VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Behöver man vattentestare?  (läst 1450 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolös_85

Behöver man vattentestare?
« skrivet: juni 07, 2021, 18:59:40:40 »
Snart. Äntligen. Förhoppningvis är poolen klar. Så nu är det dags att läsa på om alla mätvärden och mankemang kring det.

Vi har valt att gå med en saltklorinator som automatiskt justerar pH och klor men jag har förstått att man ändå måste kontrollera och kalibrera då och då, vilket är okej med mig.

Frågan är då, räcker det med mäta med stickor ock justera i min apparat, eller vill man ändå ha en bra testare?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Behöver man vattentestare?
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2021, 19:10:04:04 »
Svar nej, m§an behöver inte ha en vattentestare - man klarar sig utmärkt med stickor eller tabletter. Har man dessutom någon form av automatik i poolen är behovet av en testare ännu mindre. Det är snarare en bekvämlighetssak i de flesta fall. Helt enkelt lite enklare än att jämföra färger o.s.v. Sedan finns det ju de som av någon anledning har speciella vattenproblem, det kan vara att man använder brunns eller sjövatten och att just det vattnet är besvärligare att få i balans, då blir det säkert enklare med en testare.

Vi har en inomhuspool, med kemautomatik. I början kontrollmätte vi ofta med tabletter. men när vi såg att automatiken skötte det hela perfekt, alla värden låg stabilt, månad efter månad, så glesade vi ut kontrollerna och numera är det ganska sällan som vi tar kontrollprov. Man lär känna sin egen pool också, skulle det plötslig hända något radikalt så lär man märka det även utan sofistikerade mätapparater.

Utloggad TommyC

SV: Behöver man vattentestare?
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2021, 20:01:26:26 »
Jag har samma erfarenhet som Erica. Med bra vatten som utgångspunkt så är behovet av att mäta litet. Det tar dock några år att övertyga sig om att så är fallet. Det kan vara bra att mäta ofta i början för att lära sig hur vattnet fungerar tillsammans med den metod man använder för att hålla vattnet hälsosamt. Vi använde under ganska många år stickor som mäter 7 parametrar. De senaste säsongerna har vi bara mätt pH och fritt klor med tabletter. Det har bara blivit 2-3 mätningar per säsong de senaste åren. I början mäter man gärna 1-2 gånger per vecka. Avancerade mätinstrument kan vara kul att ha tillgång till men behovet av dessa är oftast styrt av teknikintresse snarare än reellt behov.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Poolös_85

SV: Behöver man vattentestare?
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2021, 20:19:56:56 »
Tack för svar. Känns skönt att få mina misstankar bekräftade dvs att det mest är teknikbehovet som styr 😊

Då avvaktar jag med testaren, kanske till och med finns en trevlig granne som kan tänka sig att låna ut en.

Utloggad PeeWee

SV: Behöver man vattentestare?
« Svar #4 skrivet: juni 09, 2021, 11:42:13:13 »
Jag tror den här frågan styrs väldigt mycket av vad man är för typ av person  ;D Jag började med stickor men jag är en sådan som vill ha och koll så det gick bara någon månad innan jag införskaffade mig en poollab. Jag gillar siffror och statistik så jag för en driftjournal på poolen. För andra är exakta siffror helt ointressant, det räcker med att vattnet ser bra ut. Så jag tror det ger sig för dig med  :)

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Behöver man vattentestare?
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2021, 15:12:27:27 »
Hej,

Det är en bra egenskap du har.
Att vilja veta lite mer. Tror ditt digitala instrument som är mycket bra kommer vägleda dig. Sen om det strular finns alltid forum eller leverantörer.

Just detta instrument har jag hårdtestat och den är mycket bra. Om den visar fel beror det inte på instrumentet utan kemin som påverkar mätvärdena.

Roger

Utloggad Poolös_85

SV: Behöver man vattentestare?
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2021, 10:42:40:40 »
Jahopp. Nu blev man sugen ändå. Har fått låna en Poollab av montörerna för att kunna fixa med värden så här vid uppstart och det är ju trevligt. Kanske får köpa en ändå. Gillar tanken på att föra journal, ha koll på sina siffror och gå runt och muttra lite med en öl på söndagen.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan