VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Isolering under pool tjäle primastar  (läst 1765 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aammoo

Isolering under pool tjäle primastar
« skrivet: juni 11, 2018, 16:11:51:51 »
Hej alla kunniga!
Jag och min sambo ska bygga pool, det är en Westminster pool 7,3 × 4,6 m från Primastar.
Den är självbärande så den står helt utan stöttor osv.
Vi tänker gräva ner den, MEN den står ju helt utan stöd av marken. Alltså ca 0.5 -  1 meter fritt runt om poolen. 
Min fråga är, måste vi isolera under för tjälen inte ska pressa sönder poolen? Eller lyfta poolen mot trallkanten🤔
Bor i umeå så det är rejäl vinter o tjäle.
Primastar säger att det inte behövs isolering och att denna pool är för stor o tung för att kunna stå på "frigolit".
Vi tycker ändå att detta är märkligt och är oroliga för vad marken kan göra mot poolen. 🤔 tackar så mycket för all hjälp vi kan få!! 😍

Poolgiganten

Utloggad Samanthaz

SV: Isolering under pool tjäle primastar
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2018, 12:36:30:30 »
What these forums have helped me a lot. Would you recommend a source?

Utloggad nyburjare

SV: Isolering under pool tjäle primastar
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2018, 13:56:27:27 »
What these forums have helped me a lot. Would you recommend a source?
:o <hmm>

Utloggad poolnisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Rubinpool 7x1,5m, Brillix inverter, Saltklorinator
    • Visa profil
SV: Isolering under pool tjäle primastar
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2018, 21:49:40:40 »
Jag skulle inte bygga pool utan dränering  så som dräneringsrör runt till brunn, makadam 25cm, markduk,  stenmjöl 20 cm sedan hårda markskivor typ XPS 300 (billigast på Byggmax).  Visst kostar det pengar med dränering men pooler från Primastar är ju billiga.
Lägg isolering runt om oxå typ 20 mm Frigolit så håller det värmen bättre och skyddar plåten. Alternativt är att tejpa på "rymdfolie", jag tror jag har lagt upp några bilder på första polen jag byggde? Men som sagt lägg inte Frigolit i botten det är för mjukt och kommer bli märken efter era fothälar.
poolnisse :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan