Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Inget tryck vid uppstart  (läst 638 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stefafo

Inget tryck vid uppstart
« skrivet: juni 16, 2021, 22:59:13:13 »
Hej, har precis fyllt upp poolen för första gången och kopplat in pump och UV men tror det är något problem.
Har gjort enligt Pahlens instruktioner och backspolat flera minuter, fått klart vatten i siktglaset. Sen stänger av, vrider över till filterläge, och det byggs inte upp något tryck. Mätaren står nästan i botten, det är inget sprutt i utloppen och det blir tomt i siktglaset. Ska man lufta på filtret? När jag stänger av sen så bubblar det i bräddavloppet en stund, luft i systemet? Lösning? 

Pumpen är lägre ner än bräddavloppet och jag känner att det suger bra i botten på bräddavloppet, och kollat att pumpen går åt rätt håll.

Det är en thermopool 3x6, Pahlens watervise HT37, sandfilter 515 (med filterglas).
Thermopool Dura 3x6x1,5 helgaveltrappa, liner Persia blå mosaik
Pooltak Termatec Viva
Värmepump Calidi XP10
UV, Minimaster, filterglas, Blue Connect Plus

Poolgiganten

Utloggad Corpes

SV: Inget tryck vid uppstart
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2021, 07:00:30:30 »
En enkel fråga, har du tillräckligt med vatten kvar i poolen efter backspolningen? Fick nämligen samma fenomen som du när jag backspolade vår pool första gången. Angående luftning så finns troligtvis en skruv på ovansidan av sandfiltret.

Utloggad stefafo

SV: Inget tryck vid uppstart
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2021, 13:34:56:56 »
Ja jag undrar om det inte var detta som var problemet, fyllde upp ordentligt imorse så det låg 2cm under överkanten på bräddavloppet och nu verkar det (peppar peppar) hålla och fungera bra.
Igår när det krånglade hade jag ungefär på mitten på bräddavloppet men det blev sånt himla sug där vid uppstart så det blev som ett tomrum i mitten och den drog säkert med sig luft ner.
Gäller att ha koll på vattennivån i sommar med andra ord  :)
Thermopool Dura 3x6x1,5 helgaveltrappa, liner Persia blå mosaik
Pooltak Termatec Viva
Värmepump Calidi XP10
UV, Minimaster, filterglas, Blue Connect Plus

Utloggad Corpes

SV: Inget tryck vid uppstart
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2021, 14:21:16:16 »
Ska du backspola så länge nästa gång så kan du ju kasta i en slang och fylla på med vatten under tiden.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan