CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pumpen kopplad på timer, när ska pumpen köras?  (läst 7617 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gizz

Pumpen kopplad på timer, när ska pumpen köras?
« skrivet: augusti 08, 2009, 09:56:44:44 »
Hej igen,

Flera frågor från en nybliven pool-ägare.

Vi har precis startat upp en Folkpool Garden 3.90. Det är en liten pool med badyta på ca 11 kbm. Just nu går pumpen dygnet runt men jag har tänkt att koppla in timern till pumpen.

Vad jag förstår så skall vattnet strömma genom systemet ca 5 gånger per dygn. Med vår pump och med den badyta som 3.90 har så innebär det att vattnet strömmar igenom på 1 timme. Dvs, för att uppfylla kriteriet på skifte 5 gånger per dygn så skulle det räcka om pumpen går 5 timmar per dygn.

Nu till frågan: Ska dessa timmar fördelas jämt över dygnet eller skall pumpen gå mer frekvent dagtid (dvs under badtid)?

Mvh
Gizz

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Pumpen kopplad på timer, när ska pumpen köras?
« Svar #1 skrivet: augusti 08, 2009, 10:25:31:31 »
hej
Jag kör vår pump mellan 8-18 varje dag
// carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumpen kopplad på timer, när ska pumpen köras?
« Svar #2 skrivet: augusti 08, 2009, 10:44:26:26 »
Jag vill inte ha ett  fast schema, det finns så många faktorer som spelar in.
Men någar saker iaf:

1. Kör alltid när poolen är öppen, för att ta hand om ytskräpet. Speciellt viktigt vid blåst eller kvällsdopp med belysning.

2. Har du värme genom värmeväxlare så styr även detta pumptiderna, man kanske vill köra värmen några timmar innan badet öppnar.

3. Sedan dom här 5 ggr vattenbyte (jag tror den vanliga religionen ligger på 3ggr/dygn) bygger på att poolen används och är öppen. Står poolen täckt och oanvänd så kan man nog gå ner till 1gång/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pumpen kopplad på timer, när ska pumpen köras?
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2009, 16:55:43:43 »
Min erfarenhet är att man får problem med grumligt vatten och alger i vattnet om man låter pumpen stå för länge, nu har jag iofs en större pool som kräver fler driftstimmar för att få till omsättningen, men ändå.
Nu låter jag den stå i ca 7 timmar på natten.

Tycker ändå att jag har något mer partiklar som simmar omkring i vattnet nu är tidigare på säsongen när jag körde pumpen dygnet runt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Badpojken

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Staffanstorp/Skåne
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumpen kopplad på timer, när ska pumpen köras?
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2009, 20:46:13:13 »
Jag kör min pump 09.00-20.00, på natten får den stå stilla.
Bestway steel pro frame pool.
Sandfilter från Harald Nyborg.

Utloggad suezen

SV: Pumpen kopplad på timer, när ska pumpen köras?
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2009, 21:37:43:43 »
Kör dygnet runt, ser ingen anledning att stänga av den. Besparingen per dygn för en 1hk pump som är avstängd 8 timmar per dygn är ca 6 kwh vilket bara är ett par hundra i månaden.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Pumpen kopplad på timer, när ska pumpen köras?
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2009, 09:31:41:41 »
hej
den erfarenhet jag har från den Spanska poolvärden vi hade där en pool på 70 - 80 m3.
Vi körde pumpen 07.00 - 20.00 varje dag året runt.
Efter att vi anställde en poolskötare så sa han att pumpen behövde gå dygnet runt och så gjorde vi.
Detta visade sig att man fick byta lager i pumpen varje år istället för som tidigare vart 5 år.
Jag tror därför att det är bra om pumpen får vila lite varje dygn.
mvh carlos  <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Pea

SV: Pumpen kopplad på timer, när ska pumpen köras?
« Svar #7 skrivet: augusti 15, 2009, 19:45:59:59 »
att ni fick byta lager ofta berodde nog på felaktig placering av pumpen, gissar att den stod direkt på betong el annat hårt underlag ?
det man måste tänka på att i en stor pool cirkulerar inte vatten i hela poolen, i hörn m.m. står det i princip still.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumpen kopplad på timer, när ska pumpen köras?
« Svar #8 skrivet: augusti 15, 2009, 19:57:59:59 »
Enklast att se var vattnet står still är att se var skiten på botten samlas.
Punktdammsuger man där så gör det inget.








Utloggad Guiness

SV: Pumpen kopplad på timer, när ska pumpen köras?
« Svar #9 skrivet: augusti 15, 2009, 22:52:03:03 »
Även jag har funderat på detta, det känns onödigt att köra för mycket när ingen använder poolen och den är övertäckt. Jag kör min på timer 0800-1900 nu på sommaren då det är badväder och den används. Om vi är bortaresta eller jobbar och ingen använder poolen så kör jag 0900-1200. Jag har dessutom kopplat in ett relä som kopplar förbi timern om solfångarautomatiken tycker att det är dags att värma. Dvs om solen skiner trots att timern är på "OFF" så startar pumpen i alla fall. Så snål är jag..  :)
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag