VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ljudnivå från 3fas Pahlen bronspump...  (läst 2870 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

Ljudnivå från 3fas Pahlen bronspump...
« skrivet: maj 05, 2013, 01:26:32:32 »
....tycker egentligen att installationen är ok tyst nu, men vid igångsättningen idag funderade jag lite på vad det är som låter egentligen.....

Själva pumphuset på vattenpumpen är knäpptyst. Elmotorn låter lite.
Det låter en del från alla rör och det är ju svårt att göra något åt.
Sedan upptäckte jag att om jag lägger en handduk över bakänden på pumpen, där fläkten sitter, så blir det "knäpptyst". Subjektiv ljudnivå halveras uppskattningsvis!

Detta måste förstås utvärderas. Att täppa för detta blir förstås inget vidare, men man skulle kunna bygga en ljuddämpare. Nu har jag bara några centimeter till väggen bakom pumpen så det blir lite trixigt, men alls icke omöjligt.

Någon som gjort samma iaktagelse?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Ljudnivå från 3fas Pahlen bronspump...
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2013, 01:41:15:15 »
Vi har en -fas Pahlénspump i brons, 1.1 kW. Den väsnas inte speciellt mycket men tyst är den ju inte direkt. Men små saker kan påverka mycket: en gång började den ge ifrån sig ett otäckt skrikande ljud, jättehögt. Vi trodde den fått lagerfel, men det visade sig vara en liten,liten glasflisa (ingen aning om hur den hamnat i vattnet, vi tllåter inte riktiga glas i poolen ens vid poolpartyn, men den var så liten och vass att den naturligtvis gått rakt igenom silkorgarna. Sedan hade den kilat sig fast i axeltätningen !

Att fläktljudet från motorn dominerar ljudbilden är väl skälet till att man tagit fram vattenkylda pumpar. Där försvinner ju just fläktljudet eftersom ingen fläkt behövs. Tyvärr blir de dyrare än de vanliga.

Utloggad MathiasS

SV: Ljudnivå från 3fas Pahlen bronspump...
« Svar #2 skrivet: maj 05, 2013, 08:25:58:58 »
Om du lägger en handduk över fläktänden på pumpen, blir den signifikant tystare då?

Saken är att detta ljud ENKELT skulle kunna byggas bort av pahlens om dom bara produktutvecklade fläktbladen samt skyddspan runt proppelern. Haken är förstås att inga elmotortillverkare bryr sig om fläkten låter eller inte.

Ska prototypa en ljuddämpare så får vi se hur det blir....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Ljudnivå från 3fas Pahlen bronspump...
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2013, 09:22:32:32 »
Hur säkrar du att ljuddämparen inte försämrar kylningen? Enklast är ju värmekamera om du har tillgång till en sån. Annars kan det fungera med att fästa en givare på lämpligt ställe på motorn t ex en Maxim DS1820 1-wire kopplad till lämplig dator. Det kräver förstås lite pyssel men så blir det ju en utmärkt temperaturlogger också.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Ljudnivå från 3fas Pahlen bronspump...
« Svar #4 skrivet: maj 05, 2013, 12:27:37:37 »
Tempen oroar mig inte så mycket. Dels är det rätt lätt att bygga så att tillförseln av luft inte påverkas negativt (tänker ju inte bygga in kylflänsarna som fläkten blåser luft över) dels är det ju rätt enkelt att klämma dit en liten termometer. Dock påminner du mig om att jag borde mäta lite nu innan modifieringen också så jag har en referens.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ljudnivå från 3fas Pahlen bronspump...
« Svar #5 skrivet: maj 08, 2013, 22:06:40:40 »
Har sedan flera år använt pumpens fläkt till att suga luft utifrån fö att få "kylning" i det lilla huset där pumpen står. Fungerar utmärkt, hämtar luften på utsidan ganska nära VP --> sval luft :). Har ju inte ljuddämpat, men om man istället för veloduct slang och plåtstoser bygger ngt med lite isolering så tror jag på idén.
Detta lilla projekt måste man följa --> lycka till !!

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan