VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lukartiv poolmarknad?  (läst 11725 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Lukartiv poolmarknad?
« skrivet: maj 21, 2012, 18:42:17:17 »
Ja, som någon kanske läst så är det dags att lämna den gamla poolen till en ny ägare och börja på ny kula...

Jag tänkte först kika lite på termopool och skickade iväg förfrågningar till två olika företag. Fyra veckor senare, inte ett svar...  >:(

Så, det gav mig tid att fundera om och titta lite på kostnader och luta mer mot linerpool igen. Så, iväg med tre förfrågningar till tre nya företag och jag har nu tre veckor senare endast fått offert från ett av dem och ett telefonsamtal från en annan, den tredje har inte svarat alls.
Trots telefonsamtal har jag ännu inte fått offert från den andra...

Är det verkligen en så lukrativ bransch att man inte behöver bry sig alls om ny kunder?
Skulle jag bete mig såhär i IT branschen (där jag jobbar) skulle jag inte få sälja något alls mer med den responsen...

Nä, skärpning, hörrni!

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad deppa

SV: Lukartiv poolmarknad?
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2012, 20:31:58:58 »
Så är det i många branscher. Mailade bilfirmer när jag skulle köpa bil men nästan ingen svarade. När vi skulle bygga pool gick det bättre. Vinfick snabba och bra svar, en ringde t.o.m. upp mig direkt trots att jag skickade mailet nio på kvällen.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad Tobbelu

SV: Lukartiv poolmarknad?
« Svar #2 skrivet: maj 21, 2012, 20:34:11:11 »
Ja du, riktigt irriterande är det......Jag upplevde samma sak i våras när jag tog in offerter på såväl linerpool som glasfiber och pp.  Merparten av företagen svarade inte ens och responsen och serviceinriktandet var i många fall obefintligt.  Jag skall inte såga branschen helt då det givetvis finns aktörer som är högst seriösa och serviceinriktade (den jag valde var mkt bra). Dock verkar det som om branschen som sådan dragit till sig en del mindre seriösa yrkesutövare tyvärr.....

Utloggad Tobbelu

SV: Lukartiv poolmarknad?
« Svar #3 skrivet: maj 21, 2012, 20:35:18:18 »
Gällande just bilfirmor så är väl det iofs (min uppfattning) den bransch som om möjligt har ännu sämre rykte..... :-\

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Lukartiv poolmarknad?
« Svar #4 skrivet: maj 21, 2012, 22:39:01:01 »
I vilken bransch man än är i tycker jag det minsta man kan göra är att iaf maila tillbaka och tala om ifall man nu har häcken full och inte hinner med just för tillfället. Väldigt irriterande och sånna får inte mig som kund iaf. Var likadant för oss när vi skulle ha in offerter från grävare. Endast en hörde av sig och denfick det bli.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erica

SV: Lukartiv poolmarknad?
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2012, 01:05:18:18 »
Jo ett svar borde man ju rimligtvis kunna få inom en vettig tid. Att de sedan kanske just vid denna årstiden är hårt uppbokade och inte precis bara kan boka in nya kunder direkt får man ju ha förståelse för. Jag kan ju gissa att fler skulle ha hört av sig om det varit tidigare på året. Men har du tänkt dig så snabba ryck att du skall ha en klar pool denna säsongen ? Vi byggde vår nuvarande pool mestadels själva men så tog det ju också en rätt rejäl tid innan det var klart.. Det lustiga var att barnen tycktes tro att de skulle få hoppa i några dagar efter att vi kört igång ! :)



Utloggad MathiasS

SV: Lukartiv poolmarknad?
« Svar #6 skrivet: maj 22, 2012, 06:37:33:33 »
Min reflektion är nog att detta är väldigt årstidsberoende. Jag har ju pratat med många leverantörer men inte nu utan under vinterhalvåret. Då har dom nog rätt mycket mindre att göra och har tid med offertarbete. Nu är det högsäsong och det byggs och säljs pooler överallt => mindre tid.

Det är inget försvar, men det är nog så det är. Just att återkoppla offertfrågor etc är en hygienfaktor som man alltid måste hinna med. Det minsta man ska göra är att tacka nej och säga att man inte hinner.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Lukartiv poolmarknad?
« Svar #7 skrivet: maj 22, 2012, 08:42:09:09 »
Tanken var att gräva för pool samtidigt som vi fixar bergvärme och ändå måste ha dit grävskopa så hål i marken lär det bli...

Jag blir bara så frustrerad över att inte ens få svar, som sagt ovan, lägg ens in ett auto-svar som "vi har väldigt mycket just nu så tyvärr kan svaret dröja..."!

Skulle ju varit bra att kunna jämföra ett par olika leverantörer men jag får väl helt enkelt köpa av RubinPool igen, de enda som återkommit med offert...

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad psau

SV: Lukartiv poolmarknad?
« Svar #8 skrivet: maj 22, 2012, 09:11:16:16 »
Problemet är att om man inte ens orkar svara när en kund knackar på och vill spendera 100'+ då har man mycket svårt att sen klaga på att folk importerar billigare från andra länder.
Högt pris och en dryg attityd brukar betyda att man relativt snart har bra mycket mindre att göra!
/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lukartiv poolmarknad?
« Svar #9 skrivet: maj 22, 2012, 09:22:32:32 »
Två företag som jag har god erfarenhet av, även under högsäsong, är Lazybob (Där jag köpte pooltäckningen för några veckor sedan) och Svenska poolfabriken, där vi köpt vår Pool.
Nu är de iofs annonsörer i forumet, så ni får väl ta dessa erfarenheter för vad det är, och det finns säkert fler som sköter sig bra.

Att få svar, och snabba leveranser, från de som har de mest attraktiva priserna kan säkert många gånger vara svårare än att få kontakt med andra, då låga priser ofta kan hållas genom att ha liten bemanning och små lager.

Vet man med sig att man inte har tid att svara på mail under högsäsong skulle jag nog aktivera automatsvar där jag meddelar om detta.

Skrivet av en som själv ligger efter några dagar med vissa viktiga mail från presumtiva kunder...  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag