CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bottenpluggen på sandfiltret läcker (gängpaj?)  (läst 6541 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stellemark

Bottenpluggen på sandfiltret läcker (gängpaj?)
« skrivet: juni 24, 2009, 10:09:59:59 »
När jag skulle starta upp filtret i år så läcker bottenpluggen i sandiltret ordentligt.. Kännms när jag försöker att skruva åt den som det skulle vara gängpaj (går bara runt utan att fastna)

Filtrer är troligen i 75 kilos klassen och lite nersänkt och KLART överdimensinerat för våran 4,5 meters runda billighetspool (skulle varit nytt enligt säljarna av huset men nja nya grejjer är inte rostiga) men gillar att inte behöva rengör så ofta så jag ser gärna att vi kan behålla det.

Finns det någon som har tips på hur man kan laga det eller täta det???

Poolgiganten

Utloggad lindqvist

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • svenska poolfabriken 4*7 med trappa
    • Visa profil
SV: Bottenpluggen på sandfiltret läcker (gängpaj?)
« Svar #1 skrivet: juni 24, 2009, 10:58:51:51 »
vid gängpaj så kanske det enbart kan hjälpa att ev fixa med siliconmen det lämnas ingen garanti
Svenska poolfabriken 4*7 med trappa på långsidan

Utloggad Badpojken

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Staffanstorp/Skåne
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bottenpluggen på sandfiltret läcker (gängpaj?)
« Svar #2 skrivet: juni 24, 2009, 11:43:13:13 »
När jag skulle starta upp filtret i år så läcker bottenpluggen i sandiltret ordentligt.. Kännms när jag försöker att skruva åt den som det skulle vara gängpaj (går bara runt utan att fastna)

Filtrer är troligen i 75 kilos klassen och lite nersänkt och KLART överdimensinerat för våran 4,5 meters runda billighetspool (skulle varit nytt enligt säljarna av huset men nja nya grejjer är inte rostiga) men gillar att inte behöva rengör så ofta så jag ser gärna att vi kan behålla det.

Finns det någon som har tips på hur man kan laga det eller täta det???

Kan du inte ta ur pluggen och plugga igen med nåt annat, kör sen till en mekaniska verkstad och se om dom kan ta fram vilken gänga det är. Låna/köp en gängtapp och en ny plugg ( ej plast) med samma gänga och sätt dit. Så gjorde jag när min började läcka.
Bestway steel pro frame pool.
Sandfilter från Harald Nyborg.

Utloggad stellemark

SV: Bottenpluggen på sandfiltret läcker (gängpaj?)
« Svar #3 skrivet: juni 24, 2009, 13:11:41:41 »
När jag skulle starta upp filtret i år så läcker bottenpluggen i sandiltret ordentligt.. Kännms när jag försöker att skruva åt den som det skulle vara gängpaj (går bara runt utan att fastna)

Filtrer är troligen i 75 kilos klassen och lite nersänkt och KLART överdimensinerat för våran 4,5 meters runda billighetspool (skulle varit nytt enligt säljarna av huset men nja nya grejjer är inte rostiga) men gillar att inte behöva rengör så ofta så jag ser gärna att vi kan behålla det.

Finns det någon som har tips på hur man kan laga det eller täta det???


Hej

Var ungefär min lösning i flrsta läget.
Upptäckte detta igår kl 22.30 (kom hem då) så jag har inte kunnat grotta allt för mycket .-)
Kan du inte ta ur pluggen och plugga igen med nåt annat, kör sen till en mekaniska verkstad och se om dom kan ta fram vilken gänga det är. Låna/köp en gängtapp och en ny plugg ( ej plast) med samma gänga och sätt dit. Så gjorde jag när min började läcka.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bottenpluggen på sandfiltret läcker (gängpaj?)
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2009, 14:06:52:52 »
strunta i mek-verkstan, åk bara till närmaste VVS shop så fixar dom en ny plugg åt dig på 2 minuter.

Utloggad Badpojken

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Staffanstorp/Skåne
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bottenpluggen på sandfiltret läcker (gängpaj?)
« Svar #5 skrivet: juni 25, 2009, 08:22:16:16 »
strunta i mek-verkstan, åk bara till närmaste VVS shop så fixar dom en ny plugg åt dig på 2 minuter.

Ännu bättre  O0
Bestway steel pro frame pool.
Sandfilter från Harald Nyborg.

Utloggad henkehäst

SV: Bottenpluggen på sandfiltret läcker (gängpaj?)
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2009, 14:55:54:54 »
Jag råkade ut för samma problem vid uppstarten av vår pool. Det var den stora tömmningspluggen i botten på filtret som inte var riktigt dragen. Men pga vatten och sandtrycket gick den inte att dra åt utan problem. Jag fick lossa filtret och luta det svagt åt sidan, sedan släppte jag på pluggen och gjorde rent från sand i gängspåren. Den fuktiga sanden rinner inte ut. På med lite gängtejp & ihop med klabbet sen var det tätt.

Utloggad stellemark

SV: Bottenpluggen på sandfiltret läcker (gängpaj?)
« Svar #7 skrivet: juli 02, 2009, 13:34:47:47 »
HEj Alla


in lösning blev en endskruv från den lokala VVS butiken och väl tilltaget med  silikon
Nu är det tätt oc ungarna kan njuta av poolen igen :-)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Bottenpluggen på sandfiltret läcker (gängpaj?)
« Svar #8 skrivet: juli 02, 2009, 13:45:18:18 »
allt är räddat O0 O0
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag