VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sänka cya el inte ?  (läst 1436 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykelhandlarn

Sänka cya el inte ?
« skrivet: april 08, 2021, 20:23:59:59 »
Har ca 40m2 pool med tak, kört med puckar o uv flera år aldrig haft problem med alger el grumligt vatten  dock har vissa som badat fått torr hud o några få fått grönt hår :)
Köpte en scuba 2 för att ta tag i vattnet nu , mätt upp
Cya 150  totalt klor 0,3 pH 6,8  Brom 0,3 alkalinitet 25
Inser att cyan är på tok för hög.
Finns det nått göra om man som jag är väldigt sparsam med vatten ? Och inte vill byta hälften

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sänka cya el inte ?
« Svar #1 skrivet: april 08, 2021, 21:23:30:30 »
Har ca 40m2 pool med tak, kört med puckar o uv flera år aldrig haft problem med alger el grumligt vatten  dock har vissa som badat fått torr hud o några få fått grönt hår :)
Köpte en scuba 2 för att ta tag i vattnet nu , mätt upp
Cya 150  totalt klor 0,3 pH 6,8  Brom 0,3 alkalinitet 25
Inser att cyan är på tok för hög.
Finns det nått göra om man som jag är väldigt sparsam med vatten ? Och inte vill byta hälften
Hej,

Grönt hår brukar bero på koppar och klor. Ofta innehåller veckopuckar/multipuckar kopparsulfat. Torr hud har jag inte funderat på.
Gissar på att du inte använt brom och du kan strunta i detta värde.
Kloret du använder brukar kallas triklor och sänker pH och alkalinitet.
Din CYA är hög som du skriver. Du har haft tur som sluppit missöden med ditt vatten.
Din klorhalt är mycket låg i relation till CYA.

Vilket betyder att ditt vatten har mycket låg desinfektion. Mycket lägre än 0,3ppm.

Det finns enzymer att köpa från USA som bryter ner CYA. Jag skulle inte rekommendera det. Bättre att byta ut hälften av vattnet och köpa kalciumhypoklorit. Sen gör det då inget om du har en fritt klorhalt på 5ppm.
Roger



Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Sänka cya el inte ?
« Svar #2 skrivet: april 09, 2021, 11:06:32:32 »
Som Roger säger det är bara att byta ut vatten det är din enda räddning.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad cykelhandlarn

SV: Sänka cya el inte ?
« Svar #3 skrivet: april 09, 2021, 20:10:41:41 »
Känns surt men är väl så, har precis startat upp dock ej börjat värma , hur lång tid kan de ta om ja bara drar igång med  typ inomhusklor och låter cyan sjunka eftersom ? 

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sänka cya el inte ?
« Svar #4 skrivet: april 10, 2021, 16:07:12:12 »
Enda sättet att få bort CYA är att backspola och fylla på med nytt vatten. Hur ofta gör du det? Fram till att du har låga nivåer på CYA har du i princip ingen desinfektion av kloret. Vill du bada i det?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sänka cya el inte ?
« Svar #5 skrivet: april 10, 2021, 19:28:24:24 »
Hej,

Ber om ursäkt för att det blev en halv uppsats.

När jag skaffade pool följde jag råden jag fick. Fick problem andra året. Detta trots att jag bara följt råden. Jag som är kemist och sysslar med vattenrening fick problem med mitt vatten. Lite av den anledningen jag skriver på forumet.

Hur har andra som inte är kemister och har detta som område? Mycket lätt att få problem med sitt vatten. Ofta har man tur med sitt vatten.

Förra året frågade jag den lokala poolbutiken om hur mycket klorbalans (CYA) de säljer? Nästan inget. De flesta använder veckopuckar.

En viss mängd CYA kan vara bra i ett spabad eller öppen pool. Fördelen är att man tillsätter detta en gång och har i stort sätt samma nivå CYA hela tiden. Klorbalans tillsammans med kalciumhypoklorit ger nästan samma funktion som veckopuckar. Fördelen är att CYA är konstant. Man vet vad man ska förhålla sig till angående CYA och fritt klor.

Alltså CYA kan vara bra i rätt mängd. Problem kan uppstå om man använder puckar och inte backspolar tillräckligt ofta.

Ett annat problem är att inget land har riktlinjer angående förhållandet mellan CYA och fritt klor.

Men de flesta länder har riktlinjer angående fritt- och bundet klor. Vidare pH. Det är här det blir problem med CYA. Det påverkar verkligt fritt klor och desinfektionsförmåga. När kloret sitter på CYA är det inget desinfektionsmedel. Tyvärr mäter DPD1 (fritt klor) det som fritt klor fast det sitter på CYA.

De flesta länder har inget krav på tiden ett desinfektionsmedel behöver för att oskadliggöra mikroorganismer. Om det vore så? Skulle vi inte ha så många alternativ.

För mycket CYA i förhållande till uppmätt fritt klor är inte det enda problemet.

Ett nytt problem uppstår då bundet klor bildas. Tyvärr sitter kloret då hårdare bundet till det än CYA.

Som exempel med 150ppm CYA måste du tillföra 11,25ppm fritt klor för att komma till en nollnivå på kloret. Har du tex. 0,5ppm bundet klor behövs 5ppm klor tillsättas. Vilket i ditt fall betyder 16 ppm. Det kräver mer än 200g kalciumhypoklorit per 10000 liter.

Sen står man där med en mätning av fritt klor på över 11 ppm. Ingen vill bada då för att den uppmätta klorhalten är hög. Verkligheten är lägre.

Tyvärr lirkar fritt klor mätningar av kloret som sitter på CYA och tolkar det som fritt klor fast det inte är det.

Här får man panik och vill sänka sin klorhalt. Som tur är finns antiklor (natriumtiosulfat).

Men då är man tillbaka till ursprungliga problemet med hög CYA och för låg klorhalt.

Det finns tillverkare av natriumtiosulfat som inte har koll på feldefinitionen av DPD1.
Vilket medförs att denna kemikalie kan överdoseras. Vilket leder till att ingen desinfektion finns i vattnet.

Roger

Utloggad cykelhandlarn

SV: Sänka cya el inte ?
« Svar #6 skrivet: april 11, 2021, 20:29:11:11 »
undrar hur vanligt det är att folk"skiter"i cya o bara kör ?   har jag haft tur att inget hänt hm ? eftersom ja kör robot för städning bottenm.m o är sparsam med vatten pga vattenbristen senaste åren ( ja lite motsägelsefullt att ha pool då) så backspolas det kanske inte så ofta som  "man ska"  iom att vi har tak så blir det inte massaskräp i heller.  blir väl att köpa
puckar för inomhus tills jag fått ordning på cyan ...

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sänka cya el inte ?
« Svar #7 skrivet: april 11, 2021, 21:06:47:47 »
Hej,
Du har dragit rätt slutsats.

Din poolrobot gör ett bra jobb. Den förstör eventuell biofilm från bakterier och kloret kan göra sitt jobb.

Du kan gärna hjälpa din robot och lägga filterkuddar i den och använda borsten där den inte kommer åt.

Offentliga badhus brukar ha ca en tredjedel av vattnet i undervattenbasänger. Där gör robotar sitt jobb. Tar bort biofilm av bakterier. Sen gör kloret sitt jobb.

Normalt sätt är inte en poolägare slösare av vatten. Man spar det mesta av vattnet till nästa år.

Själv får jag förklara mig varje år inför de kommunala vattenbolagen om vattenförbrukningen och vara poolägare. Min vattenförbrukning av poolen är inte ens en persons personliga hygien på ett år.

Så parasiter på vatten är vi inte. Använder du puckar kräver det ett stort utbyte av vatten. Alltså puckar kan påverka hur besluten blir i framtiden hur vi får använda det kommunala vattnet.

Det finns en mängd olika produkter för pooldesinfektion och hjälpkemikalier på marknaden.

Min erfarenhet är att ofta ger råden en rundgång av kemikalier. De samverkar eller motverkar varandra.

Töm hälften av ditt vatten och kör kalciumhypoklorit resten av året. Ligg gärna på 5 ppm fritt klor.

Biltemas pH och fritt klor funkar utmärkt för en normalkoll.

Vill du ha bättre värden verkar Folkpools pool-lab vara bäst just nu.

När du har varmt vatten vill du inte tömma ditt vatten.
Med vänlig hälsning
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan