VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vattnet inte kristallklart längre  (läst 3639 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool09

Vattnet inte kristallklart längre
« skrivet: juli 24, 2010, 16:09:36:36 »
Har haft så fint vatten hela säsongen, fram till nu...

Var bortrest ett par dagar och då stog pumpen avstängd. Vid öppning såg jag direkt att det inte var som det brukar. Man ser fortfarande tydligt ner till botten men det känns som det är en aning mjölkigt eller något. Har chockklorerat och låter pumpen gå dygnet om nu och något bättre har det blivit, men absolut inte kristallklart.

Har mätstickor, men jag undrar har alla ni andra digitala avläsare? Tycker det är svårt att exakt bedöma värdena på stickorna (när man ska jämföra med färgen på burken) men ni andra brukar presentera så fina värden... <dontkn>

I alla fall, har testa med några sticker och fått fram:

PH - Runt 7,2 är det på något håll så är den i så fall för låg (tycker färgen ligger mellan 6,8 o 7,2

Klor OK

Alkalinity - typ 100 och enligt burken så är 80-120 ok

Sen det sista som jag inte vet vad det är,

Stabilizer 0   där är tydligen 30-50 perfekt, men mitt visar 0


Jag har aldrig flockat poolen vilket jag tror hade hjälpt lite. Har ett par flaskor med flytande flockmedel. Så som jag fattat så hälls det ovanpå ytan med cirkulationen avstängd, och sen blir det som geleklumpar på botten , men det som gjorde mig fundersam var att någon här skrev att man inte skulle dammsuga upp detta för det var ett helv... att få in i systemet, men hur ska man då få upp det?


Har också läst att mjölkigt vatten oftast beror  på för högt ph, men mitt enligt stickan verkar ju ok eller i så fall lite lågt (stickorna är inte gamla)

Hur hade ni gått vidare nu för att få tillbaka det fina vattnet?

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Vattnet inte kristallklart längre
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2010, 17:49:58:58 »
Det ska gå att dammsuga upp flockarna men de har en liten förmåga att flytta på sig när man kommer med munstycket.
Har du medlet hemma så tycker jag att du ska prova, helt klart.

Gör en chock klorering o låt filtret jobba några dagar, det låter som ett förstadie till alger.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad pool09

SV: Vattnet inte kristallklart längre
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2010, 19:16:10:10 »
Känslan är ju som du skriver att det är en förstadie till alger. Hjälper det att överdosera algmedel ett tag... ?

Utloggad Golgata

SV: Vattnet inte kristallklart längre
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2010, 21:12:06:06 »
Har haft så fint vatten hela säsongen, fram till nu...

Har chockklorerat och låter pumpen gå dygnet om nu
Hur hade ni gått vidare nu för att få tillbaka det fina vattnet?

Jag hade gjort precis som du.

De tre hörnstenarna: "Circulation, Filtration and Sanitation (tex klorering)".

Här var du utan 2 av dessa 3 under några dagar och det räcker (särskilt under rötmånaden) för att alger skall börja växa.

Skulle förvåna mig mycket om inte vattnet är klart och fint om några dagar med din strategi.

Mvh,

Utloggad pool09

SV: Vattnet inte kristallklart längre
« Svar #4 skrivet: juli 26, 2010, 19:05:21:21 »
Har inte hunnit flocka ännu, men vattnet nu i stort sett kristallklart igen, pumpen har gått oavbrutet sen jag skrev första inlägget och det enda jag gjort är att chockklorera. Skönt. Det är ju inte kul när det inte är 100%-igt.

Ska ändå prova att flocka, för när man har belysningen tänd kan jag ana några partiklar som jag misstänker att flockmedlet tar hand om, men detta går absolut inte att se dagtid.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan