CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Val av markbädd till rund 5m stålpool  (läst 1474 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dawwa76

Val av markbädd till rund 5m stålpool
« skrivet: juli 30, 2016, 19:27:48:48 »
Hej,
Har tänkt att bygga en 5m rund stål pool från poolkungen till hösten.Ser att det finns två sätt att göra markbädden på gjuta eller stenmjölsbotten, jag har kollat runt o forumet och hittat andra trådar där markbädden tas upp och svaren är att det inte är nödvändigt till vissa stommar, men det framgår inte till vilka.
Tacksam för svar på lämplig markbädd till rund 5m stålpool, jag förstår att gjuten är bäst, men är det värt den x-tra kostnad?
Med vänlig hälsning, David

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Val av markbädd till rund 5m stålpool
« Svar #1 skrivet: augusti 01, 2016, 09:04:30:30 »
Jag skulle inte gjuta, vattenpaddat stenmjöl blir hårt som betong, och sedan poolen står på plats händer INGENTING under den, inte om du paddat ordentligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Val av markbädd till rund 5m stålpool
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2016, 09:07:47:47 »
Runda pooler är självbärande och kräver oftast ingen gjutning. En del andra former på pooler har stöttor på utsidan där leverantören ibland rekommenderar gjutning av platta för poolen.

Många runda pooler behöver dock stödgjutning med magerbetong en bit upp på utsidan.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Dawwa76

SV: Val av markbädd till rund 5m stålpool
« Svar #3 skrivet: augusti 01, 2016, 15:17:44:44 »
Tack för svar, jag misstänkte att det räckte med stenmjöl 😃👍

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag