VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sönderfrusen hårdplast till pumpen  (läst 8682 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad pool09

Sönderfrusen hårdplast till pumpen
« skrivet: april 25, 2010, 18:16:25:25 »
Höljet till poolpumpen har fyst sönder och där är en liten spricka som gör att den läcker ut allt vatten. Kan jag täta detta på något sätt, för motorn och pumpen i övrigt är det ju inget fel på.

Sprickan sitter precis under korgen som hindrar större smuts från att komma in i systemet igen, alltså precis i skarv mellan botten och sidan.

Vad göra?   Snart dags att dra igång ju så det börjar inte så bra... hoppas poolen är hel    :'(

Poolgiganten

Utloggad Deg

SV: Sönderfrusen hårdplast till pumpen
« Svar #1 skrivet: april 25, 2010, 20:18:16:16 »
Kanske andra har erfarenhet av detta, och har bättre råd.  ::)
Låter på din beskrivning som sprickan ligger på "sugsidan", vilket då ger högst belastning "på insida" av godset och då bäst tätas med ordentlig fog från utsida. Om du kan plocka in hela pumpen i rumsvärme och rengöra sprickan med kanske alkohol, går det nog att limma med ett "bra lim" utifrån. Går det att "öppna sprickan" ? Om godset är av PVC kanske "tangit" biter fint ? Eller tunnflytande superlim ? Jag hade nog försökt värma godset med värmepistol/hårfön för att hjälpa till med fogningen. Jag tror det går att fixa, men hellre rätt lim från början !  :angel:
Övertalad delägare i PP-pool 7x3.5x1.5, Klasik B tak, Baquasil. 12m3/h Azur sandfilter o pump. I mellanskåne med bad April-Sep utan värmetillskott (än). Nyfiken på solfångare o vp.

Utloggad pool09

SV: Sönderfrusen hårdplast till pumpen
« Svar #2 skrivet: april 30, 2010, 12:05:25:25 »
Då har jag i alla fall testat, hittat lite olika "preparat" som jag geggar på. Någon stark bygg och limfog (vattentåligt väldigt starkt och dessutom lite flexibelt lim) har jag börjat med, först att limma ihop "skiten" och sen efter härdning körde jag en omång till med detta för att täta eventuell microskopisk spricka.

Låter nu detta också torka ordentligt, sen avlsutar jag med en omgång plastic padding (vattentålig).

Utan att säga för mycket känns det som det kommer att fungera, håller det inte nu är det bara att bita i det sura äpplet och inhandla en ny pump. I så fall dyra pengar pga för man väl ända säga, slarv och tidsbrist... 

Utloggad pool09

SV: Sönderfrusen hårdplast till pumpen
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2010, 23:24:50:50 »
Uppdatering: Efter två limningar har jag idag hällt vatten i pumpen för att se om den är tät, den har inte läckt en dropp sen i morse=lovande.

Vet inte om det är nödvändigt men jag avslutar ändå med en omgång plastic padding från utsidan så kanske det blir extra starkt... Men det får bli morgondagens jobb, sen kan man ju prova och starta upp och se om resten överlevt vintern, hoppas slippa fler överraskningar.

Utloggad pool09

SV: Sönderfrusen hårdplast till pumpen
« Svar #4 skrivet: maj 05, 2010, 22:54:08:08 »
Då var allt klart, plåtarna är väck och poolen var hel därunder...

Vattnet klart och fint och bara några löv, det var allt. Belysningen fungerar och pumpen installerad igen, drog igång systemet ett litet tag för att testa och det fungerar. Känns fantastiskt skönt, hade liksom på något sätt räknat med mer strul, nu ska det rentav bli roligt att bada snart, men det var väldigt kallt i vattnet. Värmepumpen (som är installerad och redo att köras igång) får snart börja jobba, hann aldrig testa den förra säsongen, när drar ni igång era?

För info, jag bor i Skåne.

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sönderfrusen hårdplast till pumpen
« Svar #5 skrivet: maj 06, 2010, 11:51:45:45 »
Jag hade en tidigare poolpump med samma problem. Men hela bottnen i grovfiltret hade tryckts ur. Tidigare ägaren hade tätat med platic padding och det höll i två år.
Men det finns en sak som du bör se upp med - Det blir lätt tryckstötar även på inloppssidan när man sätter igång pumpen. Till sist blir fogen försvagad och ger upp. Jag fick det att hålla ytterligare en säsong genom att spänna montageband i plåt runt filterhuset och sedan kila med träkilar för att få bra spänn i botten

Utloggad pool09

SV: Sönderfrusen hårdplast till pumpen
« Svar #6 skrivet: maj 07, 2010, 08:29:11:11 »
Tack för kommentaren!

Det är ju som det är, inte roligt att ha en lagad pumpbotten, men jag får verkligen ha det under extra bevakning. Tänkte faktiskt ocskå lägga lite kilar undertill så den verkligen ligger an mot underlaget. Får se om min ide om att först köra det lite flexibla bygg och limfogen, och sen utanpå detta plastic padding, gör att det kanske håller längre...?

Framtiden får visa vägen, och som sagt, så här slarvig kommer man ju aldrig att vara igen, hur lång tid tar det att tömma pumpen...

Utloggad japeh

SV: Sönderfrusen hårdplast till pumpen
« Svar #7 skrivet: april 24, 2011, 13:11:01:01 »
Tack för kommentaren!

Det är ju som det är, inte roligt att ha en lagad pumpbotten, men jag får verkligen ha det under extra bevakning. Tänkte faktiskt ocskå lägga lite kilar undertill så den verkligen ligger an mot underlaget. Får se om min ide om att först köra det lite flexibla bygg och limfogen, och sen utanpå detta plastic padding, gör att det kanske håller längre...?

Framtiden får visa vägen, och som sagt, så här slarvig kommer man ju aldrig att vara igen, hur lång tid tar det att tömma pumpen...

Drog just igång min pump och ser att min också läcker på sidan på pumphuset. Hur gick det håller din lagning än?
Trist när man inser att det kommer att ta ett tag innan det är dammsuget och fint i poolen...

Utloggad Erica

SV: Sönderfrusen hårdplast till pumpen
« Svar #8 skrivet: april 24, 2011, 14:02:21:21 »
Epoxi eller glasfiberspackel brukar bita hyffsat på hårdplast. Tangit fungerar bra på PVC men biter inte alls på vissa plastsorter.

Utloggad pool09

SV: Sönderfrusen hårdplast till pumpen
« Svar #9 skrivet: april 25, 2011, 21:12:44:44 »
Uppdatering igen! Pumpbotten höll hela förra säsongen utan problem, och i vintras tömde jag tidigt... :)

Har även tagit in pumpen från förrådet då det inte är isolerat, och när jag lyfte in den upptäckte jag att plastic paddingen var sprucken, typ i skarven mellan botten och sida, men det här svarta kletet (bygg och limfog) har hållt emot ändå, det har jag limmat med både från utsida och insida.

Vågar ju dock inte lite på att detta håller en säsong till, så i dagarna ska jag hur jag ska förstärka den. Plasticpaddingen knappar jag bort, sen får jag se hur resten av limmet verkar, ett alternativ är att ta bort allt och börja om, eller bara förstärka lite, får se

Sen har jag funderat, måste ju finnas någon typ av företag som sysslar med hårdplast och som kan värma, eller smälta på ett lager som härdar och stabiliserar hela skiten för en billig peng, men vem kan tänkas jobba med sådan verksamhet???

Under tiden tätar jag din igen!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan