VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermopool och saltvatten - en omöjlig kombination?  (läst 2167 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lsb

Thermopool och saltvatten - en omöjlig kombination?
« skrivet: oktober 21, 2020, 00:12:40:40 »
Tack för all bra information jag fått från detta forum! Här kommer mitt första inlägg. Alldeles för långt och utan en enkel tydlig fråga men jag provar ändå.
Jag gillar verkligen tanken på att generera mitt klor i ett slutet kretslopp med vanligt salt och vanlig (likström kanske räknas som ovanlig) elektricitet. En ytterligare fördel är att slippa hantera och förvara flytande klor. Salt eller inte så ska det bli automatiserat.
Jag vill också ha en thermopool för jag ser fördelar med att den är isolerad och stadig. Gillar betong bättre än stål eller trä.

Har läst många kommentarer om att plastdetaljer inte är att rekommendera med betongpool och att rostfritt inte fungerar med saltvatten. En rolig formel som en flitig debattör på forumet brukar skriva lyder: betongpool -> rostfritt -> inte saltvatten.

Verkar vara poolvärdens omöjliga problem men borde det inte gå att lösa så att betongpool -> salt eller vanligt vatten?

Om vi antar att den första implikationen, att plast är dåligt i betongpooler, gäller så borde det väl finnas rostfritt i sådan kvalite som klarar salt. Jag har sökt men inte hittat något. Med priserna på rostfria detaljer skulle de i stället kunna göras av guld och då vore problemet löst.
betongpool och guld -> salt eller vanligt vatten. Snyggt skulle det vara också.
Känner någon till om det finns detaljer i rostfritt som klarar saltvatten till ett vettigt pris? Var köper man dessa i så fall?

Den andra lösningen på problemet är att bryta implikationen att betongpool inte fungerar med plast. En lösning för folket som inte kostar guld.
På detta forum finns några trådar om läckage i tex skimmer av plast men ofta skriver någon att hen lagat det med lite lim för många år sedan och därefter inte haft några problem.
Har inte sett någon tråd om att bila loss och byta ut vilket den stora oron med plast är, eller?
Utan att veta gissar jag att det finns fler pooler med plastdetaljer och att det oftast fungerar bra. Tråkigt bara om just min pool är den som går sönder.
Hur stort är det faktiska problemet med trasiga plastdetaljer som kräver omfattande arbete vid lagning/byte?
Finns det inget annat sätt att fixera plastdetaljer än att gjuta fast dessa så att ett byte är lätt(are)? Kan detaljer moteras/fixeras utan att gjutas fast så att om olyckan är framme får man gräva ut lite, lossa linern och sedan enkelt byta?
Tacksam för hjälp att kunna bygga en thermopool, fylla den med saltvatten och sedan sova gott på kalla vinternätter!

Poolgiganten

Utloggad Mörts

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool och saltvatten - en omöjlig kombination?
« Svar #1 skrivet: oktober 21, 2020, 07:43:57:57 »
Hej, ett alternativ till Thermopool är Tjälldens pool där man kan använda både plast- el rostfria komponenter.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool och saltvatten - en omöjlig kombination?
« Svar #2 skrivet: oktober 21, 2020, 08:49:34:34 »
Hej, ett alternativ till Thermopool är Tjälldens pool där man kan använda både plast- el rostfria komponenter.

Fabrikatet på pool är inte lösningen på problemet tyvärr.
Skulle nog våga sticka ut hakan och säta att mycket av det rostfria nog skulle kunna klara saltet, men det är ingen tillverkare som vill garantera det. sen om du får den minsta skadan på det rostfria då kommer saltet att angripa så det kan börja rosta.

Resonemanget brukar ju vara att går det sönder så kan man svetsa det rostfria men det kan du inte med plasten. mycket plats kan man dock laga men det kanske inte blir lika vackert. skulle man hitta en skimmer i PP plast iställer så är den plasten svetsbar.

Det intressanta är dock att det börjar komma system som kräver så extremt låg salthalt för att fungera så nu börjar vi närma oss gränserna vad tillverkarna av rostfria skimmers kan garantera.

Vill du köra med salt i din pool så tycker jag du ska göra det men då ska du än så länge köra med plast och det kommer att hålla i många många år om du bara sköter allt rätt.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Moana

SV: Thermopool och saltvatten - en omöjlig kombination?
« Svar #3 skrivet: oktober 21, 2020, 09:21:27:27 »
Det finns ju massor av thermopooler med detaljer i plast (bl.a.min).
Angående salt har jag hört alltför mycket dåligt om det. Men förstår dilemmat om du nu vill ha automatiskt system utan dunkar.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad lsb

SV: Thermopool och saltvatten - en omöjlig kombination?
« Svar #4 skrivet: oktober 21, 2020, 21:21:20:20 »
Det finns ju massor av thermopooler med detaljer i plast (bl.a.min).
Angående salt har jag hört alltför mycket dåligt om det. Men förstår dilemmat om du nu vill ha automatiskt system utan dunkar.

Jag börjar luta mot att välja plast i alla fall. Vad är det dåliga du hört om salt?

Utloggad Moana

SV: Thermopool och saltvatten - en omöjlig kombination?
« Svar #5 skrivet: oktober 22, 2020, 00:10:58:58 »
Det har diskuterats om det en del på denna sida (har inte memorerat det) och att det ska förbjudas i Canada. Samt att det sliter på poolens beståndsdelar och kan missfärga plattor på pooldäcket.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool och saltvatten - en omöjlig kombination?
« Svar #6 skrivet: oktober 22, 2020, 09:35:56:56 »
Det har diskuterats om det en del på denna sida (har inte memorerat det) och att det ska förbjudas i Canada. Samt att det sliter på poolens beståndsdelar och kan missfärga plattor på pooldäcket.

Det var väl inte vanligt salt, utan bromsalt som de ska förbjuda?

https://www.canada.ca/en/health-canada/services/consumer-product-safety/reports-publications/pesticides-pest-management/decisions-updates/reevaluation-decision/2018/sodium-bromide.html
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Thermopool och saltvatten - en omöjlig kombination?
« Svar #7 skrivet: oktober 22, 2020, 15:52:54:54 »
Du har helt rätt Erik.
Vanligt koksalt som vi har i vår mat kommer inte förbjudas. Det är salter med brom

Anledningen är vilka biprodukter som bildas vid bad. Det anses att klors biprodukter är mindre farliga än brom.



Det är mycket lätt att komma upp i hög salthaltsnivå. Utan att man har salt och klorinator.
 
Vi tillsätter hypoklorit, höj- och sänk pH.

Så en klorinator med salt är inte värre än en vanlig pool med dess kemikalier.

Har i en tidigare tråd själv skrivit att jag skulle vilja ha detaljer i rostfritt.
Anledningen är att bakterier och alger inte gillar rostfritt stål. Plast är ok för dessa.

Det är alltid runt skimmerkanten i plast de har en förmåga att klara sig. Även i min pool.

Vore materialet i rostfritt så hade de nog inte kunnat trivas där. Erik har en tråd om rostfritt och olika klassningar på rostfritt stål.

I offentliga pooler av betong är rostfritt vanligt.



Roger
« Senast ändrad: oktober 23, 2020, 10:05:03:03 av Roger. »

Utloggad MathiasS

SV: Thermopool och saltvatten - en omöjlig kombination?
« Svar #8 skrivet: oktober 29, 2020, 16:50:56:56 »
Om man nu är svinsugen på att använda salt så får mana väl helt enkelt kompromissa lite och använda plastarmaturer ingjutet i betong. Kan man låta bli att gräva ner slangar från armaturerna har man minskat risken för problem avsevärt.

Det är många som bygger thermopooler med plastarmaturer, trots att jag tycker det är dålig grej.....:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad lsb

SV: Thermopool och saltvatten - en omöjlig kombination?
« Svar #9 skrivet: november 02, 2020, 21:37:29:29 »
Om man nu är svinsugen på att använda salt så får mana väl helt enkelt kompromissa lite och använda plastarmaturer ingjutet i betong. Kan man låta bli att gräva ner slangar från armaturerna har man minskat risken för problem avsevärt.

Det är många som bygger thermopooler med plastarmaturer, trots att jag tycker det är dålig grej.....:)
Jag gillar din formel, logisk och tydlig, men mot bättre vetande kommar jag nog inte följa den.
Får se om jag kan bygga någon låda runt armaturerna för att minska risken för sättningar. I alla fall se till att motfylla med makadam och inte jord runt dessa.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan