CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Smart styrning av poolanläggning +energimätning/-loggning  (läst 5033 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad UffeGbg

Smart styrning av poolanläggning +energimätning/-loggning
« skrivet: maj 27, 2020, 15:08:09:09 »
Hej,
Jag sitter och klurar på en smart lösning för att via mobilen kunna slå på/av min polanläggning samt momentant mäta effekt/energiåtgång. Har rörligt elpris så det finns lite pengar att spara på att kunna styra flexibelt, plus att det är lite kul. :)

Jag fick tips på StyraHem om nedan produkt, som skulle kunna funka:
https://www.styrahem.se/p/554/effektmatare-50a-wifi-utgang-kontaktor-shelly-em

Denna produkt kan dels mäta effekt via en klämma och styra en kontaktor eller ett relä.
Killen på Styra Hem rekommenderade att använda en 1-polig kontaktor istället för ett relä,p.g.a momentant höga strömmar (max-drift 3,14 kW / 14,5 A, nominell drift 2,8 kW / 12,9 A).
Hittar dock inga kontaktorer på 16A utan bara 25A. Kanske är detta inte ett problem.

Så, min fråga är om någon av er på forumet har erfarenhet kring produkter för att uppnå ovan nämnda mål. Vilken produkt skulle ni i så fall rekommendera?
« Senast ändrad: maj 27, 2020, 21:37:36:36 av UffeGbg »

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Smart styrning av poolanläggning +energimätning/-loggning
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2020, 15:34:50:50 »
Jag använder Domoticz på en RaspberryPi hemma som styr all min belysning, fläktkonvektorer, gräsmattebevattning, poolpump, motorvärmare mm. Jag loggar temp, relativ luftfuktighet, nederbörd, UV, molnighet, elpris, förbrukning mm.
Har kört det i ca fem år och tycker fortfarande att det är helt fantastiskt. Det smarta med "smarta hem" är inte att använda en app för att fjärrstyra. Allt ska fungera av sig själv. Mina fönsterlampor tänds när solen går ner och släcks när jag går och lägger mig. Gräsmattan vattnas när märken är torr och det inte ska regna etc.
Domoticz är gratis och väldigt flexibelt. Det är ihopkopplat med min BVP, Tv-apparater, mobiler, router, media server och så använder jag Z-wave som gränssnitt till brytare och sensorer. I början köpte jag 433MHz, men det är skräp och fungerar inte varje gång.

Det du vill göra går absolut. Googla på qubino tex.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad UffeGbg

SV: Smart styrning av poolanläggning +energimätning/-loggning
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2020, 18:07:04:04 »
Tack för tipsen!
Jag kikade på Qubino och tyvärr är inte Flush 1 Relay tillräckligt kraftigt för att kunna mata både min cirkulationspump och poolvärmepump. Reläet behöver klara upp till 3,14 kW och 14,5 A. Kanske är Shelly EM kombinerad med en kontaktor eller ett relä som klarar 16 A den bästa lösningen trots allt. Kanske funkar någon av nedan produkter.
https://www.conrad.se/p/schneider-electric-a9c22711-installationsskydd-1-no-12-w-250-vac-16-a-1-st-1870574
https://www.amazon.co.uk/Rail-Contactor-Single-Pole-220V/dp/B07QL7YQZB

Min poolanläggning är snart 10 år så jag kan tänka mig att den inte innehåller de mest energioptimala komponenterna, med dagens mått mätt...
« Senast ändrad: maj 27, 2020, 18:33:50:50 av UffeGbg »

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Smart styrning av poolanläggning +energimätning/-loggning
« Svar #3 skrivet: maj 27, 2020, 19:04:59:59 »
Men du ska inte köra båda på samma. Köp 2st så kan du styra och mäta på var för sig. Ex vid, säsongsstart och -avslut vill du bara ha cirkulationen igång men inte VP.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad PeeWee

SV: Smart styrning av poolanläggning +energimätning/-loggning
« Svar #4 skrivet: maj 27, 2020, 19:57:26:26 »
Jag kör också Raspberry och domoticz, gillar det skarpt! Men jag skulle fundera en vända till på att styra FÖR mycket med den. Den fallerar ibland, skriver sönder minneskortet etc. Det har hänt mig några gånger. Så om man tex har sin styrning av cirkulationspump kopplat till den så får man tänka på vad som kan hända om den inte startar och du är bortrest ett par veckor över sommaren. Visst, det är ju en jäkla otur men jag valde faktiskt att köra det mekaniska tiduret som känns som en väldigt robust lösning just av den anledningen. Jag får se hur jag gör framöver, automation och ha koll på allt är väldigt kul :)

Utloggad UffeGbg

SV: Smart styrning av poolanläggning +energimätning/-loggning
« Svar #5 skrivet: maj 27, 2020, 21:17:49:49 »
Men du ska inte köra båda på samma. Köp 2st så kan du styra och mäta på var för sig. Ex vid, säsongsstart och -avslut vill du bara ha cirkulationen igång men inte VP.

På min värmepump (Jula PH8800-F) finns en utgång för matning av cirkulationspumpen och förra ägaren av huset valde att installera det så - förmodligen för att slippa dra två separata kablar från elcentralen till poolanläggningen (ca 10 m bort). Det är inga problem att styra om VP är igång eller inte, vid situationer som de du nämner. Det är bara att ställa ner set-temp till en nivå under faktisk vattentemp så kommer bara cirkulationen att vara igång. VP är ju termostatstyrd och går bara igång när den behövs.

Om jag kunde få till en effekt/energi-mätning av poolanläggningen, så som det är installerat nu, skulle jag lätt se i grafen om VP är på eller inte. Det är ju en diff på 1,7 kW. Jag har redan sett detta i min effektgraf för hela huset, genererad av en sensor i elskåpet in i huset. Dock ligger det en massa andra laster i huset som gör det svårt att särskilja energiåtgången hos just poolen.

Utloggad UffeGbg

SV: Smart styrning av poolanläggning +energimätning/-loggning
« Svar #6 skrivet: maj 27, 2020, 21:33:22:22 »
Jag kör också Raspberry och domoticz, gillar det skarpt! Men jag skulle fundera en vända till på att styra FÖR mycket med den. Den fallerar ibland, skriver sönder minneskortet etc. Det har hänt mig några gånger. Så om man tex har sin styrning av cirkulationspump kopplat till den så får man tänka på vad som kan hända om den inte startar och du är bortrest ett par veckor över sommaren. Visst, det är ju en jäkla otur men jag valde faktiskt att köra det mekaniska tiduret som känns som en väldigt robust lösning just av den anledningen. Jag får se hur jag gör framöver, automation och ha koll på allt är väldigt kul :)

Jag närmare mig ett beslut om att gå på den lösning jag skrev överst i tråden. Det kommer att landa på strax över tusenlappen och betalar sig inte på en poolsäsäsong, men kanske på två, förutsatt att jag kan undvika att ha poolanläggningen igång när elpriset är som högst. Framför allt under vardagar finns det pengar att spara. Ett digitalt tidur är givetvis billigare, men inte lika kul och framför allt mer bökigt om man vill spontanbada när poolen är avstängd. :)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Smart styrning av poolanläggning +energimätning/-loggning
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2020, 00:41:14:14 »
Jag har en tryckknapp på väggen (trådlös) som förbikopplar tiduret tre timmar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Smart styrning av poolanläggning +energimätning/-loggning
« Svar #8 skrivet: maj 28, 2020, 16:47:18:18 »
Jag kör också Raspberry och domoticz, gillar det skarpt! Men jag skulle fundera en vända till på att styra FÖR mycket med den. Den fallerar ibland, skriver sönder minneskortet etc. Det har hänt mig några gånger. Så om man tex har sin styrning av cirkulationspump kopplat till den så får man tänka på vad som kan hända om den inte startar och du är bortrest ett par veckor över sommaren. Visst, det är ju en jäkla otur men jag valde faktiskt att köra det mekaniska tiduret som känns som en väldigt robust lösning just av den anledningen. Jag får se hur jag gör framöver, automation och ha koll på allt är väldigt kul :)

Sant, ju mer saker man har som kan gå sönder desto mer går sönder. Problemet du nämner är bekant, Jag hade det de första månaderna. Sedan dess har jag mitt minneskort skrivskyddat och har databasen på en riktig server. Dessutom har jag två RPi för redundans. Jag har som sagt inte haft några oplanerade driftstörningar på ca fem år. Men, det krävs ett intresse för hemautomation samt att man väljer vad man kopplar in med omsorg. Jag är också noggrann med att sköta mitt förebyggande underhåll.

Gällande frågeställningen så fungerar förslaget som du har fått säkerligen utmärkt. Min poäng är att hemautomation är vanebildande och det uppstår snabbt behov för mer, som en drog. Då är det bra att lyfta blicken och tänka lite större. Många prylar man köper har sin egen lösning som inte alltid är kompatibel med varandra. Snart blir det sjukt många appar som var och en bara har en funktion. Men om man har en övergripande tanke så kan respektive sensorer och brytare skapa smidiga scheman och händelser som fungerar av sig självt. Jag får ex en notis om pooltaket öppnas och jag inte är hemma, lampan i taket släcks om Tv:n startas. Jag ser direkt om ungarna använder sina telefoner eller superplattor efter läggdags. Det är bara mitt tips till dig.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag