VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Snart dags!  (läst 5946 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stompen

SV: Snart dags!
« Svar #30 skrivet: maj 18, 2021, 09:10:15:15 »
Vi körde igång i Lördags, lite tidigare än jag trodde, men vi fick 2 riktigt varma dagar förra veckan och det gjorde susen.
Verkar inte bli nåt vidare väder hela denna vecka, så jag låter bara värmepumpen gå på 50% effekt som jag tror är optimalt ur verkningsgrads-synpunkt på en inverterstyrd värmepump.
Lite rappligt med värmen för att huset fortfarande behöver värmas, jag tillåter 50 min drift åt gången på husvärme och tappvarmvatten, resten av tiden går den mot poolen.

Kul med kurvor! Vad ser man? Är det inkommande(dvs pooltemp) mot utgående ur pumpen?
På slutet ser det ut som att du kör kontinuerligt en period, varför ökar inte pooltempen snabbare av detta? Ser ju ut som att du får samma effekt av att köra 50%

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Snart dags!
« Svar #31 skrivet: maj 29, 2021, 23:01:20:20 »
Hej,

Alltid kul med kurvor. Dina temperaturkurvor verkar se helt normala ut med tillförd värme och dygnets variation i temperatur.

Beroende på uppvärmning och täckning brukar temperaturen stiga 1-2 grader per dygn.

Tycker man det är kul att titta på kurvor så skulle jag rekommendera att mäta massor av parametrar på olika nivåer i poolen.

Typ; fritt klor, pH, temperatur, konduktivitet, alkalinitet osv.

Då upptäcker man att alla värden inte är lika i hela poolen.

Vad är då rätt värden? Vidare varför är dessa inte lika i hela poolen?

Roger

Utloggad Widarsilje

SV: Snart dags!
« Svar #32 skrivet: maj 30, 2021, 22:17:58:58 »
Nu har jag haft igång cirkulationen och poolen sen i torsdags och använder mig av värmeväxlare kopplad mot solfångare samt jordvärmepump. Även Minimastern och UV-lampan är i drift.

När jag startade cirkulationen så hade jag 14 grader, och har ställt in värmäväxlaren/shunten på 28 grader och det uppnåddes idag.

Har tagit prov på vattnet ett par ggr med en Scuba 2 och provade allt nu ikväll.

Temp: 28 grader
Ph: 7.4
Fritt klor: 0.8
Totalt klor: 0.9
Brom: 1.6
Alka: 103
Cya: 3

Kalibrerade Ph på Minimastern med referensvätskan som var med, men har inte behövt kalibrerat klorhalten för det verkade var gjort från Pahlens. Har jämfört och testat med Scuban och den visar grönt på 0.8 i klorhalt och har doserat klor och syra som den ska.

Flikar in en lite fråga, läste på Pahlens hemsida att man bör ha en cya mellan 30-50 ppm men jag har ju bara 3. Är det för att jag har helt nytt vatten (kommunalt)?

Tänkte även göra klart min byggtråd inom kort.

Mvh

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Snart dags!
« Svar #33 skrivet: maj 30, 2021, 22:34:14:14 »
Nu har jag haft igång cirkulationen och poolen sen i torsdags och använder mig av värmeväxlare kopplad mot solfångare samt jordvärmepump. Även Minimastern och UV-lampan är i drift.

När jag startade cirkulationen så hade jag 14 grader, och har ställt in värmäväxlaren/shunten på 28 grader och det uppnåddes idag.

Har tagit prov på vattnet ett par ggr med en Scuba 2 och provade allt nu ikväll.

Temp: 28 grader
Ph: 7.4
Fritt klor: 0.8
Totalt klor: 0.9
Brom: 1.6
Alka: 103
Cya: 3

Kalibrerade Ph på Minimastern med referensvätskan som var med, men har inte behövt kalibrerat klorhalten för det verkade var gjort från Pahlens. Har jämfört och testat med Scuban och den visar grönt på 0.8 i klorhalt och har doserat klor och syra som den ska.

Flikar in en lite fråga, läste på Pahlens hemsida att man bör ha en cya mellan 30-50 ppm men jag har ju bara 3. Är det för att jag har helt nytt vatten (kommunalt)?

Tänkte även göra klart min byggtråd inom kort.

Mvh
Hej,

Har du en minmaster så strunta i brom och CYA.

Har inget med din kemi att göra.
Lätt att luras av råd och riktlinjer. Lite av det jag försöker förmedla. Alla kemikalier samverkar eller motverkar varandra. Vidare har de en dynamik.
Ändå verkar många ge samma riktlinjer och råd oavsett kemikalier eller metod för desinfektion.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Snart dags!
« Svar #34 skrivet: maj 30, 2021, 22:53:40:40 »
Hej,

Du kan också strunta i att mäta alkalinitet. Den motverkar din pH-sänkning.

Har du en liner bör du vara uppmärksam på vilken högsta temperatur den har som garanti. Detta speciellt om den är av typ mosaik.

Här pratar leverantörer om kalkhalt, temperatur och pH.

Det enda som är rätt med resonemanget är temperatur. Vidare krävs det oftast en utsträckning av materialet. Alltså mosaiken släpper eller linern expanderar.

Roger

Utloggad Widarsilje

SV: Snart dags!
« Svar #35 skrivet: maj 30, 2021, 22:57:00:00 »
Hej,

Har du en minmaster så strunta i brom och CYA.

Har inget med din kemi att göra.
Lätt att luras av råd och riktlinjer. Lite av det jag försöker förmedla. Alla kemikalier samverkar eller motverkar varandra. Vidare har de en dynamik.
Ändå verkar många ge samma riktlinjer och råd oavsett kemikalier eller metod för desinfektion.

Roger

Tack för svar Roger.

Även om jag bara varit medlem här inne i dryga halvåret så har jag hunnit beta av väldigt många trådar och jag tycker man ser vilka som är aktiva och verkar ha koll på läget och du verkar vara en av de och det tror jag många är tacksamma över.

Poolområdet är rätt nytt för en annan och jag försöker att komma över all information och kunskap jag kan dels via detta forum och diverse andra hemsidor som handlar om just pool. Sen är det nog som du säger, att många just poolfirmor verkar ge liknande övergripande information på sina hemsidor.

Utloggad Widarsilje

SV: Snart dags!
« Svar #36 skrivet: maj 30, 2021, 23:04:20:20 »
Hej,

Du kan också strunta i att mäta alkalinitet. Den motverkar din pH-sänkning.

Har du en liner bör du vara uppmärksam på vilken högsta temperatur den har som garanti. Detta speciellt om den är av typ mosaik.

Här pratar leverantörer om kalkhalt, temperatur och pH.

Det enda som är rätt med resonemanget är temperatur. Vidare krävs det oftast en utsträckning av materialet. Alltså mosaiken släpper eller linern expanderar.

Roger

Min liner ska vara godkänd för 30 grader och jag har ställt in värmen i poolen på 28 grader.

Sen förstår jag att eftersom jag har pooltak så finns risken att värmen kan stiga riktigt varma sommardagar så man bör väl ha lite koll så inte värmen drar iväg.

Vad jag förstått och läst mig till så samverkar kloret med syran. Kloret tillsätts så ökar Ph och då hjälper syran till att hålla det på rätt nivå eftersom det sänker Ph.

Barnen här hemma har badat hela dagen så de är överlyckliga här hemma, ångrar inte en sekund att man byggde pool 🙂

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Snart dags!
« Svar #37 skrivet: maj 30, 2021, 23:28:29:29 »
Hej,

Kan höra av mig imorgon om råd som inte finns?
Klart att alla barn vill ha pool?

Du har gjort helt rätt.

Roger

Utloggad Widarsilje

SV: Snart dags!
« Svar #38 skrivet: juni 01, 2021, 23:26:01:01 »
Hej,

Kan höra av mig imorgon om råd som inte finns?
Klart att alla barn vill ha pool?

Du har gjort helt rätt.

Roger

Alla bra råd är välkomna, upptäckte precis idag att jag använder mig av svavelsyra till ph-sänk men trodde att jag hade saltsyra 😊.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan