CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepump eller fjärrvärme?  (läst 890 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

janne68

  • Gäst
janne68
Värmepump eller fjärrvärme?
« skrivet: september 01, 2020, 09:39:42:42 »
Kommer installera en pool på 34 000l. Vi har fjärrvärme och taxan för 1kWh är ca 15öre under juni, juli och augusti.

Att koppla en växlare till fjärrvärmen kostar ca 14 000kr (ca 7000kr för växlare och installation och ca 7000kr extra i grävarbete). Vilket jag varit helt inne på, pratade nyligen med en bekant som sa, "det blir aldrig bra att koppla till fjärrvärmen. Poolpumparna är så bra".

Jag har själv tänkt att fjärrvärmen är ett säkert och underhållsfritt alternativ. Själva installationen blir dock mycket enklare med värmepump. Väljer jag värmepump kan jag få maskinrummet bara någon meter från poolen och har möjlighet att sätta pumpen så den döljs bakom pooltaket (där det inte heller finns någon granne). Väljer jag fjärrvärme behöver jag längre slangar (ca 10m längre bort) på till och från poolen då all utrustning hamnar i ett förråd i anslutning till huset. Fördelen är att förrådet är uppvärmt,  nackdelen är att det är i direkt anslutning till ett sovrum.

Vad skulle i valt?

Poolgiganten

Utloggad hemirg

SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #1 skrivet: september 01, 2020, 16:03:15:15 »
Förstår inte vad den personen menar med att det inte blir bra med att koppla poolen till fjärrvärmen. Min pool som byggdes förra sommaren är uppvärmd med fjärrvärme så detta är andra säsongen. Förutom att vrida på några kranar vår och höst så är det samma jobb att värma poolen som huset med fjärrvärme, d.v.s. ingenting. Ställde in termostaten förra sommaren på 29° och temperaturen i poolen ligger mellan 28°-30°. Har pooltak och lite lägre rörlig taxa än dig (maj-september 9,8 öre/kWh) och för juli, som var ovanligt kall, blev den rörliga totala fjärrvärmekostnaden 179kr (1828kWh) inklusive övrig uppvärmning som varmvatten (ca. 200 kWh). Den fasta kostnaden kommer man ju inte undan ifrån så det känns bättre att kunna nyttja den lägre rörliga sommartaxan. Eftersom det blev en kulvert ut till garaget där poolvattnet renas, så passade jag på att koppla in garaget mot fjärrvärmen också. Vilket då gjorde att det mesta av rörmokarens jobb kunde dras av på skatten.

Tänk på att cirkulationspumpen för poolvattnet låter ganska mycket. Jag skulle inte vilja ha den vid poolen men absolut inte i ett rum bredvid ett sovrum. Men det går kanske att välja en tystare pump och ljudisolera mot sovrummet.


8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #2 skrivet: september 01, 2020, 19:44:05:05 »
Självklart ska du värma din pool med fjärrvärme med dina förutsättningar. Det är ju bara på sommaren som fjärrvärmen är prisvärd.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag