Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Högt tryck på filter  (läst 7212 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
Högt tryck på filter
« skrivet: juli 27, 2012, 21:25:53:53 »
Jag har en Astral pump på 0,75 kwh och ett Astral filter med filteryta på 600 mm (150 kg sand). Trycket är alltid uppe på gul. Efter backspolning ca 1,1 och när vattnets styrs upp till mina solfångare stiger trycket till ca 1,3. Jag har haft pump och filter i ca 10 år och trycket har alltid varit detsamma. Jag har haft ett par olika poolfirmor på besök för att offerera på en vp och det är då de gjort mig uppmärksam på det höga trycket. En av poolmontörerna hävdar att det höga trycket beror på ett för litet filter, en annan att hålen i mina 3 inloppspipor är för små. Vänder mig nu till alla er kloka där ute:

1/ Vad kan det höga trycket bero på?
2/ Vad blir konsekvenserna av ett övertryck?
3/ Skulle ett lägre tryck ge bättre fart på min poolguard? 
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Poolgiganten

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Högt tryck på filter
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2012, 22:31:52:52 »
Jag har en Astral pump på 0,75 kwh och ett Astral filter med filteryta på 600 mm (150 kg sand). Trycket är alltid uppe på gul. Efter backspolning ca 1,1 och när vattnets styrs upp till mina solfångare stiger trycket till ca 1,3. Jag har haft pump och filter i ca 10 år och trycket har alltid varit detsamma. Jag har haft ett par olika poolfirmor på besök för att offerera på en vp och det är då de gjort mig uppmärksam på det höga trycket. En av poolmontörerna hävdar att det höga trycket beror på ett för litet filter, en annan att hålen i mina 3 inloppspipor är för små. Vänder mig nu till alla er kloka där ute:

1/ Vad kan det höga trycket bero på?
2/ Vad blir konsekvenserna av ett övertryck?
3/ Skulle ett lägre tryck ge bättre fart på min poolguard?

1 Hur är pumpen placerad i förhållande till poolen tänkt i höjd? 1.1 är inte så fasligt högt trots allt i mina ögon och ett sandfilter på 150kg med en pump på 0.75kvh är inte något konstigt. Det kan bero på att något stoppar flödet men alla saker som kan stoppa flödet ska ha stoppats i någon av silkorgarna (skimmer/cirk pump).

2. Konsekvenserna av ett övertryck är ju att något i "kretsloppet" kan brista (vilket vanligast är filtret) men återigen så känns inte 1.1 speciellt högt.

3. Poolguarden borde snarare gå saktare med ett lägre tryck än snabbare då den opererar på trycket i cirkulationen. Det är inte så att din shuntventil (den du stänger och öppnar poolguarden med) är boven i dramat?
Vad använder du för dimension på slangarna? Bör vara 50mm då det är poolguard.
Fungerar styrningen till solfångarna korrekt? När den är påslagen så leder den bitvis av vattnet upp till dom och bitvis av vattnet får passera. Tänk dig ett "T" som roterar efter behov. Ingen sol, rakt flöde vidare mot inloppen. Sol, flöde genom paneler OCH inlopp.

3. Lägre tryck i systemet

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Högt tryck på filter
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2012, 23:03:59:59 »
Pump och filter står i ett förråd, ca 40-50 cm ovanför vattenytan. Jag har sällan något i silkorgarna och kollar 
dem regelbundet. Alla slangar och rör är i 50-dimension. Solfångarna får upp allt vatten när gränsvärdet till styrningen av ventilen nås. Därav det ökade trycket när vattnet passerar solfångarna. Vad bör trycket vara?
« Senast ändrad: juli 27, 2012, 23:07:32:32 av Bjärred »
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Högt tryck på filter
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2012, 00:33:10:10 »
Provat att ställa filtret i läget "circulate" och kollat värdet du då får?

Utloggad Erica

SV: Högt tryck på filter
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2012, 01:13:51:51 »
Enklaste förklaringen vore väl ett manometerfel. Har du kontrollerat att den går ned till 0 vid pumpstopp ? Små inlopp kan väl ge högre tryck men då får de vara rejält små. Vi har ett överdimensionerat filter och en överdimensionerad pump eftersom vi först planerade för en mycket större pool utomhus, innan vi växlade om och byggde en inomhuspool. Vi har nu bara två inloppsmunstycken, mot 4 om vi följt de ursprungliga planerna. Vårt tryck med renspolat filter är nästan precis 1.0, mot cirka 1.2 när det är dags att backspola filtret.

1.1 är inte särskilt högt. Absolut inte så högt att det ger problem. Däremot kunde kanske ett lägre tryck ge lite mera cirkulation. 1.3 är däremot lite väl högt. De flesta poolpumpar har vid det trycket ett klart mindre vattenflöde, alltså sämre cirkulation.  Om du försöker att energioptimera genom att köra vissa tider så innebär det ju i så fall att du får köra mera tid för att få tillräcklig rening / cirkulation.

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Högt tryck på filter
« Svar #5 skrivet: juli 28, 2012, 01:26:51:51 »
ca 1 när jag kör utan filtrering
manometern går ner till noll när jag stänger av pumpen
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad Erica

SV: Högt tryck på filter
« Svar #6 skrivet: juli 28, 2012, 01:35:22:22 »
ca 1 när jag kör utan filtrering
manometern går ner till noll när jag stänger av pumpen

Då låter väl förklaringen med små inloppsmunstycken mera trolig. Du kan ju lätt testa om du har den vanligaste typen med en hållare plus en kula, skruvar du av ytterdelen så ökar genomflödet avsevärt. Då bör trycket falla.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag