VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sänka Cyanursyra halten  (läst 37282 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolarenper

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #30 skrivet: juni 17, 2021, 20:29:46:46 »
Hej,
Helt rätt väg att gå. Kör puckar med kalciumhypoklorit så får du inga problem med cya. De här puckarna för inomhusklor löses upp ganska snabbt så jag brukar lägga dom i en plastpåse med ett litet hål i hörnet.

 Om du behöver flocka någon gång så kan du köpa superflock från folkpool eller liknande. Jag brukar köra en sån per år.

Visst är det onödigt med cya i puckar. Man skulle lika gärna kunna dosera cya separat för en nivå som är bäst för svenska förhållanden och sedan låta det vara. Jag fick för höga cya-värden när jag började backspola mer sällan då jag hade skaffat en filterstrumpa i nätkorgen för bräddavloppet.
Man kan också köra helt utan cya men då går det åt mer klor för solen bryter ner kloret för fort om du inte har åtminstonde lite cya i vattnet.. Jag brukar dock dra på täcket ganska snart när ingen badar så då håller kloret längre och det blir mindre skräp i poolen.

Ett angenämt problem är när man sitter med för lite CYA i vattnet än tvärtom. Jag börjar komma dit nu. Senaste mätningen låg på 14.

If you can’t measure it, you can’t improve it. – Peter Drucker

Poolgiganten

Utloggad ktd

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #31 skrivet: juni 17, 2021, 22:21:42:42 »
Gjorde en mätning nu efter påfyllning och fick 47. Ner från 56 men kanske lite för tidigt eftersom allt vatten kanske inte är omsatt ännu. Men ändå… :)
Köpte en hink dagsklor på ICA när jag handlade nyss. Dom har Fixor så det är väl ett ok klor antar jag. Har en liten burk jag tänkte borra hål i för att tabletterna inte ska försvinna direkt.
 
Sedan jag började med strumpa i skimmerkorgen för ca: tre veckor sedan har jag inte backspolat. Idag gjorde jag det iom att jag skulle späda men nålen var inte ens var halvvägs upp över där jag bör backspola. Så din observation när du började med strumpa känner jag igen.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #32 skrivet: juni 17, 2021, 23:08:14:14 »
Hej,

Tror inte att någon av de större varuhusen säljer det klor som Per menar.
Dagsklor enligt definition är bara storleken på tabletten. Troligen har du köpt diklor/spaklor. Detta ökar CYA 50% fortare än vanliga puckar.

Så dagsklor är en dum benämning på klor.
Inomhusklor eller kalciumhypoklorit är det du söker. Folkpool kallar kalciumhypoklorit för dagsklor i 20g tabletter.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #33 skrivet: juni 17, 2021, 23:10:30:30 »
Hej,
Rättar mig själv. Ditt inköpta klor är rätt klor.
Roger

Utloggad ktd

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #34 skrivet: juni 17, 2021, 23:11:31:31 »
Det står att det är Kalciumhypoklorit.

Du hann posta igen medan jag skrev. :)

Utloggad ktd

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #35 skrivet: juni 22, 2021, 18:03:14:14 »
Har gjort tre sänkningar till underkant i skimmern och fyllt på igen. Är ”nere” i 39 PPM cya nu och tänkte inte göra något mer det här året.
Har övergått till klor utan cya så avdunstning och några backspolningar kanske sänkte något mer under säsongen. När det är dags att stänga kommer ju en hel del vatten pumpas ur så att när nästa säsong sätter igång så borde jag ligga bättre till.

Tack för en bra tråd med råd, tips och trix.

Utloggad SingingSailor

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #36 skrivet: juli 04, 2021, 10:23:03:03 »

Hoppas personen kanske kan återkomma och ge vägledning?



Tack för mycket vänliga ord Roger!
Läser i forumet igen då vi är på väg att skaffa spabad. Snubblade över denna tråden och insåg till min förvåning att jag skrivit mycket i den själv för 8 år sedan  ;D

Vet inte om jag kan ge så mycket vägledning, kan definitivt inte leva upp till Rogers förväntningar  :), men jag summerar gärna några erfarenheter sedan sist om någon är intresserad. Samtidigt tar jag gärna lite tips och erfarenheter om spabad.

Men först en simtur i kommunala badet innan det blir knökfullt idag.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad SingingSailor

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #37 skrivet: juli 04, 2021, 15:47:23:23 »
Jag tycker poolkemi är intressant (men i övrigt är jag helt normal  ;D). Finns mycket spännande vetenskap man kan lära sig, men också många åsikter och ibland missuppfattningar.
Viktigast i slutändan är ändå det som praktiskt funkar för en enskild person/pool, vilket kan vara olika i olika situationer och ibland även skilja sig från vad som borde vara "sant" enl. teorin.

Cyanursyra är ett sådant intressant ämne. Läste ett par nyare trådar nu i forumet, ser att diskussioner fortfarande går höga :).
Personligen tror jag lite cya är bra i de flesta fall, och jag tror att grundkemin med dess stabiliserande verkan stämmer. Lite CYA, kanske 10-20 ppm, i kombination med något förhöjd klorhalt bör då ge en säkrare desinfektion eftersom det finns en "reservbuffert" av klor när/om det behövs.
Men, vår kommunala utebad använder inte cya, och det funkar ju också.

Nackdelen förstås att det kan ackumuleras CYA och man kan få för mycket. Jag tror största nackdelen med mycket CYA är när man får något problem och behöver chockklorera. Fritt klor på 10ppm brukar rekommenderas vid chockklorering, men om man har cya på 50-100ppm så är den snabbverkande effekten av 10ppm fritt klor bara en bråkdel jämfört med vid 0 CYA.

Största CYA problemet tror jag är brist på namnstandard för klor - man köper snabbklor, dagsklor, chockklor etc utan att inse att man kanske får stabiliserat klor / diklor med cya. Ibland är det t.o.m. svårt att se det på den finstilta delen av etiketten. Chockar man ett par gånger med diklor så får man lätt ett problem med högt cya.

En fördel med diklor är förstås att det är lättare att hantera än kalciumhypoklorit och natriumhypoklorit. Inte lika starkt / frätande, mer lättlösligt, och mindre pH påverkan.

En erfarenhet jag har från kalciumhypoklorit: Köpte en 10kg hink billigt och ställde i garaget. Märkte ett tag senare när jag tog fram skidorna att stålkanterna var alldeles rostiga - trodde då att jag hade ställt undan dem utan att torka helt enkelt. Men lite senare såg jag att mycket av mina verktyg hade fått gravrost också. Till slut kopplade jag det till klorhinken. Jag hade haft klor i garaget i många år, men just denna nya hinken hade ett sämre lock som inte var helt tätt. Märkte ingen klordoft eller så i garaget, men det var tillräckligt för att skapa gravrost på allt oskyddat järn. Så man skall vara försiktig med klor, och då är stabiliserat klor med cya lite snällare än kalciumhypo tror jag.

Forumet troublefreepool har jag läst mycket på och lärt mig mycket av. Men min erfarenhet är ändå att inte lita för mycket på en enskild källa, speciellt kanske de som "vet" att de kan :).
Troublefreepool hävdar (i alla fall då för 10 år sedan) att nästan alla problem löses med rätt chockklorering. Jag hade återkommande algproblem i många år: hala poolväggar och brun beläggning efter ett tag som blev brunt stoft när jag borstade bort det. Konstaterade efter ett tag i mikroskop att det troligen var en sorts grönalg. Jag testade allt tror jag: bytte från pappersfilter till sandfilter, förbättrade cirkulationen, använde extra påsfilter med 1-2 mikron filtrering etc, och framförallt chockklorerade - till rätt klor nivå, kompenserat för CYA halten, bibehållen klornivå under tillräcklig tid (fritt klor bra bit över 20ppm), och kombinerat med grundlig borstning. Köpte t.o.m. testset från USA med dropp vätskor för att säkert mäta rätt klornivåer, pH, cya, alka. Men algerna kom alltid tillbaka efter ett par veckor. Algmedel hjälpte inte heller något vidare.
Jag ville undvika algmedel med koppar i, och jag ville veta vad jag hade i poolen så multiklor ville jag inte heller använda. Klor är jag inte rädd för, men det finns mycket annat som rekommenderas för pool som jag är tveksam till.
Efter tips bytte jag till slut till en multiklorveckopuck, med både klor, flockmedel och algmedel. Efter det så försvann mitt algproblem. Jag hade inte kvar poolen mer än något år sen, barnen slutade använda den när de hade sommarsimträning 4 ggr i veckan. Jag tror att jag hade någon sorts ganska klorresistent alg. Kommunala utebadet har alltid lite grön beläggning här och var på botten, kan mycket väl vara så att jag fått alger därifrån.

Jag tror fortfarande att klor och chockklorering löser de flesta vatten/alg problem, och att i de flesta fall när det inte funkar så har man inte gjort det på rätt sätt. Många andra problem folk upplever med klor tror jag också beror på fel hantering eller fel pH värde.
Men med det sagt så finns det alltid undantag, mitt eget exempel är ett sådant.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan