Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet  (läst 212183 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #120 skrivet: juli 20, 2012, 16:38:52:52 »
Är det inte när man kommit till detta läge som man tar fram fräsen och 3mm radiestålet för att få exakt samma avrundning på hålets kant som på plankornas långsidor?   >:D
Hehe, jo det borde man. Men då gäller att virket är torrt för att det ska bli bra. Får väl göra rätt när det blir torka, vilket verkar infalla nästa år.
« Senast ändrad: juli 20, 2012, 16:52:53:53 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #121 skrivet: juli 20, 2012, 17:03:51:51 »
En riktig snickare hade nog fixat det på färre timmar. Men får väl skylla på att man håller på med en massa annat också, t.ex. målar lite smått som är kvar.

Skruvade loss skenan, flyttade den ca 10 cm mot baksidan, vill ha pooltaket ännu närmare kanten. Tanken är att fälla in den i trädäcket någon gång, från början denna sommar men den stör inte så mycket så det kan vänta. En annan sak jag tänkt göra men inte gör nu heller är att ta bort delar som egentligen inte behövs. Nu kan jag skjuta taket mot huset också, men det är inte tanken. Så just nu behålls alla fyra skenorna i sin fulla längd.

När jag monterade dosorna för belysningen så hade jag i tankarna ett vanligt klassik-tak, och det är lite bredare. Nu hamnade dosorna under skenorna så nu när jag ändå hade loss dem så har jag sågat hål för dem. Troligtvis inte något som leverantören tar något ansvar för. Men de skenorna skulle egentligen bort ändå (se ovan) så jag ser det inte som något större problem. Den innersta modulen kommer ytterst sällan att köras på den delen av skenan.



Men som sagt, när skenorna var loss så gjorde jag färdigt det jag skulle.

En sänksåg, en sticksåg och en, ja vad de nu kallas. Jag kallar den för multicutter. Samt diverse andra verktyg man behöver, men dessa är basen för att fixa det hela. Och trall-lala så har man en hel trall! b <antman>



/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #122 skrivet: juli 20, 2012, 17:23:23:23 »
Ser mycket bra ut och du har inte snålat när du handlat verktyg heller...Festool är ju inte ankskit direkt ;D
Bra och rätt verktyg är halva jobbet!
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #123 skrivet: juli 20, 2012, 19:09:44:44 »
Tänkte också det när jag läste i din tråd om alla stolpar du hackat ur för när du inte har något sågbord. Gillar Festo, men tyvärr har man ju inte tagit sig råd att bara köpa sånt, det finns lite allt möjligt här hemma. Men de viktigaste är nog ändå från dem:
Sänksåg (fast skulle vilja ha nästa version med fjädrande spaltkniv, det har inte min)
Sticksåg
Fräs
Har två skenor, en kort och en lång, som passar både sänksåg och fräs.
I.o.f.s., kapen är en DeWalt, men den duger bra den också  ;D

Största problemet hittills har varit tid (engagerad i ungarnas sportande) och plats att snickra på, men garaget håller på att städas samtidigt nu också.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #124 skrivet: juli 20, 2012, 21:59:33:33 »
Jag har mycket DeWalt verktyg jag med. De duger gott för hemmabruk O0
Kör även en del med Boschs blåa vilka jag också tycker håller en bra kvalitét. Saknar dock ett bra sågbord och även en fräs. Platsbrist råder här med. Har kapen i garaget brevid motorcykeln. Har en väldigt dammig Harley nu ;D
Är dock avundsjuk på dina Festool O0
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad TommyC

SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #125 skrivet: juli 21, 2012, 13:56:25:25 »
Det finns ytterligare ett verktyg från Festool som är oersättligt. Om man behöver slipa stora ytor så finns det ännu inget bra alternativ till excenterslipen Rotex 150. Den har väldigt bra avverkning och jobbar nästan helt dammfritt med en bra dammsugare vilken också gör att slippapperen håller väldigt länge. Den är väldigt mångsidig. Jag köpte den när jag var tvungen att renovera glasfiber/polyesterpoolen. Senare har jag slipat 44 m2 golv i vardagsrummet samt många andra trädetaljer i huset. Det går även att polera bil, båt och plastpool. Festool har ett sortiment med slippapper som jag inte hittat någon annanstans. Jag är inte sponsrad av Festool men mina vänner tror det.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #126 skrivet: juli 21, 2012, 15:14:55:55 »
Det finns ytterligare ett verktyg från Festool som är oersättligt. Om man behöver slipa stora ytor så finns det ännu inget bra alternativ till excenterslipen Rotex 150. Den har väldigt bra avverkning och jobbar nästan helt dammfritt med en bra dammsugare vilken också gör att slippapperen håller väldigt länge. Den är väldigt mångsidig. Jag köpte den när jag var tvungen att renovera glasfiber/polyesterpoolen. Senare har jag slipat 44 m2 golv i vardagsrummet samt många andra trädetaljer i huset. Det går även att polera bil, båt och plastpool. Festool har ett sortiment med slippapper som jag inte hittat någon annanstans. Jag är inte sponsrad av Festool men mina vänner tror det.

Jag måste bara hålla med om Festools kvalité och unika lösningar.
Själv har jag en man-crusch till deras skruvdragare, sticksågar, sänksågar och överhandsfräsar.
När jag köpte min senaste dragare (T 12+3) så slutade den fungera efter 20 skruvar. Pipen varnade för överhettad maskin vilken inte var fallet. Åkte tillbaka med den till säljaren och fick låna en ny medan den reparerades och när den sedan kom tillbaka så blev det efter två dagar samma problem! Åkte återigen tillbaka till säljaren och hon var förtvivlad över min otur och ringde ner till Festool och dom hade aldrig varit med om maken. Som kompensation fick jag inte bara en helt ny dragare utan även div bitssatser, sticksågsblad till min sticksåg och en uppsjö med T-shirts.
Jag är helnöjd och kommer aldrig köpa annat märke så länge festool har verktyget jag söker.
Sen att deras förvaringslådor är i en klass för sig är ju även värt att nämna. Bara att trava lådorna på varandra. Perfekt i arbetsbilen  O0
 Annars är Milwaukee en favorit för mig.

Utloggad TommyC

SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #127 skrivet: juli 21, 2012, 15:29:11:11 »
Citera
Jag är helnöjd och kommer aldrig köpa annat märke så länge festool har verktyget jag söker.
Det kallas för att fastna i Festool-träsket. När jag köpte mina första maskiner varnade säljaren skämtsamt för att ingen köper bara en Festool-maskin. Han visste hur rätt han hade. Man kommer alltid tillbaka och köper fler varefter behoven ökar. Det blir jävligt dyrt men man blir väldigt nöjd med resultaten och det är en fröjd att jobba med dom.

Jag har flera vänner som inte får köpa de dyra verktyg de behöver p g a hon som bestämmer hemma hos dom. Det är alltid lika kul att höra de krystade förklaringarna till varför de inte behöver riktiga verktyg. Att använda en Bosch Pex till annat än små jobb som kan göras utomhus är ju en riktig plåga.  :'(
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #128 skrivet: juli 21, 2012, 20:43:54:54 »
Fan...nu måste jag ju åka och köpa mer verktyg! >:D
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #129 skrivet: juli 25, 2012, 00:54:26:26 »
Nu börjar det verkligen bli klart. Finns ju alltid grejor att fixa, men det är småsaker.

Nu är det städning kvar, en massa bråte som man ska göra sig av med på något sätt.

Pool sedd från badrummet

Med tak:


Utan tak:


Mathias, jag har ingen 3 mm till fräsen, den minsta jag har är 6,3 mm. Så den fick det bli, orkade inte skaffa ett "rätt" frässtål. Dock var det fortfarande lite för fuktigt, så det fransade sig lite.


Under den nya luckan har jag skruvat ihop lite gamla brädor från den delen av altan som vi rev. Inte snyggaste snickeriet, men det håller bollarna på plats. Ska försöka hitta dolda gångjärn, vill inte ha dem uppstickande så att man slår i tårna i dem. Sedan ska jag se om man kan få dit riktiga gasfjädrar, men det får bli ett senare projekt och till dess kommer det nog bara bli ett snöre.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag