CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: ORP  (läst 2740 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SavageBoy

ORP
« skrivet: mars 26, 2021, 11:36:59:59 »
Hej!

Jag har haft ett ständigt bekymmer med låg ORP i mitt spabad, där jag använder brom som decinfektionsmetod tillsammans med UV-lampa. Tidigare kontrollerade jag vattenvärdet en Blu Connect Go, men var missnöjd med den så bytte nyligen till en ICO. Båda redovisar dock samma ORP, så jag är väldigt säker på att värdet stämmer.

Brom-reningen som används är från SPAFrog, och består av två plastcylindrar som flyter runt i spabadet när det inte används. Den ena cylindern gör vattnet mjukare för att det ska gå åt mindre brom, och den andra cylindern innehåller brom. Cylindrarna fäller ut granulat när de flyter runt i vattnet.

ORP brukar pendla runt 150-250, och vad jag förstått så bör ORP åtminstone ligga runt 650, jag är alltså långt därifrån.
När jag pratat med återförsäljaren säger de att jag inte ska bry mig om ORP halten när jag använder Brom, systemet jag använder ska enligt dem inte kräva något extra underhåll, men jag känner inte alls förtroende för det de säger. Det ska tilläggas att de från början inte hade en susning om vad ORP-värdet skulle vara, utan de kontaktade svenska distributören Svenska Bad, som gav svaret att jag ska strunta i ORP-värdet.
TDS-värdet ligger också lågt, på 0,3g/liter, vilket jag vill tro behöver komma upp för att ORP ska stiga. Men så är ju inte fallet enligt återförsäljaren, så jag hoppas att någon här är lite mer påläst och kan förklara för mig hur det ligger till 😊

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: ORP
« Svar #1 skrivet: mars 28, 2021, 23:30:35:35 »
Hej,
De två cylindrarna har olika verkan.
Den som innehåller brom innehåller även klor. Vidare den andra silverklorid (desinfektion) och kalk.

Bromet och kloret kommer sänka pH. Där motverkar kalken pH-sänkning.
Om du har för låg ORP har du troligen ingen desinfektion i ditt vatten.
Köp typ klorchock från Folkpool.

Tillsätt några extra gram varje dag. Det kommer att höja ditt fria brom. Vilket kommer att höja ditt ORP.

Har du en gång använt brom som desinfektion så spelar det ingen roll om du tillsätter klor. Detta återaktiverar ditt brom.

Tyvärr är ORP ett mycket dåligt värde angående desinfektion. Men det ger en indikation på vattnets desinfektionsförmåga.

Roger

Utloggad SavageBoy

SV: ORP
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2021, 11:00:30:30 »
Tack Roger för ditt svar!

pH sjunker alltid lite över tid, så med några veckors mellanrum brukar jag behöva tillsätta lite pH plus för att få upp nivåerna igen. Ja brukar även tillsätta några teskedar klor i pulverform efter att vi badat hela familjen, just för desinfektionens skull. Det är väl bromet som i mitt fall desinficerar vattnet?

När jag lusläser manualen till Spa Frog så står det att man ha ha minst 3,0-5,0 ppm bromhalt i vattnet. När jag kör klassiska testtstickor för klor/blom säger den i princip 0,5 ppm.

Det låter på dig som att jag kanske inte behöver bry mig om ORP värdet, om det ändå inte är ett bra värde att gå på. Men är det då ppm-värdet för brom/klor som jag ska använda mig att för att försäkra mig om att vattnet desinficeras nog bra?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: ORP
« Svar #3 skrivet: mars 29, 2021, 22:04:11:11 »
Hej,

Har du använt spaklor (diklor) så är det troligen en anledning till lågt ORP.
Skulle använda kalciumhypoklorit som aktionchock från Folkpool istället eller motsvarande produkt.

ORP ger bra indikationer när vattnet förändras. Men det kräver ändå att man gör manuella mätningar.

Ökad salthalt som man får efter en tid kommer också att sänka ORP. Men ICO kan väl också mäta konduktivitet som är ett mått på lösta joner (salt) i vattnet?

Vidare ska du bara mäta brom. Detta oavsett om du tillsatt klor. Klor är billigare än brom. Fördelen är att kloret återskapar fritt brom.
Roger

Utloggad SavageBoy

SV: ORP
« Svar #4 skrivet: mars 31, 2021, 17:37:14:14 »
Jag har använt Delphins spa-klor (https://www.cfgroup.se/produkt/delphin-spa-klor/), det enda som står på innehåll är natriumdiklorisocyanurat och dihydrat. Jag trodde inte det var någon skillnad på klor och klor nämligen. Men då låter det som att jag kanske ska köpa Folkpools aktionchock istället. Jag vet att Delphi även kör någon form av aktivt syre som chockprodukt.

På ICO kallar de konduktiviteten för TDS, men förutsätter att de menar samma sak. 0,3g/liter är det värdet för det.

Jag mailade lite med tillverkaren av FROG, och de svarade:

"One thing that can cause under bromination, is if a chlorine shock was not used on a freshly filled tub. Using a chlorine shock on a freshly filled tub establishes a free chlorine reading between 3-5 ppm. Using a chlorine shock also activates the bromine in the spa because chlorine acts as a catalyst to help the bromine start working or moving."

Så det låter onekligen som att jag ska testa att göra en chock, men som du skriver, använda rätt typ av produkt för ändamålet. Mina mätstickor har samma mätruta för klor och brom.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: ORP
« Svar #5 skrivet: mars 31, 2021, 21:48:14:14 »
Hej,

Tror du är på rätt väg nu angående ditt vatten.
Nu när du använt spaklor som genererar i cyanursyra som sänker din ORP kan det vara värt att mäta CYA.


Totalt lösta fasta partiklar (TDS)
Konduktivitet mäter ledningsförmåga och är ett mått på hur mycket joner som finns i vattnet.

Tydligen kan man utifrån konduktivitet beräkna mängden partiklar.
Roger
« Senast ändrad: april 01, 2021, 08:37:13:13 av Roger. »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag