CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltak med bara en skena?  (läst 4471 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Pooltak med bara en skena?
« skrivet: april 29, 2014, 18:51:45:45 »
Jag har sett någon leverantör på nätet som har pooltak med bara skena på ena långsidan, jag hittar dock ej denna sajt igen.
Är det någon som sett denna sida?
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Pooltak med bara en skena?
« Svar #1 skrivet: april 30, 2014, 07:50:31:31 »
Ja, vi diskuterade ett sådant tak här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7727.0

men nu hittar jag inte taket med bara skena på ena sidan som länken i den tråden tidigare pekade på.
Frågan om stormsäkring fick aldrig något svar vad jag minns. Den frågan är viktig om man inte har ett helt vindskydat läge.
Det finns/fanns tak som inte har någon räls alls. Någon här hade stora problem med ett sådant tak. Det var någon list/balk i taket som hoppade loss när de rullade taket på sina hjul. Han fick aldrig någon hjälp av leverantören.

Kolla noga referenser innan du köper något ovanligt tak. Det är lite för mycket pengar för att chansa.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooltak med bara en skena?
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2014, 06:39:59:59 »
Tack för tipset om den tråden, men det är just tak med en skena jag ville titta mer på.

Jag hittade lite mer på nätet.

http://www.termatec.se/products/pool-program/low-model-designs/viva/
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad TommyC

SV: Pooltak med bara en skena?
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2014, 12:27:37:37 »
Jag förstår inte Termatecs påstående att en skena ger ”mycket enkel manipulation av pooltaket samt att sektionerna kan skjutas oberoende av varandra”. Mitt tak med två skenor är också enkelt att hantera och det går att skjuta sektionerna oberoende av varandra. Har Termatecs övriga tak någon begränsning i det avseendet? Svårt att tro det.

Den enda skillnaden borde vara just att det saknas skena på ena sidan och att det därmed inte går att snubbla på skenan. Just den aspekten tycker några är väldigt viktig. Jag har aldrig snubblat på min skena. Skenan har fördelen att löv och annat inte lika lätt blåser in under taket och hamnar i poolen. Kolla hur det är löst. Björkfrön kan vara ett ganska stort problem. Tätningen mellan taksektionerna nere mot rälsen fungerar inte riktigt bra när det gäller just björkfrön. Nu har jag inte koll på samtliga tak på marknaden men de jag har sett fungerar nog lika dåligt mot björkfrön. Om möjligt, placera den största taksektionen mot vindriktningen.

Det är bra finish och troligen bra kvalite på taken från Termatec, de är också dyrast. Känslan i ett sånt tak är mycket bra jämfört med de billiga taken som kan vara ganska fladdriga och ostadiga.

Titta på det tak du tänker köpa i verkligheten innan du bestämmer dig. Leveranstiderna kan ibland vara väldigt långa. Avtala om leveranstiden skriftligt om du har några krav på den.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8518.10
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooltak med bara en skena?
« Svar #4 skrivet: maj 01, 2014, 20:26:02:02 »
Eftersom vi kommer gå i poolen från långsidan hela tiden, så hade det varit skönt att slippa skenan på den sidan.
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag