VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fyyy....död mus i vattnet  (läst 9700 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

äckligt

  • Gäst
äckligt
Fyyy....död mus i vattnet
« skrivet: maj 22, 2014, 21:08:16:16 »
Usch och fy!
När jag öppnade poolen låg en uppsvälld och halvrutten mus på botten!
Bör jag byta allt vatten? Misstänker att jag kommer få svårt att bada med synen av "fyndet" på näthinnan annars men det känns rätt jobbigt att stämpa upp och pumpa ur allt vatten.
Har någon annan upplevt samma fasa? Hur har ni gjort?

Tacksam för lite tröst och råd!
Lotta

Poolgiganten

Utloggad Johan S

SV: Fyyy....död mus i vattnet
« Svar #1 skrivet: maj 22, 2014, 21:16:53:53 »
Förra året hade jag två döda möss, tömde inte. I år hade jag en mink, luktade inte alls gott!
Tömde inte ut vattnet utan istället fyllde upp och chockklorade. Stanken är borta och vattnet är klart, förrutom där minken låg är det ett mörkt parti på botten, ca 50cm i diameter. Gick inte att dammsuga bort, får vänta tills tempen har höjts och då testa med en mirakelsvamp. Vad som är rätt eller fel i din fråga vet jag inte, barnen blev i alla fall inte sjuka förra året  :)
« Senast ändrad: maj 22, 2014, 21:29:28:28 av Johan S »

Utloggad Erica

SV: Fyyy....död mus i vattnet
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2014, 21:26:42:42 »
Det är "bara" ett psykologiskt problem, inte ett medicinskt eller bakteriellt. Det är ju en klorerad pool, med stor volym dessutom. Kloret kommer att ta hand om vad musen kan ha lämnat kvar i poolen. Du badar väl i havet någon gång ? Hur mycket döda djur eller fiskar finns det inte där ? Möss är för övrigt ganska rena djur, inte alls samma smittspridare som de större "kusinerna" råttorna. Vi bor på landet, visst får man in möss någon gång då och då, särskilt på hösten när det börjar bli kallt ute. Det är inget större problem, utöver att de kan äta på elkablar och liknande och ställa till problem på det viset eller förstöra textilerier. En mus går väl an, jag vet en familj som fick en älg i poolen...klart mera problem !

äckligt

  • Gäst
äckligt
SV: Fyyy....död mus i vattnet
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2014, 21:50:31:31 »
Tack snälla för svar!
En mink är betydligt större än den lilla gnagarn jag hade besök av så fixar ni det ska jag nog lugna ner mig lite.
Jag får försöka tänka att det bara är "naturligt material, och chockklorera lite extra.

Utloggad Marimar

SV: Fyyy....död mus i vattnet
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2014, 08:59:03:03 »
Nej, det är inga problem. Chockklorera bara så dör det mesta och kör cirkulationen genom filtret något dygn innan du badar så är det grönt.

Minns att mina föräldrar brukade fästa en 1.5-2 meter lång lätt panelplanka typ bred bastupanel när de stängde för vintern, så den låg i vattnet med ena änden och andra uppe på sargen i lämplig lutning, så smådjur hade något att krypa upp på ifall de trillade i.
Efter att de började med det hade vi inga möss någonsin i poolen vid öppning, kan ju vara nått för framtida säsonger :)

Utloggad nyburjare

SV: Fyyy....död mus i vattnet
« Svar #5 skrivet: maj 23, 2014, 09:51:51:51 »
Tack snälla för svar!
En mink är betydligt större än den lilla gnagarn jag hade besök av så fixar ni det ska jag nog lugna ner mig lite.
Jag får försöka tänka att det bara är "naturligt material, och chockklorera lite extra.
 O0
Somsagt inga problem du har ju eget vattenreningsverk hemma, tänk att det vatten man dricker bajsade någon annan i i går

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fyyy....död mus i vattnet
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2014, 10:39:33:33 »
Jag fiskade upp en levande groda innan vi startade poolen förra helgen.
Håller med Erica om att en pool, även om den haft döda smådjur i sig, är rena hälsokuren jämför med att bada i en sjö eller i havet, eller i en allmän pool som sköts dåligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fyyy....död mus i vattnet
« Svar #7 skrivet: maj 23, 2014, 11:18:29:29 »
Precis.. Inget att hetsa upp sig.

Vi hade två döda möss förra året, bara att chockklorera och låta det tuffa
på ngt dygn.

Och som ngn en ggr sa.. Vattnet i östersjön är större bakterie härd än poolen.
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Fyyy....död mus i vattnet
« Svar #8 skrivet: maj 24, 2014, 13:24:45:45 »
Vad jag inte förstår riktigt är varför ni inte täcker över poolen så inga djur kan falla i och drunkna. Hur kul skulle det vara att gå bort till grannen och tala om att deras dotters katt ligger drunknad i poolen?
Möss är ju dock ena jäklar på att ta sig in i minsta utrymme men inte ens en mus hade kunna ta sig in i våran pool i vintras.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

äckligt

  • Gäst
äckligt
SV: Fyyy....död mus i vattnet
« Svar #9 skrivet: maj 24, 2014, 14:26:34:34 »
Jag fattar inte heller hur musen kunde ta sig in...
Hade poolplåtar och över det en riktigt tjock "gummi-pressening" som säkrades med långa plankor mot trallen. Tyckte det borde ha varit tätt men både löv och mus hittade trots det in.

Tack för alla svar! Nu ska sönerna få bada om någon dag :)
Vad jag inte förstår riktigt är varför ni inte täcker över poolen så inga djur kan falla i och drunkna. Hur kul skulle det vara att gå bort till grannen och tala om att deras dotters katt ligger drunknad i poolen?
Möss är ju dock ena jäklar på att ta sig in i minsta utrymme men inte ens en mus hade kunna ta sig in i våran pool i vintras.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan