VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool i fd. växthus  (läst 42200 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #40 skrivet: april 24, 2007, 08:39:45:45 »
Nu sitter poolsargen på plats med PL 400 köpt på Harald Nyborg. Har aldrig använt det förut men det sitter kanonhårt fast men är ändå lite elastiskt. Precis som jag ville ha det. Kolla på bilderna.

Har även lagt solfångarna från Primastar på taket till växthuset..... vilket numera kallas poolhuset!
Jag byggde två lådor till fördelningsrören och vattenvändarsidan för att kunna utnyttja hela takets bredd till solpaneler.
Skruvade fast solpanelerna i varje takstol.
Sedan har jag lagt 6 mm takskivor från Willab ovanpå för att förhindra att vinden blåser bort värmen från panelerna. Takskivorna som är nästan helt genomskinliga (85%) har jag sedan kantat med en 25x25x2 mm aluminiumlist från Profero. Dessa är sedan skruvade med farmarskruv ner i takstolarna.

Som syns av bilderna så får jag skugga i en del av poolhuset och det är ju inte fel på sommaren, ja även nu så kan det bli uppemot 30 oC därinne.
Den värmen skall ju ner i poolen istället. Idealet är ju 20-25 i poolhuset och 30-32 i vattnet. Min dotterdotter vill ha så hög temp har hon sagt.....tror jag, hon är bara fyra månader.
Jag kommmer att redovisa hur tempen stiger för varje dag med solfångarna tills de inte förmår höja mera. Då kommer jag att sätta på elpatronen.
Ello <sol>
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Poolgiganten

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #41 skrivet: maj 07, 2007, 14:11:04:04 »

 
Sedan har jag lagt 6 mm takskivor från Willab ovanpå för att förhindra att vinden blåser bort värmen från panelerna. Takskivorna som är nästan helt genomskinliga (85%) har jag sedan kantat med en 25x25x2 mm aluminiumlist från Profero. Dessa är sedan skruvade med farmarskruv ner i takstolarna.

Ello <sol>

Ello, jag är lite nyfiken på vad plastskivorna kostade ifrån Willab och hur stora dessa är, om du har lust att säga detta??


Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #42 skrivet: maj 07, 2007, 14:23:31:31 »
Javisst kan jag säga det.
Dom var ursprungligen 6000x2100x6 mm.
Jag fick dom kapade till 2 st 6-metersbitar som var 1.04 m.
Allt sändes fraktfritt hem till dörren för 1043:- inkl. allt.
Jag tror att det blev 79kr/m2 plus moms.
Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #43 skrivet: maj 16, 2007, 08:11:42:42 »
Tråkigt att säga det men det verkar som om Willab har höjt priset på sina takskivor till 179kr/m2.
Det är ju inte så kul.
Men det finns säkert andra som säljer sådana.
Men nu har jag tätat min läcka och det håller tätt, inte en mm har det sjunkit under natten.
Med bubbelplasten på så verkar det som tempen inte sjunker så mycket heller. Hade 29oC i går kväll och 28oC nu på morronen trots att nattempen var nära 0oC.
Tänk vad lite bubbelplast kan göra.
Tidigare tappade jag i snitt 3oC på natten och det tog halva dan att få upp den igen.
Ello <sol>
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #44 skrivet: juli 28, 2007, 09:47:09:09 »
.....bades det eller er det semester?

Utloggad stiligkrispigt

SV: Pool i fd. växthus
« Svar #45 skrivet: januari 07, 2009, 04:21:53:53 »
   
De är dessutom leverantörer av hemmahamn, gratis, så det är all idé att kontrollera det. Du kan sätta 2 eller fler som jag parallellt och koppla in dem successivt efter behov.

Utloggad aromata

SV: Pool i fd. växthus
« Svar #46 skrivet: januari 07, 2009, 09:50:38:38 »
Jag har inte läst hela tråden så jag reserverar mig för upprepningar. Ett växthus är skyddat och bra men väggarna blir lätt kalla och får kondens. Efter ett tag blir det alger och kanske mossa, speciellt vår och höst. Kanske är det en bra ide' att täcka poolen med solfolie eller liknande för att få ner luftfuktigheten.

Utloggad Andypandy

SV: Pool i fd. växthus
« Svar #47 skrivet: mars 29, 2010, 21:32:03:03 »
Man undrar ju vad som hände den gode Ello som byggde en sådan fin pool i ett växthus... verkar som om det blev ett väldigt tvärt slut på inloggandet och bilderna...  :-\ hoppas han njuter fortfarande .. men.. 63 år..

Hursom hadde jag precis samma tanke när jag googlade lite så dök denna tråden upp...
Skulle vilja göra samma koncept.. beggat växthus.. lite större.. och en 7 meter lång nedgrävd intexpool... och min fru kunde ha sina trädgårdsodlingar i ett hörn emedans jag och ungarna busar i poolen..

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan