att det är en dräneringsbrunn/pumpbrunn. Det kommer gå en PEM-slang till dagvattenledning i krypgrunden från den. Jag hade ursprungligen tänkt ha den utanför, men det blev smidigast med grävandet på det här sättet och jag ser egentligen inga nackdelar med det. Dräneringsledningarna ligger strax utanför plattan, har 1-2 dm gruskant runtomkring.
Det viktigaste är nog att få plattan riktigt jämn ändå ut till kanterna eftersom stöttorna ska fästas där och inte får luta inåt eller utåt, då blir ju väggen sned.
Att vi valde premiumstommen började med tanken att inte återfylla, då jag tilltalades av att kunna inspektera stommen och ledningar m.m. Nu har det dock visat sig att det rasar en del från kanterna på gropen, så vi kommer ändå behöver återfylla. Stabilare konstruktion får man nog dock inte utan att mura - känns otroligt stadig!
Lycka till och fråga gärna mer - svarar så gott jag kan!
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #15 skrivet: oktober 30, 2019, 17:10:35:35 »
Idag har vi blivit färdiga med stommen, monterade resten av väggarna igår, idag har vi bultat fast sidostöttorna i plattan, monterat topp-profiler och efterdragit alla bultar i förbanden mellan väggelementen. Sammanlagt ca 150 expanderbultar och 300 bultar att efterdra, men nu är det stadigt!
Mest problematiskt var det på ena långsidan. Strax efter att jag gjöt, föll det ner en del jord där, vilket gjorde att jag har fått slipa och reparera det i efterhand med lite ojämnheter som resultat, det gick dock bra att kompensera med lite mellanlägg av brickor och när topp-profilen kom på plats, såg det i det närmaste helt rakt ut - skönt!
Nu blir det paus över vintern, ska bara fixa med lite återställning efter grävaren!
« Senast ändrad: november 03, 2019, 06:13:44:44 av Eriaxe »
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #16 skrivet: oktober 31, 2019, 20:27:14:14 »
Många kostnader som det är svårt att få koll på i förväg och det här med grävning var väldigt stökigt. Har inte fått fakturan än, så vet inte helt säkert vad det landar på, men borde bli ca 70’ för grävning, bortforsling av massor, pumpbrunn, dräneringsrör och makadam.
Med en bra bädd att gjuta på, var det inte svårt. Skulle jag göra om det, skulle jag nog dock jobba lite mer med hela plattan för att få den hel är slät.
Betongen inkl transport och pump gick på ca 21’. Isolering, armering och formvirke totalt ca 10’

Nu har jag fått fakturan - landade på 64 000:-
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Eco premium

  • Gäst
Eco premium
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #17 skrivet: november 26, 2019, 06:12:50:50 »
Hej!
Vi är också på gång med Eco Premium 4x8 från Poolkungen. Tack för tydlig beskrivning av ert bygge, mycket värdefullt! När det kommer till pooltak känns det som en djungel. Vi har inte landat i om vi vill ha kanalplast eller glas, samt om vi ska beställa från en av de stora poolleverantörerna eller satsa på import. Vilket pris är det på Deli från Bumerang?

Lycka till i fortsättningen!

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #18 skrivet: november 29, 2019, 06:31:55:55 »
Kul med fler som väljer samma stomme! Vi är väldigt nöjda såhär långt!
Jag bestämde mig igår till slut för pooltak från Bumerang - Deli klimatsmart. Hade egentligen tänkt klarglas, men blev övertygad om kanalplast förutom på gavlarna. Motiveringen är att det ändå oftast är kondens samt att isoleringen och hållfastheten är bättre. Kanalerna ska också vara förseglade så det inte är några stora problem med alger. Hoppas jag valde rätt! 98000:- blev priset.
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Utloggad pedlund

SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #19 skrivet: december 19, 2019, 13:51:21:21 »
Hej

kul att läsa om ert bygge!

Vi går just nu i tankarna på att göra något liknande. Väljer mellan ECO Premium 4x8 från Poolkungen eller Folkpool classic i samma storlek. Prismässigt går det nog jämt ut enligt de offerter jag fått, och då kommer jag ha totalentreprenad, så eventuell skilland i enkelheet att montera speal inte så stor roll...

Vad fick er att välja ECO Premium? Vore intressant att höra hur tankarna gick?

Patrik

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan