CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stenmjöl och bottenmatta, Folkpool  (läst 22389 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nicwel

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 7
  • Sommar och sol, ja vi har pool!
    • Visa profil
Stenmjöl och bottenmatta, Folkpool
« skrivet: mars 20, 2015, 10:22:10:10 »
Hej

Jag har för avsikt att inom en rätt så snar framtid lägga sista finishen på botten av poolen, innan linerna ska på plats.
Jag har en Folkpool 3,6x6,6 och har efter noga uträkning kommit fram till att den har ett mått på 21,75 m2.
Klart med grävaren om pris för både material, transport och paddning.
Men min fråga. I byggmanualen så står det ju att man ska täcka upp 6 cm tjockt för att få 1290 mm från överkant ner till botten.
Men det framgår inte om detta är med eller utan bottenmatta som också ska dit, och den bygger ju 5-7 mm till ca.

Någon som tidigare gjort detta och har koll på måttet här?  8)

Må gott
Folkpool 3,6 x 6,6. Toknöjda badagalningar!

Poolgiganten

Utloggad enbohm

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
  • Folkpool Gardenpool 3.9 - Swebad Diamant V2
    • Visa profil
SV: Stenmjöl och bottenmatta, Folkpool
« Svar #1 skrivet: mars 20, 2015, 13:07:58:58 »
Hej!

Jag gjorde ett ca 6 cm lager med fin sand (dvs ca 1290 mm höjd från botten till kanten) och sedan mattan på det. Behövs ingen mm-precision här, linern sträcks ganska mycket samt vattenmassorna pressor nog ihop mattan så att den bygger minimalt!

//Andreas

Utloggad nicwel

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 7
  • Sommar och sol, ja vi har pool!
    • Visa profil
SV: Stenmjöl och bottenmatta, Folkpool
« Svar #2 skrivet: mars 20, 2015, 13:21:59:59 »
Tack för ditt svar Andreas. Anade detta, men nu känner jag mig ännu mer på säkra sidan :-)
Då är det snart dags för stenmjöl och liner :-) Lite drygt just nu dock. För poolen krävs det inget bygglov, ej heller för pumphuset (Friggebod) men för trädecket som ska upp på ca 70 cm höjd i enda änden och 1 meter i den andra, samt ett plank runt. Skickade in handlingar 25 nov och fick besked i februari att de behövde kompletteras :-( Nu ligger det ute för grannehöran och de har på sig till den 26 mars, men kommunen drar det inte vidare förrän den 16 april. Jaja, det finns ju annat att göra. En rör som ska dras innan och värmepump och filteranläggning ska kopplas upp. Tänkte bara i maj nån gång :-)
Folkpool 3,6 x 6,6. Toknöjda badagalningar!

Utloggad nicwel

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 7
  • Sommar och sol, ja vi har pool!
    • Visa profil
SV: Stenmjöl och bottenmatta, Folkpool
« Svar #3 skrivet: mars 21, 2015, 13:38:20:20 »
Jag har inte heller öppnat lådan med linern ännu, antar och nästan förutsätter att den ligger där i. Den står varmt och gott i källaren f.n. Blir nog inte aktuellt att montera den förrän april/maj skiftet. Kul med fler som har samma modell. Alltid trevlig att diskutera och hitta lösningar på saker.
Folkpool 3,6 x 6,6. Toknöjda badagalningar!

Utloggad Erica

SV: Stenmjöl och bottenmatta, Folkpool
« Svar #4 skrivet: mars 21, 2015, 15:38:53:53 »
Ett grundproblem är väl att om man utför monteringen på annat sätt än vad leverantören anger så lär det bli svårt att få stöd för eventuella garantireklamationer senare. Det är ju så med alla produkter. Man förväntas följa instruktionerna. Om man har hittat en annan lösning som man tror är lika bra bör man nog inhämta leverantörens SKRIFTLIGA godkännande av denna metod för att vara säker på att ens garantier gäller.

Utloggad nicwel

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 7
  • Sommar och sol, ja vi har pool!
    • Visa profil
SV: Stenmjöl och bottenmatta, Folkpool
« Svar #5 skrivet: mars 21, 2015, 20:46:31:31 »
Det finns olika varianter på monteringen. Det ligger fiberduk under makadamen och den är uppvikt på utsidan. Fiberduken ovanpå makadamen fäster man på insidan ett par cm upp och sedan stenmjöl på det. Bottenbalkarna vägde jag in först och sedan byggde jag stommen på det. Jag har sett varianter där man sättder bottenbalkarna först och sedan pallar upp med kortlingar under. Folkpools filmer visar det så, Manualen visar den varianten jag gjort.

Manualen är läst många gånger och vissa moment är verkligen inte självklara i den.
Folkpool 3,6 x 6,6. Toknöjda badagalningar!

Utloggad nicwel

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 7
  • Sommar och sol, ja vi har pool!
    • Visa profil
SV: Stenmjöl och bottenmatta, Folkpool
« Svar #6 skrivet: april 08, 2015, 09:24:40:40 »
Hej

Japp, alla var likadana och jag har inte borrat och monterat nåt extra i de översta reglarna. Jag har bara skruvat i de befintliga hålen. Men det är kanske en smaksak om man vill vara på den absolut översäkra sidan. Enligt bruksanvisning för montering behövs det inte göras.
Folkpool 3,6 x 6,6. Toknöjda badagalningar!

Utloggad nicwel

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 7
  • Sommar och sol, ja vi har pool!
    • Visa profil
SV: Stenmjöl och bottenmatta, Folkpool
« Svar #7 skrivet: april 11, 2015, 19:53:19:19 »
Ahh, jag hade fått för få bultar i min leverans, men det var inga problem. Klar fördel att bo nära återförsäljaren. Inom på väg hem från jobbet och hämta en påse :-)

Nu har grävaren varit här och gjort sitt. Stenmjöl. packat hårt som betong på plats. På med en presenning så länge i fall det kommer ett störtregn ;-)

Börjar närma sig bottenmatta och liner nu :-)

Folkpool 3,6 x 6,6. Toknöjda badagalningar!

Utloggad nicwel

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 7
  • Sommar och sol, ja vi har pool!
    • Visa profil
SV: Stenmjöl och bottenmatta, Folkpool
« Svar #8 skrivet: maj 12, 2015, 09:44:16:16 »
Har tyvärr haft massor av annat jobba att göra, men nu börjar det ta sig. Snart långhelg och då hade det varit gott o få i isolering, bottenmatta och liner samt börja fylla på vatten.

Alla reglar på plats nu och det är dags att börja montera lite stolpar till räcket och sedan är full fart på trallen :-) Allt ligger staplat och fint på infarten. Blir ju några lpm trallvirke som ska till :-) Sa jag att bygglovet långt om länge blev klart och att kommunen ville ha 7000:- för det. Tog bara drygt 5 månader att få det klart. :-(
Folkpool 3,6 x 6,6. Toknöjda badagalningar!

Utloggad nicwel

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 7
  • Sommar och sol, ja vi har pool!
    • Visa profil
SV: Stenmjöl och bottenmatta, Folkpool
« Svar #9 skrivet: maj 20, 2015, 08:42:13:13 »
Ett par bilder till. Nu ser de äntligen ut som att det kan bli linerläggning till helgen :-)

Folkpool 3,6 x 6,6. Toknöjda badagalningar!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag