Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värmeväxlare  (läst 6201 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vice

Värmeväxlare
« skrivet: november 07, 2005, 21:22:12:12 »
Hej,

Hade min bergvärmeleverantör hos mig idag...Han ska dra fram rör från min bergvärme till min 20 kubiks ovanmarkpool så jag kan koppla in kalaset till våren när det finns lite kulor på kontot.

Enlig honom så hade dom en värmeväxlare för 11.000 kr som skulle räcka då ingick "poolhus" (gissar på att det är styrningen till växlaren) tycker det låter lite billigt om man tittar på ex. Lainex hemsida. då den billigaste kostar 12.500 för en för 28 KW. har läst att man ska/bör ha 75KW när man har bergärme.

Vad rekomenderar forumet att man ska lägga sig på? har en IVT HTE 9 plus som jag tror levererar 9KW. 65 grader varmt vatten max.  Har även 10m2 matta på taket som ska hjälp till och värma då den gula lampan i himlen lyser :-).

En sak till...Hur säkert är det att dra in PEM slangen i källaren? Vill inte ha växlaren ute...Men det vore inte så kul ifall slangen/koppling skulle brista då har man ganska fort några 1000 liter vatten i källaren. Finns det några special kopplinar man kan använda när man drar in grejerna i kåken som är av "säkrare" kvalitet?

mvh Vice

Poolgiganten

Utloggad Fia

Re:Värmeväxlare
« Svar #1 skrivet: november 07, 2005, 22:28:08:08 »
Nu är jag dåligt insatt ,men vi har värmeväxlare 75 kw. för 5.999:- Sv. Poolf. Bergvärmepumpen är en CTC Ecoheat 8,5 intercooler, indraget i källaren med pemslang. Vad du menar med "poolhus" vet jag inte. Vi har ingen styrning till växlaren utan den sköter jag manuellt. Vi använder bara den när det är molnigt så det kan jag sköta själv. Värmepumpen-sandfilter och växlaren, allt finns kopplat i pannrummet. Solfångare har vi däremot automatik på.
Poolen är på ca: 30 kubik.

(Jag är osäker på om dessa fakta är de samma som de du angav, men så här står det:
Märkeffekt - 11,8kw, eller angiven effekt kompr vid 35/50 - 8/7,8.
Varmvatten max 55 grader.)

Det fungerar gör bra!
« Senast ändrad: november 07, 2005, 22:43:04:04 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad vice

Re:Värmeväxlare
« Svar #2 skrivet: november 08, 2005, 10:40:57:57 »
OK! Tack! Så det är 75KW man ska ha. Alla andra trådar verkar ge ungefär samma info. Ska nog ge mig på en styrning så man kan ställa tempen...Sköter mattan manuellt nu o det är jobbigt nog :-)

Är det inte lite riskfyllt att ha alla grejer inne? Brummar det inte i hela kåken när pumpen är igång? Man kanske skulle ställa in allt i tvättstugan...Finns ju avlopp där inne ifall olyckan skulle vara framme...Vad säger försäkringsbolaget i ett sånnt läge? Har poolen med på hemförsäkringen..

-Vice

Utloggad Fia

Re:Värmeväxlare
« Svar #3 skrivet: november 08, 2005, 16:49:22:22 »
Inga problem att ha det i pannrummet i källaren, men om du har tvättstugan på samma våning som du "bor" skulle jag nog tänka mig för. Det låter ganska mycket.

Ett råd är att lägga pengarna på solfångar automatik i stället för styrning till bergv. Det gör inget att bergv. står på en hel dag, men det är inge kul om solen går i moln och kyler poolen när du inte är hemma.

Försäkringsfrågan är jag osäker på. Det har pratats om det i en annan tråd, men kommer inte ihåg vad de kom fram till.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

DanielC

  • Gäst
DanielC
Re:Värmeväxlare
« Svar #4 skrivet: november 15, 2005, 15:53:00:00 »
ang. värmeväxlaren så bör du lyssna på din leverantör, IVT har den du nämner till det priset inkl all styrning som går att få. poolhus vetti sjutton vad som menas... på IVT modellen kan du ställa in ex 27 grader i poolen så fixar maskineriet resten - funkar SKETABRA! dessutom kan man ställa så att den inte tar all värme till poolen utan att den växlar över och ser till att du verkligen har varmvatten också!!  
Kanonfin investering, visst e de mycket pengar, men vad gör vi inte för att kunna ha de lite gött!!!

Utloggad vice

Re:Värmeväxlare
« Svar #5 skrivet: november 17, 2005, 21:34:27:27 »
Hej Daniel,

Pratade med Värmekillarna idag. Dom kommer på onsdag och sätter in grejerna! Frågade om just automatiken och det är precis som du besriver. Kommer att bli skönt i sommar...Nu kanske till och med min fru kan tänka sig o bada  ;D.

Men fan vad allt kostar...Räknade att jag skulle invester ca 40 kakor på en pool...Slutnota när allt e klart landar på ca 75 tusen pengar...Men det e det fan värt! Ska ta 8 veckor semester nästa sommar och bara ligga o flyta o dricka paraplydrikar  :P

Utloggad Fia

Re:Värmeväxlare
« Svar #6 skrivet: november 17, 2005, 22:03:15:15 »
Hoppas vi då kan få se lite bilder, Vice!! ;) ;D
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Värmeväxlare
« Svar #7 skrivet: november 18, 2005, 02:43:31:31 »
...Men det e det fan värt! Ska ta 8 veckor semester nästa sommar och bara ligga o flyta o dricka paraplydrikar  :P

Now we talking... 8)
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad vice

Re:Värmeväxlare
« Svar #8 skrivet: november 18, 2005, 20:00:52:52 »
Klar ni ska få se bilder. Ni ska få dom live till sommaren.  När däck o allt e klart. Jag har skaffat en Axis motorstyrd kamera som jag tänkte rigga vid poolen så kollegerna kan bli lite avundsjuka när jag ligger o flyter medans dom jobbar!
 ;D

Utloggad Janne

Re:Värmeväxlare
« Svar #9 skrivet: november 18, 2005, 20:06:05:05 »
Hehe nice !!!  ;D

Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan