CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grumlig vatten?  (läst 24741 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gumssan

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 244
  • Total likes: 0
  • Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner
    • Visa profil
Grumlig vatten?
« skrivet: augusti 05, 2006, 11:45:38:38 »
Ja har en pool på 11000 liter, nu efter  veckor började det bli rmligt, vi har följt alla anvisningar mm o har lagt i klor+aktivator, algmedel ,får inte iordning på det :'(

Ska jag flocka? vill bada när det är så varmt 8)

tacksam för alla svar
Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner. Vp one pac II.
http://www.familjeliv.se/hem/gumssan/galleri.php

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grumlig vatten?
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2006, 17:55:59:59 »
Chockklorera och flocka, det fungerar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad gumssan

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 244
  • Total likes: 0
  • Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner
    • Visa profil
SV: Grumlig vatten?
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2006, 18:21:40:40 »
hur lång tid tar det innan det blir bad vänligt?
Har gjort det, klorhalten är bra, ph värdet bra, men vattnet är grumligt har lagt i flockmedel, men om jag ska chockklorera hur mkt? har en pool på 10680 liter alltså en ingen "riktig" men den räcker till ;)

Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner. Vp one pac II.
http://www.familjeliv.se/hem/gumssan/galleri.php

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grumlig vatten?
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2006, 18:42:31:31 »
Ca 15 gr/m3, alltså ca 150 gram klorgranulat bör räcka till er pool, räkna med ca 2 dagar innan ni kan bada, eller kolla klorhalten, är det under 5 ppm är det bara att hoppa i.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad gumssan

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 244
  • Total likes: 0
  • Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner
    • Visa profil
SV: Grumlig vatten?
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2006, 19:07:05:05 »
tack för svaret! men det hjälpte inte sååå mycket, 5ppm vad är det, det står på vår mät test att det ligger där det ska. sedan ligger ph värdet bra men det ser ut som det är ihällt mjölk i... vi har lagt i 15 syretabetter igår och 11 idag ska det i mera? och även flockeringsmedel, sedan står det att man inte ska köra pumpen, men jag läste också på forumet att man kunde göra det... men jag har svårt att vänta... :-\ vill se resultat direkt, blir det bättre när jag gjort som jag gjort eller kan jag göra på något mera vis

Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner. Vp one pac II.
http://www.familjeliv.se/hem/gumssan/galleri.php

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Grumlig vatten?
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2006, 23:37:31:31 »
Hmmm har du patronfilter? Då ska du inte flocka för det första! Är det rent i övrigt i poolen så inte du ligger och kör runt smutsen i den?
Det enda rådet jag har i övrigt är fortfarande chocka med klor, alltså riktigt chockklor! Och jag har alltid kört pumpen efter en chockklorering! Men du kanske menade att pumpem ska vara avstängd vid flockning? Jag kör själv flock kuddar som man läger i breddavlopet så det har jag aldrig tänkt på!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad gumssan

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 244
  • Total likes: 0
  • Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner
    • Visa profil
SV: Grumlig vatten?
« Svar #6 skrivet: augusti 05, 2006, 23:47:29:29 »
hej och tack för ditt svar!
Varför inte flockera när man har patronfilter? det fick jag sagt till mig i butiken att jag skulle göra... :-\  i övrigt är poolen ren. med pumpen menare jag att det står på flockburken att den ska vara avstängd under natten... var får jag tag på chockklor??? jag vill ju bada nu när vädret är bra... :'( ursäkta alla konstiga frågor, men jag är ny i gemet och jag lär mig längs med resan.
Tack för att ni vill hjälpa mig!
Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner. Vp one pac II.
http://www.familjeliv.se/hem/gumssan/galleri.php

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Grumlig vatten?
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2006, 00:11:57:57 »
hej och tack för ditt svar!
Varför inte flockera när man har patronfilter? det fick jag sagt till mig i butiken att jag skulle göra... :-\  i övrigt är poolen ren. med pumpen menare jag att det står på flockburken att den ska vara avstängd under natten... var får jag tag på chockklor??? jag vill ju bada nu när vädret är bra... :'( ursäkta alla konstiga frågor, men jag är ny i gemet och jag lär mig längs med resan.
Tack för att ni vill hjälpa mig!

*ler* ingen fara fråga på bara! Patronfilter blir igensatta av flockningsmedlet! Kan vara därför du har fått höra att du ska ha pumpen avstängd när du flockar! Problemet blir när du ska få upp det från botten eftersom du då måste dammsuga det genom filtret?? Läste i för sig en tråd där jag tror det var Fia som sa att det fanns ett speciellt flockningsmedel för patronfilter, men jag är inte 100%

Chockklor finns som exempel på COOP alltså dom stora varuhusen, Järnia brukar ha det och givetvis poolfabrikanter! Tänk på att Chockklor är PH höjande ifall ditt PH är bra just nu! Har du test stickor eller testsett och mäter med? Test stickor kan många gånger visa fel tyvärr!

Gällande hur länge man ska låta bli att bada efter en chockklorering så säger många olika! Foolkpool i arninge säger 9 timmar, Lagunpool säger ett dygn vissa säger mer! Om man tänker på att halten av klor i badhuset är flera gånger högre än 9 timmar efter en chockklorering i din pool så tror jag nog att man vågar bada om man inte är överkänslig!

Lycka till! 
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad gumssan

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 244
  • Total likes: 0
  • Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner
    • Visa profil
SV: Grumlig vatten?
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2006, 00:19:34:34 »
Tack vad gullig du är för alla svar ;)
Jag har lånat en enklare variant på dammsugare till pool en som följer med vissa pooler i denna stl.
Imorgon drar jag diriekt till coop, problemt verkar vara så att mkt är slutsålt eftersom många badar och många har köpt pooler i denna stl i år eftersom vädret är som det är, kan det finnas på flera ställen?
Vi har ett test set som vi tror verkar vara rätt, det ligger i dem undre som är godkänt. hur mkt kan chocklor höja, jag menar ligger det i undre på godkänt så kanske det inte gör något att chockklorera...
Nu verkar det inte som det blir bättre v flockade poolen idag kl 14 men det verkar inte bli bättre snarare grumligare...
Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner. Vp one pac II.
http://www.familjeliv.se/hem/gumssan/galleri.php

Utloggad Lisbeth

SV: Grumlig vatten?
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2006, 00:25:19:19 »
Du behöver få en jättesnurrning på vattnet, så att all smuts samlas i mitten. Gå runt, runt i poolen, så att vattnet snurrar. När det lugnat sig har du "skiten" i mitten. Ta en trädgårdsslang och sug upp det med hjälp av hävertprincipen!
Glöm inte att göra rent filtret!

Lisbeth

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag