CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byta allt till 50 mm kopplingar  (läst 1767 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Intexpool

Byta allt till 50 mm kopplingar
« skrivet: maj 27, 2019, 10:14:53:53 »
Håller på bygga min intexpool nu och vill allting skall ha 50 mm kopplingar.
Inlopp och Utlopp skall vara 50 mm limkoppling ( 2 st 2 tums kopplingar och fyra gummipackningar ?)
Sandfilter och vattenpump Swim and fun pro 250w (3 st 1,5 tums kopplingar ?) (invändiga gängor på alla anslutningar) (o-ring ?)
Hayward skimmer (50 mm invändiga gängor) 2 tums koppling ?
Brillix 100 (Borde vara klart från starta 50mm limkopplingar)
Finns bra trådar om detta men vill köpa rätt saker från början.
Behöver ni några mått på något säg till.

Poolgiganten

Utloggad sandos

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Intex 457x122 med 9kvm solvärmare
    • Visa profil
SV: Byta allt till 50 mm kopplingar
« Svar #1 skrivet: juli 31, 2019, 15:45:49:49 »
Sandfilter och vattenpump Swim and fun pro 250w (3 st 1,5 tums kopplingar ?) (invändiga gängor på alla anslutningar) (o-ring ?)

Undrar också om det finns bättre kopplingar än dessa som följer med:

https://www.pool-fritid.se/produkt/slanganslutning-swim-fun-filter/

Den säger att det är 1.5" men är gängorna verkligen standard, tycker de känns väldigt "fina". Någon som köpt en PVC-50mm koppling för denna pump eller liknande?

Utloggad sandos

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Intex 457x122 med 9kvm solvärmare
    • Visa profil
SV: Byta allt till 50 mm kopplingar
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2019, 22:45:05:05 »
Undrar också om det finns bättre kopplingar än dessa som följer med:

https://www.pool-fritid.se/produkt/slanganslutning-swim-fun-filter/

Den säger att det är 1.5" men är gängorna verkligen standard, tycker de känns väldigt "fina". Någon som köpt en PVC-50mm koppling för denna pump eller liknande?

Kan säga att kopplingen fungerar, MEN tex. vid inloppet till förfilter så är gängan för lång, vilket gör att en enda o-ring inte längre riktigt räcker...

Utloggad sandos

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Intex 457x122 med 9kvm solvärmare
    • Visa profil
SV: Byta allt till 50 mm kopplingar
« Svar #3 skrivet: maj 07, 2020, 15:39:20:20 »
Kan säga att kopplingen fungerar, MEN tex. vid inloppet till förfilter så är gängan för lång, vilket gör att en enda o-ring inte längre riktigt räcker...

För att utöka lite så tog jag 2 o-ringar för att få det att fungera utan att spräcka plasten.

Deras skimmerset är dock ännu värre. Där fungerade _inte_ mina adaptrar från dammbutiken bra alls, kunde bara dra kanske hälften av gängan. Provade slipa väldigt mycket men kom fram till efter mätning att det nog varken är inner eller ytter-mått på gängan som är fel utan formen på gängan?

Läsningen blev till slut att köra o-ringar för att slippa gänga hela vägen, 3d-utskriven adapterring dessutom som kortade avståndet ytterligare, samt på en koppling gick jag till ett adapter utan union som fungerade lite bättre. Det blev tätt i alla fall.

Sandfiltret som ingår med deras 250w-pump hade mina 1 1/2 " adaptrar inga som helst problem med. Passade perfekt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag