VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur stor påverkan på flödet, inlopp/utlopp etc  (läst 996 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrik79

Hur stor påverkan på flödet, inlopp/utlopp etc
« skrivet: juli 23, 2021, 09:43:40:40 »
Jag håller i samband med en framtida nedgrävning av pool att konvertera befintliga 38 mm rör till 50 mm då många säger att detta gör underverk för flödet, samt att vi vill ha riktiga slangar som inte läcker och blir dåliga, nu när poolen ska stå under mark/altan.. Dock är det svårt att hitta pumpar och filter för rimliga priser som har annat än 32/38-anslutningar. Även poolens utlopp har 38 mm. Frågan är, MÅSTE man ha 50mm hela vägen för att det ska vara lönt eller räcker det att de längsta sträckorna är 50 mm och utlopp/anslutningar till pump kan vara 38? Det känns som om dessa trånga punkter borde bromsa flödet rejält, men hur ser det ut rent fysikaliskt? Är det endast 10% minskning av flödet, 40%? Någon som vet?

Poolen är en vanlig Intex Ultra XTR 30 m3

/H

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur stor påverkan på flödet, inlopp/utlopp etc
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2021, 10:06:33:33 »
Längden är en stor faktor. Se nedan länk, jag provade att stoppa in siffrorna för min pump (183 l/min) och där blev flödet i princip halverat med 38 mm slang jämfört med 51 mm slang på 20 m längd.

Hittade den här sidan https://www.dimensionera.se/brandvatten/slangformeln.php
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad henrik79

SV: Hur stor påverkan på flödet, inlopp/utlopp etc
« Svar #2 skrivet: juli 23, 2021, 10:19:17:17 »
Längden är en stor faktor. Se nedan länk, jag provade att stoppa in siffrorna för min pump (183 l/min) och där blev flödet i princip halverat med 38 mm slang jämfört med 51 mm slang på 20 m längd.

Hittade den här sidan https://www.dimensionera.se/brandvatten/slangformeln.php

Väldigt intressant länk. Ja det verkar helt klart att en 50mm ger högre flöde, men frågan är om jag vinner något på att köra 50 mm överallt utom på pumpens in-ut samt poolens utblås eller om jag MÅSTE ha 50mm här också, för att det ens ska vara lönt? Idag har vi 50mm på kanske 80% av total transportlängd. Vi har behålllit original-slangen just för att anslutningarna till och från poolen är intex-gänga. Dessa ska vi ta bort och ersätta med riktiga unionskopplingar så intex-slangen kommer att i princip försvinna, men det är ett större ingrepp att även ta bort utblåset och skära upp för ett större utblås med 50 mm. Jag kanske komplicerar detta mer än nödvändigt och dessa trängre passager enbart kommer att innebära att vattnet får högre hastighet, och vara helt försumbart för det totala vattenflödet.

/H

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur stor påverkan på flödet, inlopp/utlopp etc
« Svar #3 skrivet: juli 23, 2021, 11:29:04:04 »
Jag tror att det är försumbart, men det är inget jag säger som professionell utan det är antaganden jag gör med ett antal år här och läst massor av inlägg som bakgrund.

Mina inlopp har ju munstycken och där får jag knappt in fingret så jag skulle ju ha samma problem som du i så fall. Jag tror att du har gjort helt rätt med 50 mm rör/slang på de långa sträckorna och sedan övergång till det som passar din pool.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: Hur stor påverkan på flödet, inlopp/utlopp etc
« Svar #4 skrivet: juli 23, 2021, 15:19:03:03 »
Man räknar tryckfall per meter , dvs ju mer meter du har av en mindre eller större dimension ju högre eller lägre blir tryckfallet i slangen .

Men detta värde utan att sätta detta i relation till vad pumpen har för data, dvs vad den klarar av i flöde vid ett vist tryckfall är mindre viktigt om du inte redan nu ligger på gränsen vad pumpen klarar av , hade däremot pumpen varit frekvensstyrd och tryckstyrd då kunde man gjort en besparing av energi genom att sänka det statiska trycket

Utloggad SingingSailor

SV: Hur stor påverkan på flödet, inlopp/utlopp etc
« Svar #5 skrivet: juli 23, 2021, 15:44:13:13 »
Jag testade lite olika flödesförbättringar till min Intex pool för några år sedan när jag hade algproblem och ville få så högt flöde som möjligt.
Hittade mina gamla anteckningar, kanske kan det hjälpa dig något.

Förbättringar:
  • Koppla huvudflödet förbi värmepumpen: +2 kbm/tim
  • Förbättra utloppsmunstycke genom att såga bort "nätet" innan munstycket: +1-1,5 kbm/tim
  • Ta bort Intex ventiler vid poolens in- och utlopp, ersätta Intex anslutningsslang med 50mm slang: +0,5 - 1,0 kbm/tim

Intex sandfilterpump 650W. Max uppmätt flöde drygt 7 kbm/tim i filtreringsläge. 50mm slang / rör totalt ca 25m och totalt ca 10st 90 graders böjar. Mätt med hink+klocka resp. manometern på pumpen => mätfel och andra variationer har samma storleksordning som testade förbättringar. Jag har avrundat och medelvärdesberäknat resultaten, men ta dem ändå med en nypa salt. Notera också att det inte går att addera förbättringarna, eftersom pumpkurvan inte är linjär.

Använde i början Intex slangar också på pumpsidan för att koppla in pumpen, men tror jag hade bytt ut dem mot 50mm slang innan testresultaten ovan.
Mest förvånande är nog hur mycket strypning det var från plastnätet i utloppsmunstycket.

Jag kunde koppla 50mm slang hela vägen till den befintliga Intex poolgenomföringen.

Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan