VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Stora problem med vattnet  (läst 10662 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #50 skrivet: september 14, 2021, 19:27:54:54 »
Kan ju vara att det är motståndskraftiga alger som kräver rejäl dos för att dö. Att det blir grumligt (svårt att beskriva i ord det man ser) kanske är samma som jag kallar mjölkigt, och kan i så fall bero på en pH-höjning pga chockkloreringen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #51 skrivet: september 14, 2021, 19:53:05:05 »
Ok! Frågan är varför det inte blev den effekten förra och förrförra gången? Som sagt, efter 15 min var det klart som vanligt då.

Räcker det med dubbeldosen nu, eller ska jag fortsätta med mer klor snart igen..?


Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #52 skrivet: september 14, 2021, 22:22:33:33 »
Ja du, så kunnig är inte jag. Har aldrig haft problem som liknar dina, så jag har ju noll erfarenhet av just det.

Normalt brukar det ju vara att man chockklorerar, klorhalten sjunker relativt snabbt och då vet man att det är skit i vattnet som förbrukar klor. Då chockar man igen. Det brukar även visa sig på bundet klor, så länge man har en ganska hög halt så ska man fortsätta chocka. Har för mig man säger 50% av fritt så är det för mycket. Men i ditt fall uppför det sig ju rätt olikt hur det brukar, så det är rätt svårt att ge råd.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #53 skrivet: september 15, 2021, 10:37:59:59 »
Kanske sjunker klorhalten sedan igår även om jag inte ser det? Jag menar om det tex var 20ppm igår och är säg 15 idag, så kommer sticka fortfarande visa mörklila eftersom max är allt över 10ppm.

Vattnet är fortfarande helt vitt/mjölkigt idag...

Utloggad SingingSailor

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #54 skrivet: september 16, 2021, 17:24:55:55 »
Joksi, när du har mätvärden på uppåt 100ppm cya så måste jag hålla med Roger nu, hög cya halt är en trolig orsak till problemen. Även 50ppm cya är högt när man har algproblem etc, kräver väsentligt högre klorhalt för att få bra effekt. Poolbutiken känner kanske inte till detta, skulle inte förvåna mig.

Men hur har du fått i all cyanursyran? Vad jag minns och tolkat det du skrivet så hade du nästan inte använt klorpuckar alls i år, och du hade redan tidigare bytt hälften av vattnet. Borde inte komma upp i varken 50 eller 100ppm då.
Tror du skrev att du bara använt Nitor Chockklor? Säker på att du inte har använt något annat? T.ex. Nitor Snabbklor, som är något helt annat, även om det står på burken att det kan användas för chockbehandling.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #55 skrivet: september 16, 2021, 19:51:28:28 »
Hej!

Ja jag utgår bara från vad både stickorna  och snubben i pool butiken säger,, 40-60 idealiskt och upp mot 100 ok. Men vad vet jag, de kanske är fel...
Men ska jag fortsätta chockkloterar?

Det är en bra fråga ja! Det stämmer bara nitors chocklor, nån enstaka puck och algmedel. Inte nitors smabbklor. Började också säsongen med hälften utbytt vatten, samt att man dammsuger då och då ju...

Så du menar att runt 50 är för högt med?
Idag börjar det äntligen klarna i poolen, börjar urskilja botten...
Varför reagerar det så olika när man chockar fattar jag inte heller...!


Utloggad SingingSailor

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #56 skrivet: september 16, 2021, 20:37:51:51 »
50ppm cya är i ovankant av vad jag sett rekommenderat på de ställen som anpassar klorhalten efter cya nivån, själv skulle jag dock inte vilja ha så mycket cya pga blir opraktiskt höga klorhalter som behövs vid problem.
En tumregel är fritt klor halt vid chockning skall bibehållas över 40% av CYA, dvs 20ppm fritt klor i ditt fall. Vid svåra alger dock 60% av cya. Detta med klor i relation till cya är ett synsätt som jag tror växer, men de flesta i poolbranschen håller nog fortfarande inte med om det.

Att poolen blir mjölkig när du chockklorerar mer skulle t.ex. kunna bero på att kloret verkar bättre då, eller kalkutfällning då hög klorhalt höjer pH och kalciumhypo tillför kalk, precis som andra sagt.

Högt CYA måste komma från något du hällt i poolen eller så är dina mätvärden ordentligt fel. Kanske enklast att börja om med helt nytt vatten?
Ett tips är att föra bok över precis vad du tillför poolen och hur mycket, då kan du räkna ut hur mycket du haft i.

och generellt lita inte för mycket på stickornas mätvärden  O0

Mer än så kan jag nog inte tillföra är jag rädd.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #57 skrivet: september 16, 2021, 20:42:25:25 »
Kan förresten tillägga att två dagar efter senaste chocken så är filtret inte grönt mer (det är vitt som mjölk!), men är rädd för att de bara kommer tillbaka om ett par dagar igen...

Jag får väl göra så då, ge upp för säsongen...

Men... Ska jag chockkloterar mer nu eller låta det vara? Vissa mrnar ju att man ska hålla på en gång om dagen flera dagar vid algangrepo...

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #58 skrivet: september 16, 2021, 21:13:09:09 »
50ppm cya är i ovankant av vad jag sett rekommenderat på de ställen som anpassar klorhalten efter cya nivån, själv skulle jag dock inte vilja ha så mycket cya pga blir opraktiskt höga klorhalter som behövs vid problem.
En tumregel är fritt klor halt vid chockning skall bibehållas över 40% av CYA, dvs 20ppm fritt klor i ditt fall. Vid svåra alger dock 60% av cya. Detta med klor i relation till cya är ett synsätt som jag tror växer, men de flesta i poolbranschen håller nog fortfarande inte med om det.

Att poolen blir mjölkig när du chockklorerar mer skulle t.ex. kunna bero på att kloret verkar bättre då, eller kalkutfällning då hög klorhalt höjer pH och kalciumhypo tillför kalk, precis som andra sagt.

Högt CYA måste komma från något du hällt i poolen eller så är dina mätvärden ordentligt fel. Kanske enklast att börja om med helt nytt vatten?
Ett tips är att föra bok över precis vad du tillför poolen och hur mycket, då kan du räkna ut hur mycket du haft i.

och generellt lita inte för mycket på stickornas mätvärden  O0

Mer än så kan jag nog inte tillföra är jag rädd.

Hej Singingsailor,

Du har tillfört otroligt mycket. Vidare kul med dina kunskaper och din förståelse.

Kan bara hålla med dig i stort i alla dina inlägg.
Fortsätt som du gör med dina inlägg. Det är uppskattat.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #59 skrivet: september 16, 2021, 23:11:55:55 »
Hej Singingsailor,

Har alltid uppskattat din kunskap och förståelse.

Vattnet i denna tråd kan räddas? Tyvärr min hemlighet.
Branschen är inte redo?

Mitt sista samtal med den teoretiske kemisten Falk var att släpp det här med vanlig klorering Roger.

Själv är jag praktisk kemist. Ser och tolkar det som händer och tillämpar teorin efter detta.

Det finns en kemikalie som inte ger upphov till bundet klor. Vidare kan hantera bakteriers biofilm.

Tyvärr behövs mycket mer vägledning för denna kemikalie. Förbjuden i vissa länder.

Måste ge dig beröm för den kemiska jämvikten du gav tidigare. Du eller Falk hade inte helt fel.

Denna jämvikt är en sammanslagning av fyra jämvikter,
Denna är beroende av pH och kvoten mellan fritt- och bundet klor.

När man chockar sitt vatten och kanske har bundet klor kan det ge olika biprodukter som;

Nitrat, nitrit, trikloramin eller kvävgas mm.
Vad som bildas beror av hur mycket klor som tillsätts vid chock.

De flesta rekommendationerna ligger mellan 8 och 14 ppm för chock. Undrar om någon har koll på hur det påverkar vad som bildas?
Med vänlig hälsning
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan