Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Cya och Minimaster  (läst 1855 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erk

Cya och Minimaster
« skrivet: juli 28, 2021, 13:34:21:21 »
Har köpt en minimaster
Kan ej kalibrera klor
Har ringt Pahlens och dom säger att det är cya som är för högt
Idag har jag Cya 9 PPM
Elektroden får ingen kontakt så att jag kan kalibrera
Till frågan, är 9 för högt värde i cya hur har ni andra som har automatiskt doserare
FrittKlor 1,78 
Bundet 1,54
« Senast ändrad: juli 28, 2021, 13:49:55:55 av Erk »

Poolgiganten

Utloggad Erk

SV: Cya och Minimaster
« Svar #1 skrivet: juli 28, 2021, 18:07:03:03 »
Vill bara veta om en doserare funkar med cya över 5

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Cya och Minimaster
« Svar #2 skrivet: juli 28, 2021, 18:24:39:39 »
Hej,
Jag har ingen minimaster själv men autodos av ett annat fabrikat. När man kalibrerar mitt system så använder man särskilda vätskor avsedda för kalibrering, inte poolvattnet. Men det kanske är annorlunda med minimastern. Att kalibrera i min värld är att man just kalibrerar mot något neutralt med kända värden, inte mot det som ska mätas.
För övrigt tycker jag att 9ppm cya är väldigt lågt och inte så mycket att bry sig om.
Du nämner inte heller vilken typ av MM du har, vad jag förstår kan de vara bestyckade med olika moduler beroende på vilka parametrar du vill styra mot.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Cya och Minimaster
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2021, 19:09:21:21 »
Vad jag förstått så kör man manuellt, mäter med instrument och när man har ett värde man vill ha så trycker man på en knapp för att få ett BÖR-värde. Sedan försöker MM att hålla det värdet. Så man ställer inte in X ppm klor, utan när man har en nivå man vill ha så "nollställer man där och den reglerar mot det värdet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erk

SV: Cya och Minimaster
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2021, 19:40:30:30 »
Stämmer jag mäter med Pool Lab till det värde jag vill ha och där efter ska man hålla in två knappar så ska det värdet memoreras av Minimastern
Detta går inte då jag inte får kontakt med elektrodern till klor. Pahlens säger att Cya ska vara 5 eller lägre gärna 0 för att Minimastern ska kunna få kontakt med elektroden.
Jag måste byta allt vatten i poolen för att komma i närheten av det och därför undrar jag vad ni som kan eller har minimaster säger
Minimastern jag har är klor och Ph

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Cya och Minimaster
« Svar #5 skrivet: juli 28, 2021, 19:57:40:40 »
Ok, så man behöver i princip två olika mätinstrument för att verifiera att MM gör rätt. Har man bara ett så vet man ju inte om det visar rätt eller inte. Man lär sig något nytt varje dag..

Nåväl, om Pahlens säger max 5ppm så får vi anta att det är så. Om du nu har 9ppm så bör det alltså räcka med att byta ut hälften av vattnet. Gissar att så kommer ske med tiden ändå. Men hade jag varit dig så skulle jag ta en halv hink med vatten från poolen och fyllt upp resten från kranen, mätt med det instrument du har och sedan nollställt MM om mätvärdena stämmer med vad du vill ha och sedan kört igång.
Under tiden framåt skulle jag sluta att fylla på med cya och sedan hålla dina mätvärden under uppsikt samt fylla på med nytt kranvatten samt nollställa på nytt när ditt cya sjunker.

Kan inte lova att detta är rätt metod, men jag hade gjort så iallafall.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Erk

SV: Cya och Minimaster
« Svar #6 skrivet: juli 29, 2021, 13:09:01:01 »
Min fråga är mer till någon som har en Minimaster
Är det fel på min minimaster och jag kan reklamera den eller är en elektrod död om det är 9ppm cya

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Cya och Minimaster
« Svar #7 skrivet: juli 29, 2021, 14:51:51:51 »
Hej Erk,

Bollar tillbaka till dina mätvärden;
CYA=9ppm
FC=1,78ppm
Bundet klor=1,54ppm

Vet inte om du har koll på fritt klor, totalklor och bundet klor? Men gissar att du har det.

Vilket betyder att ditt totalklor är 3,32ppm? (Kolla gärna dessa värden igen. Kan mycket väl vara orsaken)

Halten bundet klor är relativt stor. Den kan påverka din fritt klormätning om du tar för lång tid på dig. (Det är här jag brukar rekommendera snabba Biltemakit+ en totalklor från Hanna-instrument som också är snabb)

Alltså halten bundet klor kan tolkas som FC med DPD1. Ibland är tabletterna hård och man vill vara säker på att hela tabletten är upplöst.

Kan ta upp till 3 minuter om man har otur. Har med DPD:s kemi att göra och inte instrumentet som är mycket bra.

Jag hade tillsatt kalciumhypoklorit för att få bort bundet klor innan kalibrering. Kan vara så att dina mätningar inte visar sanna värden? Vidare klorsensorn får ingen signal. Vilket kan betyda att du inte har tillräckligt med FC?

Sitter kloret bundet till kväve eller på CYA så är det inte FC.

Det är nu det blir lite väl mycket kemikalier. För att få bort ditt bundna klor krävs en fritt klor-halt på 15,4ppm. Vidare ett tillägg på 0,675 FC som behövs för dina 9ppm CYA.

Vilket betyder att du behöver höja din klorhalt till ca. 16ppm. 200g/10000liter kalciumhypoklorit ger en klorhalt på 14ppm.

Om du gör detta är det viktigt att pooltäckningen är av den närmaste timmen. Kommer att bildas mycket trikloramin. Sticker i näsan och är irriterande.

Kolla gärna igen dina mätvärden. Ibland kan det vara värt att byta vatten? Men det vill man bara göra tidigt under säsongen.

Med din relativt låga halt på CYA så borde det inte vara ett problem för din klorsensor.

Tyvärr mäter dina DPD-mätningar kloret som är FC och även det som sitter på CYA. Din sensor mäter inte den senare. Vidare har du nog otur att mätningen tar för lång tid? Då tolkas bundet klor som FC.

Så när du fått bort bundet klor borde CYA inte vara ett problem för din minimaster. Vidare se din verkliga nollnivå pga. CYA för FC är 0,6ppm. Allt däröver borde sensorn kunna mäta.

Gissar att det inte är något fel på din minimaster. Ofta är det enklare att byta vatten än att hantera problem. Det senare brukar lösa de flesta problem.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Erk

SV: Cya och Minimaster
« Svar #8 skrivet: juli 29, 2021, 15:17:02:02 »
Totala klor är väll mellanskillnaden av fritt och bundna
Så totala kloret är 0,24

Utloggad Erk

SV: Cya och Minimaster
« Svar #9 skrivet: juli 29, 2021, 15:20:44:44 »
Menar totala är 1,54 och bundna är 0,24

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan