VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Folkpool - Elinkoppling, tidur, styrning pump etc  (läst 2446 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeeWee

Folkpool - Elinkoppling, tidur, styrning pump etc
« skrivet: maj 21, 2020, 20:38:53:53 »
Vi har köpt och håller på och färdigställer en pool från folkpool. Det följer med ett elskåp som är färdigkopplat men instruktionen som beskriver hur de tänker att grejerna ska kopplas in är ytterst tunn (den säger inte allt). Så jag undrar hur andra har gjort.
Kort beskrivning av elskåpet. - Huvudsäkring och JFB finns. Sedan finns det ett tidur som är kopplat till kontaktor och två säkringar. En säkring är märkt för pumpen. Den andra säkringen står det inget om. Sedan finns två säkringar till som inte är kopplat till tidur.

Vi har en Heatforce Inverter Plus 81 värmepump. Det står inget om den har flödesvakt eller inte men det finns en felkod för dåligt flöde så den borde ju ha en flödesvakt då!? Däremot så står det att den ska slås på efter att pumpen dras igång och slås av innan pumpen slås av. Hur åstadkommer man det om man låter pumpen gå på tiduret? Det står också att den har en fördröjd start av kompressorn (3min) efter att den slås på. Det borde väl göra det möjligt att slå på pump och VP samtidigt kan jag tycka? Det är en ytterst fattig manual :(
https://www.folkpool.se/download/18.4e2402ee1677db8b5d2281c8/1547649113430/poolvarmepump_heatforce_inverter_plus_2018.pdf

Så, att tiduret kan/ska styra pumpen är inga konstigheter. Men vill man att tiduret ska styra värmepumpen på den andra säkringen? Då slås de av på och samtidigt, ok eller inte?

Saltklorinatorn Zodiac Ei2 Expert 10. Den verkar vilja ha kontinuerlig ström så den låter man vara hur som helst som jag förstår det.
https://www.folkpool.se/download/18.79a66ba4161933d0f3785920/1547714106348/5-3-3-1_saltklorinator_ei2expert10.pdf

Jag ska kolla med folkpool också men det är alltid bra att få lite annan input.

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Folkpool - Elinkoppling, tidur, styrning pump etc
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2020, 21:02:50:50 »
Missförstå mig rätt, du behöver en behörig elinstallatör. El och vatten kan ställa till det ordentligt, det kan bli rent av livsfarligt om installationen är felaktig.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad PeeWee

SV: Folkpool - Elinkoppling, tidur, styrning pump etc
« Svar #2 skrivet: maj 21, 2020, 21:13:39:39 »
Missförstå mig rätt, du behöver en behörig elinstallatör. El och vatten kan ställa till det ordentligt, det kan bli rent av livsfarligt om installationen är felaktig.

Tror det finns en missuppfattning om behörig elektriker, de kan inte allt... Kommentaren är riktigt men onödig då en behörig elektriker kommer att koppla in allt. Men om du läser mina frågor så har det egentligen rätt lite med elbehörighet att göra...

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Folkpool - Elinkoppling, tidur, styrning pump etc
« Svar #3 skrivet: maj 21, 2020, 22:38:18:18 »
Ok, Jag var nog snabb att döma.

Din saltklorinator verkar ha en flödesvakt och kommer då start och stopp skötas av den. Den ska alltså inte styras av tidur.
VPn har fördröjd kompressorstart så pumpen går en stund innan det börjar produceras värme. Denna bör rimligen gå på tidur, men är osäker. Kolla med folkpool.
Den andra säkringen utan tidur är nog avsedd för belysning.

Ursäkta min snabba bedömning men jag missuppfattade dina frågor som om du ville veta hur DU skulle koppla in det. Jag blir direkt orolig då allt för många saknar nödvändig respekt för ämnet. Nu kanske du är en behörig elinstallatör, jag tror inte det men min uppfattning är att de är duktiga på att läsa sig till hur saker ska kopplas in även när det inte är uppenbart för oss andra dödliga.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Folkpool - Elinkoppling, tidur, styrning pump etc
« Svar #4 skrivet: maj 21, 2020, 23:11:57:57 »
Min värmepump har jag alltid strömsatt, en del kör den på inbyggd timer så att den stannar innan man stänger av pumpen. Nog för att den nog ska tåla att bli strömlös när den går, men det låter illa tycker jag när min stannar så, så jag kör inte så. Min har inbyggd flödesvakt och stannar av sig själv när pumpen stoppas. Har kört så i många år.

Kontaktorn har du till pumpen via tidur, övriga säkringar kan du ha till värmepump, belysning m.m.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad PeeWee

SV: Folkpool - Elinkoppling, tidur, styrning pump etc
« Svar #5 skrivet: maj 23, 2020, 12:10:05:05 »
Min värmepump har jag alltid strömsatt, en del kör den på inbyggd timer så att den stannar innan man stänger av pumpen. Nog för att den nog ska tåla att bli strömlös när den går, men det låter illa tycker jag när min stannar så, så jag kör inte så. Min har inbyggd flödesvakt och stannar av sig själv när pumpen stoppas. Har kört så i många år.

Kontaktorn har du till pumpen via tidur, övriga säkringar kan du ha till värmepump, belysning m.m.

Rent elektriskt så är jag inne på din linje, att inte abrupt stänga av strömmen till VP med timer. Det känns som en dålig avstängning. Den bör ju ha koll på när flödet och stanna när det försvinner men det står ju inget om det..

Utloggad UffeGbg

SV: Folkpool - Elinkoppling, tidur, styrning pump etc
« Svar #6 skrivet: maj 27, 2020, 21:53:26:26 »
Rent elektriskt så är jag inne på din linje, att inte abrupt stänga av strömmen till VP med timer. Det känns som en dålig avstängning. Den bör ju ha koll på när flödet och stanna när det försvinner men det står ju inget om det..

Intressant inlägg som får mig att fundera lite. Då styrningen av min VP (Jula PH8800-F) inte har någon inbyggd timer så har jag tvingats sätta ett tidur på den gemensamma matningen av pump och VP (under altandäcket). Det ger ju just en sån abrupt nedstängning som du nämner. Om jag däremot stänger av anläggningen från värmepumpens kontrollpanel (belägen i vårt uterum på altanen) så märker jag att det tar en kort stund innan VP stänger av, vilket nog är precis vad du säger.

Den dag jag byter ut mina VP så skall jag se till att köpa en som har lite mer intelligent styrning...

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Folkpool - Elinkoppling, tidur, styrning pump etc
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2020, 00:37:38:38 »
Mitt tidur stänger bara av cirkulationspumpen, då flödet försvinner så stannar värmepumpen pga lågt flöde.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan