CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckage...  (läst 5014 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läckage...
« Svar #30 skrivet: juni 18, 2021, 22:23:14:14 »
Det kan vara fukt i motorlindningarna, som beror på att tätningarna tagit skada av att du haft för låg vattennivå - det kan gå till sig nu när du fixat felen, om bara motorn får torka upp.
Prova köra den typ var 5:e timma tills den löser ut, skulle inte förvåna mig om den börjar funka rätt snart.
Annars kan det vara lampan, eller nåt helt annat i huset som spökar.
För att avgöra vad kan man bryta spänningen (i centralen) till de saker man misstänker.

Jag hade ett liknande problem för några år sedan, när jag kastade vatten (Riktigt vatten) på bastuaggregatet så löste jordfelsbrytaren ut, efter några månader blev problemen allt frekventare så jag började felsöka och insåg rätt snart att det hängde ihop med värmepumpen.
Det visade sig att en kontaktor i värmepumpen hade "sotat" så pass mycket efter 65000 tillslag att det fanns en viss överledning av ström mellan fas och jord via "sotdammlagret".
Jag blåste bort sotdammet och problemet var ur världen - efter ytterligare några månader började nämnda kontaktor brumma, och jordfelbrytaren började lösa ut igen när vi bastade - efter byte av kontaktor så försvann alla problem.
Vi har troligen ett litet "jordfel" när vi kastar vatten på bastuaggregatet, men inte större än att det fungerar så länge allt annat är helt OK...  :)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad emark

SV: Läckage...
« Svar #31 skrivet: juni 19, 2021, 10:24:12:12 »
Nu startar den inte alls  <hmm>
Slår jag till jordfelsbrytaren och det som går till ett eluttag utomhus sen pumpen så slår jordfelsbrytaren ut. Tar jag bara pumpen händer ingenting men allt annat startar (eluttaget, lampa till pool och värmepump).

Det är så fort jag ska slå på elen till pumpen som jordfelsbrytaren slår ut.

Lutar åt att köpa en ny pump :p

Utloggad TommyC

SV: Läckage...
« Svar #32 skrivet: juni 19, 2021, 10:41:49:49 »
Öppna elmotorn och inspektera. Kanske räcker det att göra rent och torka innanmätet med en varmluftspistol eller hårtork.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad emark

SV: Läckage...
« Svar #33 skrivet: juni 19, 2021, 22:37:24:24 »
Fick hjälp igen och kolla pumpen. Plockades isär och ser att axeln är ihop limmad? Inte direkt första alternativet jag valt och då är jag totalt värdelös på motorer.

Hur som helst, hittat en poolpump på Pool&fritid som ska klara 89 000liter. Jag har uppskattat att våran pool är runt 80 kubik. Då bör den väll klara att trycka runt all vatten?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läckage...
« Svar #34 skrivet: juni 21, 2021, 07:15:31:31 »
Flödet är inget bra mått på pumpen, troligen är det friblåsande flöde, alltså helt utan mottryck.
Du skall ha en pump med samma eller högre motoreffekt som den gamla.
Effekten brukar stå på en märkskylt på elmotorn.
Snåla inte på pumpen. (Det gjorde jag när jag bytte, och har ångrat mig sedan dess.)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad emark

SV: Läckage...
« Svar #35 skrivet: juni 24, 2021, 09:11:57:57 »
Poolen är igång och den håller allt vatten kvar!!

Rickard - Okej, ajfan. Då kanske den här är lite klenare. Nu är jag absolut långt ifrån någon expert men jag tycker den "gör jobbet". Men det lär väll bita mig i arslet om ett par dagar när det syns att vattnet säkert blir skit, skulle inte förvåna mig. Dumsnål heter det. Men ja, förhopppningsvis kan den funka OK den här badsäsongen så får jag fundera på framtiden sen.

Tack till er alla som tagit er tid och svarat!!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läckage...
« Svar #36 skrivet: juni 25, 2021, 09:28:38:38 »
Bra att du inte gav upp!
Hoppas ni får en bra poolsommar.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag