CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pumphaveri  (läst 6428 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pumphaveri
« skrivet: augusti 17, 2009, 22:22:19:19 »
Så har cirkulationspumpen gett upp IGEN !!!!

Den första pumpen pajade under garantitiden den nuvarande är inne på sin tredje säsong.

Någon form av el-paj verkar det vara, säkring och motorskydd smäller direkt när det kommer spänning på.
Inlämning hos "pumpdoktorn" imorgon klockan 07:00, hoppas på snabb och billig medicin.

Är det någon som vet om man kan mäta sig fram till tillståndet på lindningarna i en el-motor, har en trefas motor.
Mäter mellan anslutningsplintarna och det är lite resistans på de flesta kombinationerna medan en distinkt kombination
inte har  ngn resistans alls tolkar det som "typ kortis" men elmotorer i allmänhet och trefasmotorer i synnerhet är inget
jag någonsin begripigt mig på :) så jag vet inte om det är fel. Har för mig att det finns ngt som heter impedans och är
"växelströmsresistans" vilket en elmotor skall ha tror jag....

Kan någon sprida lite ljus över hur mystiska motorer fungerar :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pumphaveri
« Svar #1 skrivet: augusti 18, 2009, 12:19:55:55 »
Det skall nog inte vara kortis hur du än mäter, men för att kolla en elmotor brukar man "megga", alltså mäta med högspänning mellan spolarna, får man överslag till skyddsjord eller mellan lindningar så är den kass, men som sagt, kortis tror jag inte det skall vara ens när du mäter över spolarna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumphaveri
« Svar #2 skrivet: augusti 18, 2009, 22:16:56:56 »
Well, hoppet om snabb och billig medicin slogs snabbt ut hot "doktorn" i morse, pumpmotorn är bränd. Av ngn anledning har den kört på två faser
utan att motorskyddet löst ut och bränt lindningarna. Omlindning 3,5-4 KSEK, har beställt en ny pump 4,1 KSEK ASTRAL Victoria
med samma formfaktor dvs passar direkt i mina limmade anslutningar. Osannolika prisvariationer, standard priset hos de flesta var
40% högre. Enkelt beslut ! Hoppas på leverans på torsdag så kanske poolen klarar sig utan alltför mycket alger...

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Pumphaveri
« Svar #3 skrivet: augusti 19, 2009, 11:10:18:18 »
Hur kan motorskyddet undgå att lösa ut?

Hur vet man om man har ett sådant förresten? Är det en separat låda med två knappar på
eller kan de se lite olika ut?
Är det kutym att installera sån, levereras det i "paketet" normalt...?

I stugan hände det som inte fick hända i juli. Inget motorskydd och en fas ballade ur...(huvudsäkring).

Brandrök i pumprummet men den gamla Asea-pumpen hostade igång igen när
elektrikern varit där och fixat och mätt.

Nu har vi motorskydd där och jag kan inte se någon motsvarande
mackapär i min pump-/tekniklåda här hemma....

En massa vippsäkringar finns där...kan någon av dessa tjänstgöra som "motorskydd"?
« Senast ändrad: augusti 19, 2009, 12:44:23:23 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad utopiazz

SV: Pumphaveri
« Svar #4 skrivet: augusti 19, 2009, 12:06:17:17 »
Motorskyddet brukar sitta i startlådan men det kan också vara så att det bara är en strömbrytare som sitter där. Sen måste motorskyddet justeras till den aktuella pumpens förbrukning och det slarvas det nog med ganska ofta.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumphaveri
« Svar #5 skrivet: augusti 19, 2009, 23:57:33:33 »
Utopiazz är välunderrättad, motorskyddet skall ställas in på pumpens märkström, i mitt fall 1,8A.
Varför mitt skydd inte löste ut har jag ingen aning om, har skruvat det upp sakta från 1,5 tills dess pumpen går utan att skyddet
löser ut, så jag hoppas och tror att det är rätt inställt och inkopplat....

/ Housedad

PS. Nya pumpen på väg med posten, hoppas på installation  imorgon. Poolen är disig och med lite algpåväxt, har klorerat med
chockklor och låtit en dränkbar pump blanda runt vattnet, hoppas det inte blir grönsoppa innan vi får igång rening igen. DS.
« Senast ändrad: augusti 20, 2009, 07:15:14:14 av Housedad »
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag