VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Minskat bärlagerkross på berg  (läst 642 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LelleH

Minskat bärlagerkross på berg
« skrivet: juni 14, 2021, 08:51:22:22 »
Hej!

Som verkligen första gångs-byggare av en markpool av typen trästomme så har jag ett par frågor.

Våra spräckares maskiner har gått sönder och nu står jag med vissa delar 220cm ned och högsta del på cirka 170 ned.  170 delen är bergsknallen på bilen längst bort till vänster.  Vattnet ni ser i pölen är dagvatten. Jag kommer sätta in dränering med pumpbrunn med inbyggd pump.

För att poolen ska hamna i nivå med trallen så behöver vi ha en platt bädd på minst 1650.   

Så min fråga blir om är det möjligt att lägga bärlagerkross endast 5-10cm på bergsknallen?  Detta gör att vi inte behöver snabbt få ut ännu mer sprängare/spräckare.

Jag har även accepterat att bygga en trappa upp till poolen.

Tack för alla svar!

« Senast ändrad: februari 11, 2022, 09:32:47:47 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Minskat bärlagerkross på berg
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2021, 09:41:23:23 »
I byggbeskrivningen står 1845 mm, och min slutsats är att det beror på att de vill ha dräneringsslangen på behörigt avstånd (Djup) till poolbotten så att stående vatten inte kan påverkar poolen.
Avviker du från det så finns ju alltid en risk att nåt händer, även om jag tror att risken är minimal så länge du har stenkross under hela poolen, och en dränering med fall mot lågpunkten där själva pumpgropen ligger.
Svårt att ge vettiga råd, ibland får man helt enkelt försöka tänka själv och göra en egen avvägning om man anser att risken är försumbar om man avviker från riktlinjerna.

Vi har ingen dränering alls, men bor å andra sidan på en "sandhed" med ca 6 meter ned till grundvattnet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad LelleH

SV: Minskat bärlagerkross på berg
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2021, 09:55:53:53 »
Hej!

Det stående vattnet du ser på bilden är cirka 190cm ner, detta var efter lördagens monsun-regn.  Andra regnig vecka lägger sig på samma nivå.  Om jag fyller denna med dränerade material borde det vara ok.

Skulle du sätta pumpbrunnen i detta hörn?

Mvh

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Minskat bärlagerkross på berg
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2021, 09:57:13:13 »
Jo, dräneringsbrunnen skall ju helst vara 50 cm djupare än själva dräneringen om jag tolkade byggbeskrivningen rätt i all hast.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Per Eriksson

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Linköping Bankekind
  • Antal inlägg: 51
  • Total likes: 5
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Minskat bärlagerkross på berg
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2021, 12:31:47:47 »
Rensa berget väl, typ spola och singla upp sen.
Det eventuella vattenflöde som kommer från sidorna där det är högt rinner genom singlet och ner i den djupare delen där ni kan ha er dränering och pumpbrunn.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan