Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mimimaster och färg i vatten  (läst 3361 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robdav

SV: Mimimaster och färg i vatten
« Svar #10 skrivet: augusti 12, 2020, 14:48:50:50 »
Hejsan!
Flera kloka råd här innan. Precis som Mathiass säger ska MM ej ha cya för då mäter den fel så det värdet ligger bra för dig.
Till att börja med vad har du för vatten, kommunalt eller egen brunn?
Med tanke på din låga inställning av börvärdet på klor och den höga användningen av klor låter det som att den måste ligga och pumpa konstant.
Jag tycker leonards tips är där du ska börja. Chockklorera ordentligt och vädra ut poolen då chockkloreringen kommer att bränna bort trikloraminerna om det är dom som ställer till det. sen kanjag rekommendera water lilly i bräddavloppet oxå den fångar upp en hel del.

Men börja där och skrubba om det är någon hinna som inte syns eller känns så att kloret verkligne kan verka. hjälper inte det får man börja kolla hur pumpen till kloret går. Något står ju inte rätt till när du har så hög förbrukning.

Jag har kommunalt vatten. Fenomenet med det gula dök upp efter att jag startat poolen i 1 v.

Vad innebär egentligen chockklorera?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Mimimaster och färg i vatten
« Svar #11 skrivet: augusti 12, 2020, 15:31:33:33 »
Chockcklorering är bara en högre dos av samma sorts klor som du redan doserar. Man använder ofta chockklor i granulatform (egentligen bara för att det är enkelt att dosera) för detta. När du gjort en chockklorering har du bara fritt klor kvar i poolen, inget bundet.

Jag tror chockklorering kan vara något att testa även om mätvärdena är ok (du vet att du mäter fritt respektive totalt klor med mätaren, och att du behöver räkna ut bundet klor?).

Dagen efter chock drar du igång minimastern igen och fångar upp klorvärdet lite högre än vad du har nu, säg på 0,8-1 ppm.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mimimaster och färg i vatten
« Svar #12 skrivet: augusti 13, 2020, 08:41:09:09 »
Problemet skulle även kunna vara att du fått gamla dunkar, då kan koncentrationen av klor vara låg i flytande klor?
Tror inte heller att man skall lämna badleksaker i vattnet, de kan ha mjukgörare i sig som kan frigöras av värmen, kanske bilder även dessa den gula hinnan?
0.5 ppm är väldigt lågt, speciellt om du har varmt vatten (över 26 grader).

Vi kom efter med kloreringen för en dryg vecka sedan så vattnet hann bli lite grumligt, jag har fått tillsätta minst 3 kg chockklor i granulatform under de följande dagarna för att komma tillrätta med problemet.
Inte ens efter en 2 kg klorering, med efterföljande klart vatten (på morgonen) så hade jag fått stopp på det som växte i vattnet, dagen efter var kloret nere på 0 och det började bli grumligt igen.
Tillsatte då 4 klorpuckar och 0.5 kg granulat och fick upp klorhalten till mellan 5 och 10 ppm (där bör du ligga efter en chockklorering) och nu verkar det ha stabiliserat sig.
VI har 32-33 grader i poolen och tillsätter normalt 2-3 250 gr klorpuckar/vecka.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Plums

SV: Mimimaster och färg i vatten
« Svar #13 skrivet: augusti 13, 2020, 11:20:18:18 »
Klordunkar har en datummärkning på sig, kolla datumet.

Utloggad MathiasS

SV: Mimimaster och färg i vatten
« Svar #14 skrivet: augusti 13, 2020, 17:12:54:54 »
Ja klor blir gammalt och tappar koncentrationen. Det är inte första gången en poolbutik levererar gammalt klor isåfall.....

Har det gått åt flera dunkar?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Robdav

SV: Mimimaster och färg i vatten
« Svar #15 skrivet: augusti 17, 2020, 20:57:34:34 »
Idag blev poolens lineröverkant ( ca 8 cm i höjd ) gult igen!
Jag har testat en del av sakerna ni skrivit och det gula försvann några dagar men ikväll såg jag igen att det lagt sig som en hinna över linern. Det är inte solkräm och inte pollen utan något annat. Mina klor och PH värden är på bra nivåer och jag gjorde rent poolen i helgen samt backspolade igår. Mycket försvinner då man gnuggar med en svamp. Men inte allt!

Vad kan det vara?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mimimaster och färg i vatten
« Svar #16 skrivet: augusti 17, 2020, 22:21:31:31 »
Idag blev poolens lineröverkant ( ca 8 cm i höjd ) gult igen!
Jag har testat en del av sakerna ni skrivit och det gula försvann några dagar men ikväll såg jag igen att det lagt sig som en hinna över linern. Det är inte solkräm och inte pollen utan något annat. Mina klor och PH värden är på bra nivåer och jag gjorde rent poolen i helgen samt backspolade igår. Mycket försvinner då man gnuggar med en svamp. Men inte allt!

Vad kan det vara?
Hej,
Måste berömma leonard för kloka råd på denna tråd och liknande trådar.

Användaren använder inte CYA i det automatiska systemet. I en pool finns klor i form av tillgängligt klor (det som sitter på CYA och fritt klor), Fritt klor som är aktivt desinfektionsmedel. Vidare bundet klor som man inte vill ha.

Fritt klors desinfektionsförmåga beror på pH
Bundet klor som mäts finns i tre steg
Monokloramin. Luktar inte
Dikloramin luktar badhus.
Trikloramin luktar badhus och sticker i näsan.

När dikloramin bildas förbrukas kloret som tillsätts mycket fort. Det minskar fortare än vad det borde göra med tanke på tillsats. Därav klorförbrukningen.
I en annan tråd skrev leonard om barn som kissar i pool. Nästan alla barn gör det som leonard skriver. Detta oavsett vad de säger. Nu har mina äldre barn berättat att de gjorde detta.

Idag vågar ingen kissa i min pool. Anledningen är att jag ser om de gjort det. Har en fettabsorbator från Folkpool som liknar en lotusblomma. Kiss?+ klor färgar denna gul.

Klor med urin bildar trikloramin. Gul och oljig. Flyter runt på ytan och färgar allt gult. Gissar på att när din automatiska utrustning tillsätter klor så ökar koncentrationen av klor lokalt och bildar denna trikloramin.

Så tvinga upp barnen eller gäster att gå på toaletten. De är orsaken till den gula randen.

Vidare kan jag se på din gula rand att den är efter hela längssidan. Vilket betyder att du bör köra cirkulationen oftare eller längre. Om du kör cirkulationen oftare kommer du att tvinga denna trikloramin att hamna på skimmersidan.

För att få bort bundet klor krävs mer klor. Typ chock.

Du har helt rätt i din slutsats om vad det inte beror på.
Men, det som är rätt nivå och ok är inte alltid rätt enligt mig. Vidare vad mäter du med och hur?
Fritt klor och bundet klor? Hög halt av bundet klor kan tolkas som fritt klor.

Jag vet. Kanske skriver för mycket och saker kommer att blandas ihop?

Roger

Utloggad Robdav

SV: Mimimaster och färg i vatten
« Svar #17 skrivet: augusti 17, 2020, 23:37:42:42 »
Hej,
Måste berömma leonard för kloka råd på denna tråd och liknande trådar.

Användaren använder inte CYA i det automatiska systemet. I en pool finns klor i form av tillgängligt klor (det som sitter på CYA och fritt klor), Fritt klor som är aktivt desinfektionsmedel. Vidare bundet klor som man inte vill ha.

Fritt klors desinfektionsförmåga beror på pH
Bundet klor som mäts finns i tre steg
Monokloramin. Luktar inte
Dikloramin luktar badhus.
Trikloramin luktar badhus och sticker i näsan.

När dikloramin bildas förbrukas kloret som tillsätts mycket fort. Det minskar fortare än vad det borde göra med tanke på tillsats. Därav klorförbrukningen.
I en annan tråd skrev leonard om barn som kissar i pool. Nästan alla barn gör det som leonard skriver. Detta oavsett vad de säger. Nu har mina äldre barn berättat att de gjorde detta.

Idag vågar ingen kissa i min pool. Anledningen är att jag ser om de gjort det. Har en fettabsorbator från Folkpool som liknar en lotusblomma. Kiss?+ klor färgar denna gul.

Klor med urin bildar trikloramin. Gul och oljig. Flyter runt på ytan och färgar allt gult. Gissar på att när din automatiska utrustning tillsätter klor så ökar koncentrationen av klor lokalt och bildar denna trikloramin.

Så tvinga upp barnen eller gäster att gå på toaletten. De är orsaken till den gula randen.

Vidare kan jag se på din gula rand att den är efter hela längssidan. Vilket betyder att du bör köra cirkulationen oftare eller längre. Om du kör cirkulationen oftare kommer du att tvinga denna trikloramin att hamna på skimmersidan.

För att få bort bundet klor krävs mer klor. Typ chock.

Du har helt rätt i din slutsats om vad det inte beror på.
Men, det som är rätt nivå och ok är inte alltid rätt enligt mig. Vidare vad mäter du med och hur?
Fritt klor och bundet klor? Hög halt av bundet klor kan tolkas som fritt klor.

Jag vet. Kanske skriver för mycket och saker kommer att blandas ihop?

Roger

Hej Roger

Så du tror att det är kiss? Har blommor och dem blev gula efter dagens bad med 4 barn.

Gällande cirkulationen så går den dygnet runt och den gula randen är runt hela poollinern.

Jag mäter mitt klor med en autocheck och har värdet runt 0.9.

Känns lite otippat att kiss i poolen skapar denna gula rand som är svår att få bort.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan