CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Finkorning sand i poolen  (läst 7072 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mala

Finkorning sand i poolen
« skrivet: maj 24, 2015, 09:56:22:22 »
Jag vet inte om det är normalt men i våran pool så ligger det i stort sett alltid lite väldigt finkorning sand eller liknande på botten, det lägger sig gärna i linerns skarvar och även på andra ställen på botten. Jag dammsuger i stort sett poolen varje dag ( om vi badar varje dag) men efter en liten stund så ligger det där igen. Det verkar som att dammsugaren bara sprider runt det (den suger upp andra saker) och det är så finkornigt att det inte syns när man badar och rör sig i vattnet.
Jag har provat med flokingsmedel.
Någon som har tips på hur man får bort det eller är det normalt och jag får lära mig att leva med det.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Finkorning sand i poolen
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2015, 10:10:53:53 »
Sand kan vara lite svårare att suga upp men har du ordentligt sug i din bottensugare borde det gå. Alternativt har du något fel i din filtrering så att sanden visserligen sugs upp men att de fina partiklarna går igenom filtret och kommer ut i poolen igen. Har du dysfel i ett sandfilter kan även filtersand komma ut från filtret. Vad har du för slags filter ? Sedan finns ju förstås möjligheten att ni bor så att det kommer flygsand med vinden när det blåser - kan inträffa om man bor nära sanddyner, stränder och liknande.

Utloggad Mala

SV: Finkorning sand i poolen
« Svar #2 skrivet: maj 24, 2015, 10:55:55:55 »
Pumpen och filtret ingick i ett poolpaket och jag tror att filtret heter ProAqua pumpen är en Badu Magic, osäker på storlek.
Detta är våran andra säsong med pool så vi tillhör nybörjarna.
Jag har läst runt lite på forumet och funderar på att det kan vara så  enkelt att vi slarvar med att gå till rinse efter dammsugning och backspolning?

Utloggad Erica

SV: Finkorning sand i poolen
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2015, 14:51:09:09 »
Rinse-läget är till just för att packa sanden bättre så att den inte flyter iväg så den detaljen kan mycket väl vara viktig i sammanhanget. Min undran över filtertypen var inte så mycket över märket utan mera typen, sandfilter, patronfilter etc., men eftersom du har ett rinse-läge så måste det ju vara ett sandfilter. Patron- och t.ex. diatomitfilter har inga sådana lägen.

Utloggad tony77

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Lessebo
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Finkorning sand i poolen
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2015, 23:51:18:18 »
Tror inte det är sand. Det kommer när du har flockat, ser ut som sand i en pp pool och lägger sig i skarvarna.... min poolrobot suger upp det galant.
PP pool pooldream 3.5 x 7.0 ,hydro-pro 10kwh, pooltak dallas melini klarglas, sharkvac poolrobbot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag