Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luft i pumpen  (läst 6830 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trulspool

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg/Sverige
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Luft i pumpen
« Svar #10 skrivet: juli 13, 2009, 22:33:31:31 »
Hej poolbadarn!

Detta är inte heller så mycket en teori, utan snarare lite praktik och erfarenhet som kanske kan ge nån idé.

1. Får du luft i systemet kan du enbart få det mellan skimemrn och pumpen. Det beror ju på att det är enbart där det finns luft runt om slangar/skimmer etc.
2. Mellan skimmer och pump sugs vattnet, och kan därmed vid läckage suga in luft. Vid ett ev läckage vid ett sug så blir det luft in, och inte vatten ut.
3. Mellan pump och utlopp trycks vattnen, och kan därmed inte få in luft. Vid ett ev läckage vid ett tryck så blir det vatten ut, och inte luft in.
4. Har du skada på dammsugarslangen kan det i så fall enbart komma från den del som är ovanför vattnet.

Eftersom jag inte har ahft just ditt problem så har jsg inte patentare, men enl ovan så vet du i alla fall var problemet kan finnas. Jag hade luft i systemet, och det såg ut som det kom Ramlösa ur inloppen. Det visade sig att en koppling mellan skimmer och pump var otät. Efter jag spännde den så sjönk ljudnivån i pumpen samt att "kolsyran" i inloppen försvann.

Det kan ju vara så att pumpen är så stark att det blir ett högre tryck när dammsugarslangen kommer på, och det får en annars tät koppling att läcka.
Folkpool Classic 3x6

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Luft i pumpen
« Svar #11 skrivet: juli 14, 2009, 12:39:57:57 »
hej
jag hade ett liknande problem tidigare när jag dammsög.
Dammsugningsslangen släppte ibland under dammsugningen samt att det kom in luft.
I våras innan jag startade upp poolen kollade jag inne i skimmern och såg att den kant i skimmern som dammsugaren vilar på var inte riktigt tät.
Då tog jag och sprutade ett tjockt lager av tangitlim runt denna sargkanten innan jag fyllde vatten i poolen.
Efter att jag gjort detta så är det totalt tätt numera måste jag stänga av pumpen för att få bort dammsugaren.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad poolbadarn

SV: Luft i pumpen
« Svar #12 skrivet: juli 17, 2009, 19:09:12:12 »
Hallå!

Kanske ligger något i vad du säger Carlos.
Det finns små sprickor (mycket små) vid kanten för adapterplattan.
Jag grävde upp runt och det finns i alla fall inget läckage där men
e.v vidgar de sig när det blir sug. Köpte Tangit i dag och ska pröva i morgon.
Lyckas detta får du komma och bada i min pool så ska jag skrubba dig på ryggen. O0

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Luft i pumpen
« Svar #13 skrivet: juli 18, 2009, 20:08:12:12 »
tackar på förhand ;D
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag