VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vattenkvalitet i soluppvärmd utedusch  (läst 2222 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolarenper

Vattenkvalitet i soluppvärmd utedusch
« skrivet: juni 12, 2021, 23:17:42:42 »
Hej,
Många av er har säkert en soluppvärmd utedusch i anslutning till poolen. Ett svart plaströr som rymmer cirka 20 - 40 liter vatten och som värms upp av solen till det kopplar man en trädgårdsslang och så finns det en termostat för att välja temperatur för duschvatten. Ja, ni vet hur dom fungerar.

Min fråga är hur man ska tänka kring vattenkvalitet och dessa. Temperaturen i röret kan enligt tillverkaren bli uppemot 60 grader men förmodligen så ligger det oftast mellan 20 - 40 grader under normala svenska förhållanden. Själv har jag en på 40 liter som står exponerad i solläge från morgon till kväll.

Hur länge håller sig vattnet fräscht? Ingen badar ju i plaströret så det tillkommer ju inte någon yttre påverkan/tillförsel av smuts, solljus eller annat till vattnet. Vattnet kommer från trädgårdsslang via husets vattenutkastare och jag har kommunalt V/A.

Hur noga behöver man vara med att tömma röret om den inte används på ett tag? Jag har läst att legionella bakterier trivs bra i detta temperaturspann. Det finns säkert andra otäcka saker som kan trivas i stillastående vatten. Jag förstår dock inte hur de skulle kunna lyckas etablera sig där inne i så fall. Eller hur stor risk det är för att det skulle ske.


If you can’t measure it, you can’t improve it. – Peter Drucker

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Vattenkvalitet i soluppvärmd utedusch
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2021, 10:05:35:35 »
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/miljohalsa-och-halsoskydd/tillsynsvagledning-halsoskydd/smitta-kopplad-till-objekt/legionella/

Jag skulle inte våga chansa. Det är en olämplig konstruktion. Man kan ju försöka ta reda på hur snabbt bakterierna växer men då behöver man nog veta om det finns någon säker högsta nivå och hur hög nivå av bakterierna man kan få in från distributionsnätet. Troligen omöjligt att få fram ett säkert underlag gissar jag.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad poolarenper

SV: Vattenkvalitet i soluppvärmd utedusch
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2021, 22:54:32:32 »
Tack för svar. En fundering eftersom det står:
Legionärssjuka och pontiacfeber smittar genom att man andas in vattenaerosoler som innehåller legionellabakterier till exempel i duschar och bubbelpooler där det finns risk för bildning av vattenaerosoler.

Eftersom det är dusch som är utomhus och inte i ett slutet utrymme borde det ju ändå vara hyfsat liten risk att man andas in tillräckligt mycket aerosoler för att lyckas bli smittad med legionärssjuka. Men duschar man huvudet så kan man ju råka få in vatten i munnen och det kanske inte är så bra.

Bäst att ta det säkra för osäkra. Men hur länge det kan stå utan att man tömmer duschen är fortfarande oklart. Jag tror inte det är så många som tömmer duschen varje kväll. Jag skulle nog kanske inte låta den stå i en vecka utan att tömma den.

Det är nog som du säger en i grunden ganska olämplig konstruktion. Tror dock det säljs ganska många och jag har inte hört någon beskriva några risker med användningen. I instruktionsboken för den jag har så står det att man ska tömma behållaren då och då ifall man inte använder den regelbundet. Det är ju ganska diffusa rekommendationer.  ;D

https://www.demerx.se/wp-content/uploads/2017/08/Sunny-40-mounting-instruction-2015-print.pdf
If you can’t measure it, you can’t improve it. – Peter Drucker

Utloggad Corpes

SV: Vattenkvalitet i soluppvärmd utedusch
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2021, 10:48:02:02 »
Har hört någonstans mellan 2-3 dagar. Vi badar och duschar i stort set varje dag så jag vrider på kran så fort jag kommer hem från jobbet och stänger av den på kvällen så det tillförs alltid nytt vatten.

Utloggad aromata

SV: Vattenkvalitet i soluppvärmd utedusch
« Svar #4 skrivet: juni 18, 2021, 14:40:31:31 »
Har inte läst eller hört något om problem. Har man kommunalt vatten har man förmodligen en extra säkerhet.

Utloggad nyburjare

SV: Vattenkvalitet i soluppvärmd utedusch
« Svar #5 skrivet: juni 18, 2021, 15:45:28:28 »
Bakterierna behöver näring. De ämnen som normalt finns i kommunalt vatten är tillräckliga för bakterien. Legionellabakterier har också goda möjligheter att leva och föröka sig i de biofilmer som byggs upp på innerväggar i installationer.
Bakterier behöver syre. De dör i syrefattigt vatten, till exempel i värmesystem.
Rätt temperatur. Bakterierna överlever i vattentemperaturer under 20 °C och de kan föröka sig i vatten vid 20–45 °C.
Stillastående eller långsamt strömmande vatten ger gynnsamma förhållanden för bakterien.

Tillväxten av bakterierna sker främst i temperaturintervallet mellan 20–45 °C och inuti amöbor som finns i systemens biofilm. Därför är tappvattensystem, vattentankar, bubbelpooler, duschar, öppna kylsystem och vatten i ventilationssystem installationer där legionellabakterier hittats.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan