Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Varmvatten från solfångarna  (läst 8804 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

SV: Varmvatten från solfångarna
« Svar #10 skrivet: juni 24, 2010, 17:23:18:18 »
Du ska ha så snabbt flöde som möjligt genom solfångaren. Känns solfångaren kall vet du att värmen har tagits upp av vattnet. Det handlar om värmeförluster. Ju varmare solfångaren är desto större värmeförlust får du. Det går fint att värma en pool till 25 grader med solen men sedan blir det allt svårare att komma upp i temperatur eftersom värmeförlusterna ökar efter hand som temperaturen stiger.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varmvatten från solfångarna
« Svar #11 skrivet: juni 24, 2010, 17:57:27:27 »
Har tyvärr fortfarande inte fått in energiberäkningen, men det närmar sig, nu har vi tempmätning och flödesmätning, fattas bara lite matematik...

« Senast ändrad: juni 25, 2010, 09:12:30:30 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad William

SV: Varmvatten från solfångarna
« Svar #12 skrivet: juni 24, 2010, 20:58:52:52 »
I år har jag ju haft lite problem med värmen, som jag inte haft tid att åtgärda, men i förrgår fnulade jag lite med slangarna och ikväll hade jag hyfsade 23,5° i vattnet. Badar inte förrän det är 27° i spat. Idag har jag också dammsugit, så såhär ser det ut nu.
Den lilla "fläcken i vänsterkanten är en plastfisk som sjunkit till botten.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Barsk

SV: Varmvatten från solfångarna
« Svar #13 skrivet: juni 26, 2010, 08:52:41:41 »
Med solfolie och 4st mattor, och ca 24 grader i luften igår, fick vi upp ytvattnet till ca 27 grader.
Sen efter lite badande var hela poolen ca 24-25 grader ;-)

Med andra ord, så funkar det fint nu!
Härligt.

Själv fick jag upp tempen till 27.5 grader som mest häromdagen utan solfolie. Gôtt som vi säger i värmland. Men jag har ju en mindre pool som står i ett varmt skyddat hörn vid huset. Det hjälper till.

Här kommer nu nästa fråga till de som har erfarenhet. Vad ger bäst temperaturökning en solig dag. Solfilm på eller av? Solfilmen isolerar ju och håller kvar tempen på natten, men isolerar den också bort solinstrålningen som annars hade hjälp att höja tempen en klar och solig dag (som idag!)?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varmvatten från solfångarna
« Svar #14 skrivet: juni 26, 2010, 09:45:29:29 »
Det är alltid bättre att ha poolen täckt ur energisynpunkt.
Det förhindrar avdunstning, och den stora energiförlust som uppstår vid avdunstning.

Läs om avdunstning här: http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Avdunstning
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad William

SV: Varmvatten från solfångarna
« Svar #15 skrivet: juni 26, 2010, 12:36:48:48 »
I år har jag ju haft lite problem med värmen, som jag inte haft tid att åtgärda, men i förrgår fnulade jag lite med slangarna och ikväll hade jag hyfsade 23,5° i vattnet. Badar inte förrän det är 27° i spat. Idag har jag också dammsugit, så såhär ser det ut nu.
Den lilla "fläcken i vänsterkanten är en plastfisk som sjunkit till botten.
Min kära hustru är totalt galen för hon premiärbadade igår fast det bara var 23,5° i vattnet. Jag skulle inte ens doppa i stortån.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Varmvatten från solfångarna
« Svar #16 skrivet: juni 26, 2010, 16:24:44:44 »
hej
mina 4 solfångarplattor ger just nu 29+ i poolen och det är så skönt med gratisvärme. O0
VP har knappt startat på 2 veckor ;D
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad piliz

SV: Varmvatten från solfångarna
« Svar #17 skrivet: juni 28, 2010, 08:29:47:47 »
det märks att solfolien hjälper till.
Var borta från torsdag till söndag em. Och däremellan var solfångarna avstängda, men Solfolien var på.
När vi kom hem igår, var det 29 grader vid ytan, ca 25 vid botten. På med solfångarna och efter 1 tim var vattnet uppe vid nästan 27 grader.

Ungarna i direkt ;-), medans jag byggde en trappsteg över poolen på stegen, för lättare i/ur stigning för barnen.

Fråga, köra ni med sandfiltret igån hela tiden, natt som dag?
Kanske inte så bra å köra solfångarna på natten, så då måste man kanske ha en omkopplare? Någon som vet en billig lösning på en omkopplare?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag