VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pump/värme styrning.  (läst 7193 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vandroy

Pump/värme styrning.
« skrivet: augusti 18, 2009, 17:34:23:23 »
Hej!

Har en pool som jag värmer med bergvärme ivt c7, har även deras poolstyrningslåda.

I den lådan finns en igång för att bara tillåta värmning då pool pumpen går, frågan jag har är vad det är för saker jag behöver för att koppla in det så? pumpen är en 1fas pump.

Kommer bifoga en bild på kretsschemat när jag kommer hem från jobbet!

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pump/värme styrning.
« Svar #1 skrivet: augusti 18, 2009, 17:39:29:29 »
Jag är rätt säker på att du bara behöver dra en kabel från poolstyrningslådan till kontaktor som drar när poolcirkulationspumpen skall starta.
Om det finns en ledig potentialfri kontakt på den kontaktorn så kopplar du in kabel över den.
Vad som sedan händer är att du får en kortslutning över ingången i poolstyrningen när cirkulationspumpen startar. (Detta förutsätter att den ingången nu är byglad)
Eller så skall du använda en brytande potentialfri kontakt på kontaktorn till cirkpumpen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad vandroy

SV: Pump/värme styrning.
« Svar #2 skrivet: augusti 18, 2009, 19:33:46:46 »
Hej.

Det sitter ju idag bara en vanlig stickpropp på kabeln som går till pumpen, jag har ju ingen så kallad poolcentral med kontaktorer osv.



Men du har helt rätt ingången i poolstyrningslådan skall kortslutat för att tillåta värmning, så frågan är vad som behövs för att få den att kortslutas.
« Senast ändrad: augusti 18, 2009, 19:38:01:01 av vandroy »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pump/värme styrning.
« Svar #3 skrivet: augusti 18, 2009, 20:58:28:28 »
Som jag ser det behöver du komplettera med en enkel poolstyrning, i princip ett påslag, en kontaktor och en kopplingslåda.
Sen en kabel mellan din ivtlåda och poolstyrningen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad vandroy

SV: Pump/värme styrning.
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2009, 22:53:56:56 »

Utloggad vandroy

SV: Pump/värme styrning.
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2009, 23:12:13:13 »
Svarar mig själv!

Det borde funka med en sån här

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=67030&path=304000000,325000000,344000000

och

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=67116&path=304000000,325000000,329000000

får ju ändå givetvis kolla me han som skall koppla in allt, men det är ju ändå kul att forska lite själv.

Tack för hjälpen iallafall.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pump/värme styrning.
« Svar #6 skrivet: augusti 18, 2009, 23:19:51:51 »
Mitt tips är att du köper ett mekaniskt tidur, det är som regel så krångligt att ändra en programmeringsbar att det aldrig blir av.

Kontaktorn bör fungera, om cirkpumpen är enfas får du ju över två kontakter, varav det ena kan användas som påslag för värmepumpen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad vandroy

SV: Pump/värme styrning.
« Svar #7 skrivet: augusti 18, 2009, 23:24:09:09 »
Så ett vanligt tidur kopplat på A1/A2 som i sin tur drar kontaktorn då?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pump/värme styrning.
« Svar #8 skrivet: augusti 19, 2009, 07:45:52:52 »
Mmm, så vitt jag kan bedöma borde det fungera, men jag är ingen elkonstruktör.
Har mest hållit på med klenspänning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad utopiazz

SV: Pump/värme styrning.
« Svar #9 skrivet: augusti 19, 2009, 09:05:55:55 »
Båda de kontaktorer du listat fungerar. Däremot är den fyrpoliga att föredra eftersom du då kan bryta båda nolla och fas till pumpen men ändå få eb potentialfri kontakt över för inkoppling mot din IVT box.

Håller med Rickard om det där med mekanisk klocka. Jag har både mekaniska och elektroniska ur i huset, de enda som vi ställer om är de mekaniska just för att dom är enklare att hantera. Dra ut eller skjuta in några piggar så är det klart. Frågan är bara om du ska ha ett veckour eller ett 24h ur? Jag skulle tro att det räcker med ett 24h ur. Det kan även vara en ide att koppla en förbikoppling till kontaktorn så att du kan starta poolpumpen utan att klockan eller VP aktiveras. Bra att ha vid poolstädningen.

Det skulle gå att ordna med en tvåpolig brytare med växlande funktion. Den styrsignal som då ska användas till kontaktorn går så att säga förbi tiduret. I läge 1 så är den separata styrsignalen till kontaktorn aktiverad medans signalen till IVT boxen bruten och i läge två är den separata styrsignalen bruten medans signalen till kontaktorn är aktiverad.

Fördelen är att du då även bryter IVT boxen även om tiduret är aktiverat. I normalt driftläge så står brytaren i läge 2.


Utloggad vandroy

SV: Pump/värme styrning.
« Svar #10 skrivet: augusti 19, 2009, 18:41:06:06 »
Hej.

Skaffade ett fyrpoligt idag och kopplade in temporärt, elektrikern jag känner kommer senare i höst å kopplar om allt så de blir snyggt och prydligt.

Får tacka för alla svar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag