VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp med vattnet!  (läst 5969 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool09

Hjälp med vattnet!
« skrivet: maj 31, 2012, 12:34:16:16 »
Har haft jättefint och stabilt vatten i flera år, men nu får jag inte rätt på det! Vi har precis öppnat poolen och inte värmt upp ännu. Vattnet var klart vid öppning, men mosaiklinern ser inte riktigt lika blå ut nere vid botten pga lite grumlighet eller vad det är, anar an viss grön nyans, men vattnet ganska klart! I med chockklor och efter några dagar hällde jag i flockningsmedel. Nu är vattnet turkost/blått men ABSOLUT inte klart, svårt att se botten överhuvudtaget!   Den är rengjord med poolrobot med eget filter och sandfiltret i övrigt är helt nytt! Kommunalt vatten från början! Stickerna indikerar för lågt PH (är det möjligt) och för lite klor. Har dock helt i en rejäl omgång chockklor. Vad har ni för teorier angående detta?

Poolgiganten

Utloggad pool09

SV: Hjälp med vattnet!
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2012, 12:43:18:18 »
Glömde att skriva att vi har en omgång algmedel också enligt anvsningar!  Vattner är vackert turkost, men mjölkigt/ dimmigt och man ser ej botten! Värden enligt första inlägget. Hmm, nu vill man ju ha rätt på detta, hjälp gärna till!

Utloggad psau

SV: Hjälp med vattnet!
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2012, 13:16:30:30 »
Hellu,
Det kan vara så att mjölkigheten kommer av döda alger som inte fångats av sandfiltret. Har själv råkat ut för det tog en dryg vecka innan vattnet blev helt klart.

Flocka ,filtrera och vänta lite blir det värre chocka igen se först till att få rätt ph!

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad pool09

SV: Hjälp med vattnet!
« Svar #3 skrivet: juni 01, 2012, 16:10:38:38 »
Någon här skrev någon intressant, att ph-värdet kan sjunka om poolen stått stängd länge och att detta kan komma även om man inte haft problem innan! "Luftning" av vattnet kan hjälpa till här enligt den som skrev, helt enkelt bara hålla poolen öppen utan överdrag och köra cirkulationen! Jag ska testa detta ett par dagar och sen kolla med sticka igen, och därefer ännu en gång chocka och flocka.  För övrig har vattnet blivit något hack bättre, nu ser man botten men det är inte det där kristallklara som man vill ha.  Vi får se om luftning fungerar... :)  Tack för tipset, nu vill man ju prova allt för att få rätt på det.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp med vattnet!
« Svar #4 skrivet: juni 01, 2012, 17:37:18:18 »
Hur är det med alkaliniteten?
Har du låg alkalinitet kan pH svänga våldsamt p.g.a. chockklorering eller surt regn/snö som kommit i poolen under vintern.
Har du låg pH funkar kloret sämre och du riskerar att linern utvidgar sig.

Säkerställ även att ni kopplat in sandfiltret rätt väg, står det fel, eller är anslutet fel väg så blir det aldrig bättre.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad pool09

SV: Hjälp med vattnet!
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2012, 08:48:52:52 »
Hmm, har aldrig kollat alkaliniteten. Har bara brytt mig om Klor och Ph, och man har sett att vattnet mår bra. Inte en droppe regn eller snö har kunnat leta sig in under vintern, så det kan inte påverka, däremot har ju poolen varit stängd väldigt länge men det har den även tidigare år. Har alltid kört igång vid ca 10 grader i vattnet.   Inte kul när det inte fungerar, strul med filter som är utbytt, nu misstänker jag dessutom att backventilen inte fungerar som den ska, möjligt att den satt sig på något vis, men alla ledningar har varit tömda under vinter. Bor i skåne och detta var dessutom den mildaste vintern av de jag haft pool, de andra två har varit riktigt kalla.

Jag får ta en bild på nya filtret så inte slangarna sitter fel, men det tror jag inte. Vattnet nu på morgonen är inte lika dimmigt mjölkigt, men har inte heller nått den kvaliteten man är van vid. Ska försöka ta en bild där med. Då vi har svetsad liner och murad trappa, så ser man tydligt vid trappan att de översta trappstegen är blåa och fina, men lite längre ner i poolen är de inte lika klarblåa pga "dimmigheten". Kommer köra filtret hela dagen idag och med öppen pool trots kylan vi har här för att se om det möjligen kan ge någon effekt. Ska även kolla värdena en gång till och även "alkan".

Utloggad pool09

SV: Hjälp med vattnet!
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2012, 09:28:16:16 »
Varit ute och mätt vattnet igen med stickor.

Alkalinity ca 90, mellan 80-120=OK

PH helt klart för lågt, ca 6,6 - 6,8 kanske, mellan 7,2 och 7,8 ok

Klor helt klart för lågt, ca 0,5 mellan 1-3 ok

Bör alltså chocka igen va? Mer klor höjer också PH en aning?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp med vattnet!
« Svar #7 skrivet: juni 02, 2012, 11:20:43:43 »
Vilken typ av flockningsmedel använder du?
Jag brukar rekommendera flocksticks som läggs i skimmern, det har fungerat bra för oss i alla år.
Lägg i en flockstick, kör cirkulationen i ca 1 dygn och backspola sedan, låter du bli att backspola så brukar trycket successivt sjunka igen = partiklarna löser upp sig och åker ut i vattnet igen.

Efter chockklorering och flockning brukar det ta 2-5 dagar innan poolen är helt klar de gånger jag haft riktigt dåligt vatten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad pool09

SV: Hjälp med vattnet!
« Svar #8 skrivet: juni 02, 2012, 11:34:44:44 »
Tycker jag ser skillnad bara jämfört med igår, betydligt klarare nu! Har även tillfälligt riktat båda inspruten ner mot botten för att röra om ordentligt. Kommer chocka det en gång till idag för att få upp klorhalten.  Har bara flockat en gång under poolens livstid och det var nu för några dagar sen. Sådan flock som hälls på vattenytan, det var efter detta det blev betydligt dimmigare i vattnet, men för bästa effekt ska ph ju ligga rätt även där. Dock blev man ju orolig när det var svårt att se roboten på poolbotten... Dock nu ser man varenda mosaikbit på botten igen och anar att jag ser ytterligare ett trappsteg klarblått, så  det verkar vara på väg åt rätt håll. Kör cirkulationen hela dagen även idag med pool öppen.
Stämmer det att chockklorering höjer Ph-värdet? Är det så kan jag vara nära att få rätt på det ju, det är möjligt att jag sett ett absolut förstadie till alger då en svag svag svag grön nyans kunde anas innan, den är borta nu och jag väntar bara på sista steget för att det ska bli helt kristallklart igen. Håller tummarna att det är så här, och häller i en chockklorering till.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp med vattnet!
« Svar #9 skrivet: juni 02, 2012, 13:35:25:25 »
Jag vet inte hur pH reagerar av kloret, tror det beror på vilken typ av klor du använder, vissa höjer pH och vissa sänker.

Den där typen av flockningsmedel gör vattnet grumligt, och du skall egentligen inte dammsuga upp det med vattenflöde mot sandfilterbädden, utan det skall dammsugas med centralventilen i läge waste, alltså till avlopp.
Jag har bara använt den där typen av flockningsmedel en gång, och jag gör aldrig om det.

Innan man dammsugit hela botten har man spolat massor med vatten till avlopp... 
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan