VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Linerdjungel  (läst 3636 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pooldude2021

Linerdjungel
« skrivet: oktober 19, 2020, 20:51:09:09 »
Har nyligen startat ett poolbygge och ska köpa liner. Tänker att jag ska ha en fabrikssvetsad liner anpassad för invändig trappa för att hålla kostnaderna på överkomlig nivå. Problemet är att jag inte vill frysa i poolen och vill kunna ha tempraturer upp mot 35 grader.
Har googlat runt en hel del och hittar några linertillverkare blandannat BWT, Renolit, Linov, APF. I Sverige verkar det vara APF och Renolit som är de stora underleverantörerna men deras liner verkar bara klara 28 grader om man vill ha mönster.
Det finns väldigt lite tester och diskussioner om just fabriksliners.
BWT verkar vara den som tål värme bäst (dock utan mönster) men jag hittar ingen svensk leverantör. Jag har inget emot att köpa från utlandet men jag vill ju att linern ska klara vår svenska vinter.
Någon som kan guida mig lite i liner världen?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Linerdjungel
« Svar #1 skrivet: oktober 19, 2020, 21:30:45:45 »
Hej och välkommen i djungeln.

Vill du ha 35 grader i din pool bör du välja en glasfiberpool eller en pp-pool.
Vidare bra isolering runt om, kanalplasttak och en bra värmepump.

Anledningen till 28-30 grader och liner har att göra med materialet. De flesta material expanderar vid högre temperaturer. Likaså en liner. I linern finns kalciumjoner. Dessa kan läcka ut till vattnet och skapa ihåligheter i linern som suger in vatten och sväller.

Det går att förhindra att kalciumjoner läcker ut i poolen och skapar dessa håligheter. Detta genom att tillsätta deras produkt höj kalk. Den tillför kalciumjoner till vattnet. Vilket borde förhindra att linern sväller.

Som du skriver är detta lite oprövad mark. Gissar på att 28-30 grader kanske handlar om att alla inte följer råden om kalkhalt och linerpool.

Om man har hög kalciumjonkoncentration borde en liner klara 35 grader?

Men det finns andra som kan svara bättre än mig angående liner.

Roger
« Senast ändrad: oktober 20, 2020, 07:11:56:56 av Roger. »

Utloggad Pooldude2021

SV: Linerdjungel
« Svar #2 skrivet: oktober 20, 2020, 14:14:22:22 »
Hur illa blir det om man har för hög temperatur? Linern blir skrynklig men är det något man ser/tänker på?

Utloggad Moana

SV: Linerdjungel
« Svar #3 skrivet: oktober 20, 2020, 16:59:30:30 »
Är det möjligt att frysa när man badar i 28 grader?
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad TommyC

SV: Linerdjungel
« Svar #4 skrivet: oktober 20, 2020, 17:48:27:27 »
28 grader är ganska svalt när man är van vid 32-33 grader. Frysa eller inte är nog väldigt individuellt.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Linerdjungel
« Svar #5 skrivet: oktober 20, 2020, 18:45:54:54 »
Hur illa blir det om man har för hög temperatur? Linern blir skrynklig men är det något man ser/tänker på?

Anledningen till inlägget var att jag ifrågasatte tidigare riktvärden om kalkhaltens betydelse i en liner.

Svaret jag fick stämde överens med hur kemin fungerar. Alltså kan det vara så att temperatur och "kalk" kan påverka linern. Men det är inte helt säkert att det behöver vara så?

För mig oprövad mark.

Här hade man gärna velat haft en studie på detta.
Ett enkelt sätt på ett forum skulle kunna vara att ställa frågan för de som har liner och använder kalciumhypoklorit och veckopuckar.

Om resultatet skulle vara att de som kör kalciumhypoklort har färre veck på sin liner så bekräftas teorin eller antagandet.

Tror de som har en liner kan ge kommentarer om de har fått veck eller uttänjd liner.

Roger




Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Linerdjungel
« Svar #6 skrivet: oktober 20, 2020, 20:23:11:11 »
Jag tror jag störde ursprungsfrågan.

Ni som har en liner och erfarenhet av det kan gärna hjälpa till med olika linererfarenheter.

Skulle själv kunna tänka att köpa en sådan.

Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linerdjungel
« Svar #7 skrivet: oktober 21, 2020, 14:39:05:05 »
Som jag fattat det så har det med de nya kraven på mjukgörare, att man inte får ha lika mycket i linern längre.
Hög temp gör att mjukgöraren som trots allt finns kvar lämnar linern och gör den hårdare och skörare, man får en kort livslängd helt enkelt.
Liners som skrynklar sig brukar enligt vad jag fått förklarat för mig mest bero på en kombination av hög temp och låg PH, men det där med Rogers resonemang om kalkhalten kan säkert stämma också.
Vår första liner höll i 17 år trots att vi större delen av tiden har haft ca 32-33 grader varmt.
När vi bytte satte vi in en platssvetsad liner som påstås skall kunna hålla i upp till 30 år, jag hoppas den håller i vart fall i 15 år med tanke på den höga temperatur vi har.

28 graders pool skulle jag bara kliva ned i om det vara riktigt varmt och svettigt ute.
Har man 32-33 grader kan man stå och surra med poolarna i timmar utan att bli kall.  O0
De där riktigt varmaste dagarna på året brukar jag stänga av värmen, koppla ur solfångarna och backspola så vi får fylla på med lite kallare vatten, bara de dagarna vill jag att det skall svalka när man kliver ned i poolen.
35 grader skulle jag nog tycka vara i varmaste laget rätt ofta.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad APR

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 1
  • Pool till våren 2021!
    • Visa profil
SV: Linerdjungel
« Svar #8 skrivet: januari 26, 2021, 23:51:54:54 »
Har nyligen startat ett poolbygge och ska köpa liner. Tänker att jag ska ha en fabrikssvetsad liner anpassad för invändig trappa för att hålla kostnaderna på överkomlig nivå. Problemet är att jag inte vill frysa i poolen och vill kunna ha tempraturer upp mot 35 grader.
Hej, jag sitter med samma fundering som du och undrar om det blev något köp för dig och vilken leverantör/linertyp du i så fall valde?

Utloggad Pooldude2021

SV: Linerdjungel
« Svar #9 skrivet: mars 02, 2021, 15:18:00:00 »
 Inan nyår när det var sänkt moms i Tyskland så fick jag inget svar från leverantörerna. Så jag beställde en 28 graders liner i Sverige.
Får väl frysa i poolen >rulla<

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan