VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool i fd. växthus  (läst 42209 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #10 skrivet: oktober 12, 2006, 17:28:29:29 »
 <antman> Nu är det nära!!
Påbörjar fyllning av pool idag. Här är nya bilder.

https://lagring.storegate.se/user/Share.aspx?id=56ba1e22-4eb8-44dd-9a61-f2c2216dbf28

Funderar på att vänta med värmepumpen till våren för att då ta ett definitivt beslut vilken väg jag skall gå.
Tyck gärna till om ni tycker att jag skall hålla fast vid luft/luft pumpen eller satsa på en luft/vatten (kostar ca. 10.000 kr mer).
Det tål att fundera på.

Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Poolgiganten

Utloggad Poolnicke

SV: Pool i fd. växthus
« Svar #11 skrivet: oktober 12, 2006, 19:55:09:09 »
Vad menar du med svarvas om? Kan man inte bara sätta en slang på och sedan en slangklämma.
Vad är det för dimension på ventilen?
Ello

PVC-rör brukar ligga på en utvändig diameter på 50 mm alt 60 mm som skulle kunna vara aktuellt till en sådan här ventil.
Invändig diameter på ventilen ligger på 48 mm, utvändig på 60 mm(lite osäker på exaktheten när det gäller ytterdiametern då mitt skjutmått inte är det lyxigaste)

Ska du använda slang som ligger på 60 - 62 mm innerdiameter så bör det funka utan svarvning.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #12 skrivet: oktober 14, 2006, 11:00:13:13 »
Hej Poolnicke.
Tack för dina synpunkter. Har du något bra förslag på någon som säljer slang i dessa dimensioner. Tycker att 50 resp 60 mm låter lite mycket. Har bara 38 mm på pump och filter. Kan inte det räcka? I så fall behöver jag någon övergång från ventilen till slangen.
Har också noga följt era diskussioner om värmepumpar. Jag kommer att köpa en sådan till våren. Hur funkar din pump? Har du haft några som helst problem.
Har också en annan fråga om värmepumpar till pool.
Sitter det inte scroll-kompressorer i de här pumparna. Jag tror att jag har läst detta någonstans. Då varvar väl kompressorn ner när behovet minskar och tvärtom.
Rätta mig om jag har fel.
Men det skulle vara intressant att veta.
Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Poolnicke

SV: Pool i fd. växthus
« Svar #13 skrivet: oktober 17, 2006, 22:16:11:11 »
Har tyvärr ingen aning om det går att köpa slang som passar.  Övergång mellan 38 mm och 50 mm finns att köpa hos både poolleverantörer och rörfirmor. Själv satsade jag på PVC-rör när jag installerade värmepumpen. Handlade hos www.pooldoktor.net och www.aqua-line.se . Som du kanske redan har läst så lämnade jag in ventilen till en mekanisk  verkstad som  svarvade den till rätt dimension.

Det enda problem jag har haft med värmepumpen var att den första pumpen var transportskadad. Något som leverantören löste kanonsmidigt. Det  är ju annars lite svårt att försöka ge en generell åsikt om just den värmepump jag har köpt jag har bara mitt exemplar att  referera till.  Men jag  är mycket nöjd. Den levererar otroligt  mycket värme till poolen.

Har  inte engagerat mig så mycket i själva mekaniken i värmepumpen utan har satsat energi på att mäta elförbrukning och koppla till rätt kablar osv. Mao vet inte om det är en scroll-kompressor. Det står "rotary" på beskrivningen.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #14 skrivet: oktober 21, 2006, 12:51:21:21 »
Tack för upplysningarna PoolNicke.
Jag har försökt och kolla allt som går och ser att dom har 2" anslutning till motorventilen. 2" anslutning är samma som 50 mm och det borde gå att hitta en övergång till PEM 50 som jag använder.Rinkaby har övergångar från 50 till 38 slang så det borde inte vara något problem. Men eftersom du inte fick ihop det utan att svarva om så väntar jag med att jubla tills jag har grejorna i min hand.

Men,,, ve och fasa nu försvinner vattnet ur poolen. Och det innan jag har hunnit återfylla och koppla in reningsverket.
Ett litet hål just i kanten där den är svetsad.
Pratade med den tyska leverantören och han lovade att prata med tillverkaren.
Fick just besked att jag får en ny liner. Men jag väntar tills jag har den i min hand innan jag lovordar dom.
Men hittills har det bara varit positivt att importera från tyskland.
Kolla gärna på mina bilder på poolbygget.
https://lagring.storegate.se/User/Share.aspx?id=56ba1e22-4eb8-44dd-9a61-f2c2216dbf28
Lars
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #15 skrivet: oktober 21, 2006, 23:09:23:23 »
Kanskje du slipper å sende den gamle i retur, lappe selv og ha den i reserve?

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #16 skrivet: oktober 23, 2006, 18:16:21:21 »
Har ännu inte fått svar från Tyskland men de har inte sagt att jag skall skicka tillbaka den.
Håller på och bygger ett maskinrum för alla apparater, se bilder.
Jobbiga PEM-slangar men det blir bra, och det är det viktigaste.
Kolla här:
https://lagring.storegate.se/User/Share.aspx?id=56ba1e22-4eb8-44dd-9a61-f2c2216dbf28
Ello

En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #17 skrivet: oktober 28, 2006, 14:59:58:58 »
Idag har jag fått svar från Tyskland att de har skickat en ny liner.
Har ocså beställt en sol kontrollenhet från Bestbuy i California. Goldline GL 235 LV-HV.
Kostade bara $420 inklusive trevägsventil.
Återkommer med mera info när jag har fått grejorna.
Nya bilder på maskinrum ovh poolfångarna som är under byggnad.
Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #18 skrivet: oktober 30, 2006, 10:45:37:37 »
 <antman> Idag anlände ett efterlängtat paket från Tyskland. Min nya liner kom. Nu kan jag ta tag i mitt avstannade projekt i alla fall denna veckan för på måndag sticker jag och några vänner till Venezuela och dyker i fjorton dagar. Där kan man i alla fall bada i 300C vatten.
När jag är hemma igen så återkommer jag med mera bilder och kanske en bra badbild om jag hittar någon i Venezuela.
/Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #19 skrivet: oktober 31, 2006, 17:57:22:22 »
Har ändrat mig angående solfångarna på insidan. De kommer att hamna på utsidan men blir inbyggda i en låda och täckta med kanalplast. Det blev för omständigt att bygga dem på insidan.
Återkommer med bilder så småningom.
/Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan