VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltklorinator med automatdosering  (läst 3585 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Michael Cronholm

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Saltklorinator med automatdosering
« skrivet: juli 07, 2020, 12:46:17:17 »
Hej,

Ny på forumet och ny som poolägare och självklart blir det då en del funderingar.

Jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av saltklorinator med automatdosering. Jag har byggt en thermopool 3,5x6,5 med en salklorinator, Kripsol KLX 16, med automatisk kontroll av ph och redox samt doseringspump för saltsyra (10%). Poolen är täckt med ett däck från Aqvis som är på hela tiden och poolen används sparsamt just nu.

Vad är lämplig nivå på  klor i en saltvattenspool? (Ligger just nu på 0,6 mätt med en Scuba2 och saltklorinatorn inställd på 700)

PH har jag satt till 7,4. Hur mycket saltsyra är "normalt" att det går åt? Jag förstår att klor produktion höjer PH men några gånger har det hänt att PH höjs mer än vad pumpen orkar trycka ner det med saltsyran då det finns en automatik som stänger av pumpen efter 1 timma. Vad kan vara fel, om jag justerar ner klor produktionen så den inte jobbar med 16g/timme, kan det bli bättre? Jag har använt 3/4 dunk med saltsyra på 2 månader, ska det gå åt så mycket?

Alkanitet, sänks väldigt mycket. Även här har jag förståelse för att PH- ger en sänkning av alkanitet vilket måste justera upp manuellt med alka up. Gissar att jag nog behöver fylla på med 2-3 kg per månad i olika omgångar för att kunna hålla alka runt 80-100, är det rimligt?

I tillägg kan jag ju säga att vattnet är superfint och klart så det är inget problem med badandet utan jag söker mer förståelse för vad som är rimligt och hur de olika kemikalierna jobbar tillsammans för att allt ska bli bäst och lättast att sköta.

Hälsningar

Michael

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltklorinator med automatdosering
« Svar #1 skrivet: juli 07, 2020, 17:26:12:12 »
Hej,

Justera absolut inte alkalinitet med ditt automatiska system. Det motverkar din pH-sänkning och det går åt mer syra. Vidare brukar salthalten som ska vara anges i funktionsbeskrivningen.

Det som är ett problem med automatiska system är;

När din klorinator producerar klor kommer pH att öka. Ditt automatiska system tillsätter saltsyra för att motverka pH-höjningen. Systemet tar inte hänsyn till rent vatten. Vid rent vatten sönderfaller det fria kloret till saltsyra och sänker pH till ursprunglig nivå. Ofta är detta inget problem. Är man medveten om detta så kan man ligga ca. 0.2 pH-enheter under inställt värde vid rent vatten.

Hög salthalt ger ett lägre värde på ORP (redox). Vilket ger fel värde på desinfektionsverkan.
Vilket betyder att du kan ha bättre desinfektion än vad ORP visar.

Vidare kommer din ORP-sensor producera mer klor än den behöver vid för hög salthalt. Naturligtvis stiger pH och din pump pumpar in saltsyra.

Detta betyder att din salthalt kan ha mycket stor betydelse för hela ditt system.



Ju lägre alkalinitet du har dess bättre för ditt system. Vidare minskar din syraförbrukning.



Roger



« Senast ändrad: juli 07, 2020, 18:28:08:08 av Roger. »

Utloggad Michael Cronholm

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Saltklorinator med automatdosering
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2020, 07:58:17:17 »
Hej Roger,

Stort tack för dina synpunkter och hjälp!

Ska jag helt sluta bry mig om alkaniteten då och inte sikta på ett värde mellan normala 80-120? Det du skriver om rent vatten och att pH sänks till ursprunglig nivå innebär detta att jag har för lite klorproduktion så att vattnet inte blir helt rent eftersom pH värdet tenderar att stiga. Min tro var att det var tvärtom, att den producerade för mycket för snabbt och att det var därför pH värdet ökade.

Vilket klorvärde bör det vara i poolen, har just nu 0,6.

Jag tolkar dig också som att det inte ska gå åt så mycket saltsyra som min pump tryckt in men har du någon uppfattning om vad som är normal åtgång?

Michael


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltklorinator med automatdosering
« Svar #3 skrivet: juli 10, 2020, 19:21:36:36 »
Hej och ursäkta för sent svar. Har haft internetstrul.

Jag tycker att du inte ska titta på eller justera alkalinitet. Den motverkar din pH-sänkning. Vidare höjer den ditt pH. Samt ökar din syraförbrukning.

Antag att ditt klorvärde är noll. När du tillsätter ditt klor kommer pH att stiga. Om vattnet är rent kommer pH att återgå till det dagen efter. Ett automatiskt system justerar pH ganska direkt och väntar inte på kemikaliens dynamik.

Alltså, vid rent vatten kommer pH likna en parabel som först ökar och sedan minskar. Här gör många fel med sin tolkning av vattnet.

Om du har en öppen pool kommer ditt klor inte påverka pH vid rent vatten. Vidare inte heller en med tak.

Så om du mäter dina värden på morgonen och justerar dessa. Vidare mäter nästa dag. Har pH stigit reagerar kloret på något. Oftast badande.

Jag har själv inget automatiskt system. Men har koll på kemikalierna och dess dynamik.

Det som är bra med en klorinator är att man sällan har bundet klor.

Men jag tycker att 0,6 ppm FC är lite lågt trots klorinator.

Vid mycket bad och orent vatten kommer det att gå åt mer saltsyra.

Roger















Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag