Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Control Station tillsammans med Thermia bergvärme  (läst 804 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CasaBlanca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Glad och vetgirig amatör!
    • Visa profil
Control Station tillsammans med Thermia bergvärme
« skrivet: april 19, 2020, 14:08:45:45 »
Hejsan alla

Första posten efter ett antal timmar läsande. Bra ställe att bli utbildad O0

Kopplar poolteknik och funderar lite. Har en 10x5m thermopool från Poolstore med poolteknik indragen i pannrummet. Kör en maxiflo 400 växlare till Thermia Inverter bergvärme. Har också en Control Station från Hayward för all styrning.

Så till frågan...räcker tempgivaren till control station för att sedan koppla bergvärmen till control station och låta control station styra bergvärmepumpen? Som jag tolkar det så fungerar Control Station endast för av/på av värmepumpen så det kan väl inte bli så bra tänker amatören i mig? Jag behöver alltså thermias egen tempgivare för styrning av värme och control stations givare ger mig då bara temperaturen i appen på telefonen?

Jag hade någon bild av att styra pooltemperaturen med telefonappen men verkar inte som om jag kommer dit va?

Tack på förhand🙏
//Marcus
Thermopool 10x5m, Popp 7 tak
Ocean midnight liner, gaveltrappa, Pahlen ECOVise pump
Bergvärme Pahlen värmeväxlare, UV lampa, Control station
Granitkeramik natursten klinkerdäck

Poolgiganten

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Control Station tillsammans med Thermia bergvärme
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2020, 16:56:02:02 »
Hej, jag är också intresserad men då gäller det fjärrvärme alternativt luft-vattenvärmeväxlare.
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Control Station tillsammans med Thermia bergvärme
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2020, 17:59:21:21 »
Hej!
Jag har precis kopplat in min CS och jag skulle nog säga att det är precis så som du tolkar det.
Du kan styra av och på men ska du köra tempstyrning så som du tänker så är det med en egen tempgivare till värempumpen och sen knäcka kurvan där.
 
Jag kör för visso på en vanligt VP men jag valde att inte koppla den via CS då jag inte anser att det skulle ge mig något snarare tvärt om. till min VP har jag en WIFI app så jag kan styra den så. visst en extra app att öppna men känns inte som något bekymmer.

CS är väldigt bra men den har sina begränsningar.

Dock ska jag säga så här oxå, att i min VP (inverter) kan jag ställa in lite hastigheter m.m för att få den att gå tystare m.m och den funktionen tappar jag om jag går via CS. men skulle kunna säga 28 grader CS och den då startar eller stänger av beroende på önskad gräns men då är det allt eller inget som jag tolkat det när jag läst
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag