VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattennivå i förhållande till breedavlopp!  (läst 21911 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
Vattennivå i förhållande till breedavlopp!
« skrivet: augusti 08, 2006, 16:02:46:46 »
Hej en fråga hur mycket vatten fyller ni i poolen i förhållande till breddavloppet! I min beskrivning så står det 3/4 av breddavloppet skall vara täckt av vatten. Problemet är att om jag har mer än hälften av breddavloppet fyllt så skvätter det ut en himla massa genom hålet på toppen av breddavloppet så fort det blir minsta våg i  poolen. Vad är hålet till för kan man stänga igen det?

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Poolgiganten

Utloggad jocko

SV: Vattennivå i förhållande till breedavlopp!
« Svar #1 skrivet: augusti 08, 2006, 16:50:54:54 »
Hej ! jag ringde folkpool och frågade samma fråga  och han tyckte det var snyggare med en högre vattenlinje samt att man har lite spelrum om man ska backspola typ ,jag har fyllt upp till 2-3 cm kvar till kanten på bräddavloppet , och hålet vet jag inte vad det är till för men jag får ej upp vatten där , jag har i och för sig en mindre pool men dock blir det vågor i den med , men om det stör så borde det gå att sätta igen det .



mvh// Jocke    (23 grader utan värme just nu , kanske var bra att man isolera)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattennivå i förhållande till breedavlopp!
« Svar #2 skrivet: augusti 08, 2006, 16:53:29:29 »
Hålet är väl till för att det skall andas där, om du tätar det så kanske det "frestar" på skimmern eller nåt annat  <hmm>

Prova täta den, du ser väl om det händer nåt allvarligt.

För egen del fyller jag alltid upp precis så mycket att det inte fyller skimmern ändå upp, man vill ju trots allt ha bra flöde på ytvattnet, med så mycket vatten i så klarar man en backspolning utan att behöva fylla poolen på en gång.

Jag fyller när skimmeröppningen är fylld till bara ca 50%, och fyller som sagt var så mycket som möjligt, runt 5 cm vatten - det innebär att vi normalt fyller vår pool 4-5 ggr/säsong, totalt backspolar + avdunstar via alltså bort runt 6.4 m3 vattten på ett år, ok, när det regnar tillförs en del vatten, men i år har det bara regnat runt 20 mm så det räknas ju inte.
« Senast ändrad: augusti 08, 2006, 16:57:27:27 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattennivå i förhållande till breedavlopp!
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2006, 19:29:24:24 »
Hej på er

Jag har min skimmer fylld så att det bara är en springa ca: 1-2cm "öppet" sas. normalt sett, men med värmen som är den här sommaren har det dunstat bort så mycket att det är oftare är
ca:10 cm öppet. Men avdunstningen ligger ju normalt på ungefär 2-3 cm en varm dag, tycker jag det känns som, men mycket av den biten följer nog med upp efter badningen också.
Det har väl ingen större betydelse kan jag tro, men bara inte pumpen suger för mycket luft så funkar det ju som den är tänkt att göra. Dvs. hålla ytan ren samt suga i sig sånt som är lättare än vattnet. Min skimmer är ju i rostfritt så locket till den ligger oftast kvar men det kan ju låta rätt mycket ibland när vågorna går höga, likaså den där flärpen som gör att vattnet skall hålla
sig i skimmern vid vågskvalp låter ibland när den slår i taket.

Jag ser att Rickard fyller på ca: 4-5 ggr /säsong ?? jag fyller nog minst det per månad under badperioden, som är från mitten av maj till (beroende på väder givetvis) fram till nån gång i september.

Utloggad Fia

SV: Vattennivå i förhållande till breedavlopp!
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2006, 19:51:42:42 »
Jag har för mig att man inte ska fylla mer än 75% av skimmerns öppning för då förlorar pumpen i kapacitet! Någon annan som hört samma?  ???
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vattennivå i förhållande till breedavlopp!
« Svar #5 skrivet: augusti 08, 2006, 20:07:46:46 »
Nix!
Tror inte rent tekniskt på det påståendet!
Men om någon kan förklara varför "stor" tillgång på vatten skulle minska kapaciteten så får man väl lära sig nå't nytt!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattennivå i förhållande till breedavlopp!
« Svar #6 skrivet: augusti 08, 2006, 21:20:57:57 »
Jag har för mig att man inte ska fylla mer än 75% av skimmerns öppning för då förlorar pumpen i kapacitet! Någon annan som hört samma?  ???

Det finns inte en chans, ju högre nivå, desto bättre kapacitet. Den blir i vart fall inte sämre.

Enda risken med att ha hög nivå är att man fyller så mycket att ytlig smuts inte åker in i skimmern, allt under överkant på skimmeröppningen är ok. (så länge den inte suger luft p.g.a. för låg nivå)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jocko

SV: Vattennivå i förhållande till breedavlopp!
« Svar #7 skrivet: augusti 08, 2006, 21:29:29:29 »
Tjena ! jag har oxå fyllt upp min vattenivå och tyckte jag fick mer cirkulation inte mer men bättre då ! kanske en synvilla bara men men



// Jocke

Utloggad aromata

SV: Vattennivå i förhållande till breedavlopp!
« Svar #8 skrivet: augusti 08, 2006, 21:33:18:18 »
Jag fyller också vid 50%. Vill inte riskera att pumpen suger luft, även när det går vågor. Och aldrig mindre än några cm från överkanten.

50% är bäst för denna sommaren har vi haft några skyfall på kanske 50 mm och då fyllde det upp till överkanten.

Jag har också rostfri skimmer men har tagit bort locket. Orkade helt enkelt inte höra smällandet när vi badar. Har skimmern nerfälld i däcket så jag har trälock över.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattennivå i förhållande till breedavlopp!
« Svar #9 skrivet: augusti 08, 2006, 22:30:35:35 »
Vårt lock har en låsning som gör att det inte "bullrar", inget hål finns heller... Alltså inget läckage.

Undrar om hålet på vissa skimmerlock bara är till för att man skall ha någonstans att greppa när man skall ta dän detsamma.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag