Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sänka Cyanursyra halten  (läst 37269 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grenis

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Sänka Cyanursyra halten
« skrivet: juli 16, 2013, 23:54:18:18 »
Hej,
Har försökt läsa mig till på forumet om det är möjligt att sänka cyanursyra halten. Vad jag förstått så sägs det att enda sättet att få ner nivån är vattenbyte. Vad kan det bero på att jag fått så höga värden? Har pooltak och klorar med veckoklor puckar. Vad är nackdelen med att ha högt cyanursyrahalt ? Är det farligt ? PH, Alkanitet och klorhalt är bra, men har tidigare i säsongen varit låga. Tacksam för input.   
Folkpool 4X8m, Pooltak Dallas Exellence. Gullberg & Jansson 9kw

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #1 skrivet: juli 17, 2013, 00:07:15:15 »
Det enda sättet att sänka cyanursyra är att byta ut vatten. Inte säker på hur mycket, har bara läst om det. Troligtvis minst hälften.

Cyanursyra har man för att binda kloret så att det inte bryts ner av UV-strålningen från solen. Veckopuckar innehåller triklorisocyanurat, alltså klor och cyanursyra.

När man har för hög cyansyra-halt så binder man så mycket klor så man får inget fritt som kan "användas", alltså inget aktivt klor. Normalt så byter man en del vatten via backspolning, regn m.m. I.o.m. att du har pooltak så får man in väldigt lite vatten under säsongen så det enda sättet är via vattenbyte. Nu har jag bara haft pool i två säsonger så jag har inte så mycket erfarenhet, men jag sänker nivån rejält på vintern så jag får ett naturligt vattenbyte.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #2 skrivet: juli 17, 2013, 06:39:01:01 »
Ja situationen med pooltak liknar ju en inomhuspool och till inomhuspooler skall man ju aldrig använda klor som har cyanursyra. Tyvärr går det ju inte att få ned halten av cyanursyra på annat sätt än genom vattenbyte. För hög halt ger klorblockering, d.v.s. det hjälper inte att sätta till klor, kloret finns där men är inte aktivt och man får ingen fungerande desinfektion.

Utloggad Grenis

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #3 skrivet: juli 17, 2013, 09:37:32:32 »
Det var alltså som jag misstänkte. Blir till att byta en avsevärd mängd vatten och sluta klora med veckopuckar. Tack för svar.
Folkpool 4X8m, Pooltak Dallas Exellence. Gullberg & Jansson 9kw

Utloggad SingingSailor

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #4 skrivet: juli 17, 2013, 09:52:58:58 »
Hur hög cya-halt har du? Hur mycket veckopuckar har du använt? Om du inte har problem med t.ex. alger så behöver du nog inte byta vatten, utan kan räcka med att byta klorsort ett tag.
Cya-halten minskar naturligt men långsamt vid backspolning och kanske och viss oxidering.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad SingingSailor

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #5 skrivet: juli 17, 2013, 10:05:46:46 »
Ja situationen med pooltak liknar ju en inomhuspool och till inomhuspooler skall man ju aldrig använda klor som har cyanursyra.
Erica, det mesta av solens UV- strålning går väl igenom ett pooltak, och då behöver man cya precis som i en pool utan tak?

Det finns också de som rekommenderar en låg halt av cya även i inomhuspooler. Orsaken är att kloret är så mycket mer agressivt om det inte finns någon cya alls. Jag  kan inte rekommendera det då jag själv har för liten erfarenhet, men jag tycker att resonemanget verkar vettigt från ett rent kemiskt/teoretiskt perspektiv.
Här finns mer att läsa:
http://www.troublefreepool.com/target-numbers-for-an-indoor-pool-t20980.html
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Grenis

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #6 skrivet: juli 17, 2013, 15:41:43:43 »
När jag började ana ugglor I mossen efter att min liner börjat blekna, skaffade jag en Scuba 2 testare. På den står det  bara "HI". Alltså mer än 160 enheter. Tror jag råkat ut för klorblockering. Hade 0,6 I fritt klor och 3,5 I bundet!! Att använda mätstickor är kass. Har alltså haft starkt surt vatten (lågt PH). Har vräkt I massor av PH höjare nu och kommit upp på acceptabla nivåer PH, men alltså skyhögt Cyanursyra halt. Kommer bara att använda klorpuckar I nödfall. Undrar om det finns diffusar att koppla till cirkulationen så att man kunde få lite syresättning av vattnet? Hade nog inte skadat....   
Folkpool 4X8m, Pooltak Dallas Exellence. Gullberg & Jansson 9kw

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #7 skrivet: juli 17, 2013, 22:08:31:31 »
Men du skriver inte vilken nivå på cyanursyra du har. Att man har 0,6 fritt och 3,5 bundet betyder bara att man behöver chockklorera.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #8 skrivet: juli 17, 2013, 23:06:52:52 »
Erica, det mesta av solens UV- strålning går väl igenom ett pooltak, och då behöver man cya precis som i en pool utan tak?

Det finns också de som rekommenderar en låg halt av cya även i inomhuspooler. Orsaken är att kloret är så mycket mer agressivt om det inte finns någon cya alls. Jag  kan inte rekommendera det då jag själv har för liten erfarenhet, men jag tycker att resonemanget verkar vettigt från ett rent kemiskt/teoretiskt perspektiv.
Här finns mer att läsa:
http://www.troublefreepool.com/target-numbers-for-an-indoor-pool-t20980.html

Men under ett pooltak så blir vattenomsättningssituationen nog delvis mera likt en inomhuspool, speciellt om man inte gör en rejäl vintersänkning a la vanlig utomhuspool. Det kommer mindre skräp i poolen med tak, alltså färre backspolningar per säsong. Även om en del UV-strålning kan gå igenom taket så absorberas nog de mesta. Man blir ju inte solbränd genom fönsterglas.

I en inomhuspool kan jag inte se något skäl till att ha cyanursyra. Vi har ju inomhuspool och kör den med flytande klor, som ju helt saknar cyanursyra, och det fungerar alldeles utmärkt. Jag har svårt att förstå att kloret skulle vara för agressivt. Man väljer ju den klorhalt som man tycker att man behöver. Man behöver inte så hög halt i en inomhuspool eftersom det kommer mindre skräp i den och det även är mindre risk för algtillväxt eftersom algerna inte får hjälp av solljuset för att växa och föröka sig. Vi kör poolen med klor runt 1 ppm och pH på 7.6, det fungerar utmärkt även med hög badfrekvens.
« Senast ändrad: juli 18, 2013, 02:45:28:28 av Erica »

Utloggad SingingSailor

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #9 skrivet: juli 18, 2013, 01:30:39:39 »
Erica, jag tror att solen bryter ner kloret även genom ett pooltak. Min blåa solfolie tar bort ca 75% av solens nedbrytning av kloret, och ett transparent pooltak borde släppa igenom mer av solstrålningen? I övrigt håller jag med dig :).

Alltså mer än 160 enheter.

Menar du 160ppm cyanursyra? I så fall mkt högt!
Använder du något annat klor än veckopuckar? Det finns snabblösligt klor med cyanursyra (diklor) som ibland säljs som chockklor.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan