VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Säkring löser ut - kompressorfel?  (läst 5231 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsm1

Säkring löser ut - kompressorfel?
« skrivet: augusti 10, 2011, 18:38:24:24 »
Hej,

I helgen började jag få problem med min luftvärmepump. Efter c:a en minut när fläkten gått igång så löser säkringen (13A) ut. Jag hade en reparatör förbi idag som mätte och konstaterade att strömmen var över 30A när säkringen gick. Hans teori är att kompressorn är slut och att den behöver bytas. Är det så illa???    :'(  Eller finns det något annat som kan vara fel?
« Senast ändrad: augusti 10, 2011, 18:47:43:43 av larsm1 »

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2011, 09:16:59:59 »
Mest troligt är att något brunnit i kompressorn men det kan ju förstås vara någon annan kortslutning p.g.a. a fukt/vatten. Du borde kunna kolla det om du kan koppla ur kompressorn inne i VP:n och sätta på strömmen. Går säkringen då också så har du en kortslutning, går den inte så är det kompressorn som orsakar kortslutningen...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad larsm1

SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #2 skrivet: augusti 11, 2011, 09:54:37:37 »
OK - tack för svaret, det låter vettigt. Jag avvaktar med att kolla detta själv då jag kommer försöka reklamera, pumpen är inte 3 år gammal än.

Utloggad larsm1

SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2011, 14:06:42:42 »
Update:
Det visade sig att det var kondensatorn för kompressorn som var trasig, syntes ganska tydligt när jag öppnade pumpen och kollade. Numera utbytt och nu återstår det bara att få tillbaka juste badtemperatur. Det kan ju ta ett tag nu när sommaren försvann....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag